Hej!

Min sambo och jag har köpt ett fritidshus i Skåne, som idag endast är ett tomt skal med ytterväggar. Vi planerar att bo där permanent under en tid och vill därför ha ett uppvärmningssystem som är både ekonomiskt hållbart och som kommer ge oss tillräckligt med värme och varmvatten. Det är ett sutteränghus med 150 kvm fördelat på två lika stora våningsplan, ovanpå detta finns ett litet loft på 25 kvm. Det finns golvvärmerör i husets betongplatta och på ovanvåningen planerar vi för radiatorer.

Det här är första versionen av vår skiss och vi är nybörjare och lekmän på detta, därav dar vi jättegärna emot feedback, kommentarer och förslag! Vi har ännu inte bestämt oss för vilka leverantörer vi ska välja samt dimensioner på utrustningen.

Vattnet kommer in till huset från en grävd brunn. Pumpen står i grannens garage. För att säkra tillräckligt med kallvatten och för att pumpen inte ska behöva starta varje gång vi öppnar kranen så planerar vi för en Hydrofor.

Värmen till ackumulatortanken kommer från den vattenmantlade kaminen på övre våningen samt från solfångare på taket. När det blir för kallt eller vi inte är hemma och kan elda så går elpatronen i ackumulatortanken igång.

Detta är i korthet hur vi tänkt oss uppvärmningen! Feedback önskas :)
 
  • Skiss av uppvärmningssystem för fritidshus med solfångare, ackumulatortank och vattenmantlad kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elda i kamin blir drygt i längden. Jag tycker ni borde överväga en värmepump luft-luft eller luft-vatten
 
jag har en ganska lik lösning i ett hus där vi bor kanske 5mån per år. 500L tekniktank, 4m2 solpanel och 3-6kw elpatron. solen tar allt behov from maj tom sept. har rejäl slinga men ocksa liten spetsberedare efter som kan kopplas på när systemet har lägre temp (el). som skrivs ovan, kamin är drygt... och då har jag en som ger 21kw max, kanske 10-12kw om man snittar (ilägg-uppstart-glöd-ilägg...) men det blir mkt ilägg. När det är kallt så brinner det i princip 10h per dygn för att det skall räcka. När jag inte är där så kör jag huset på 12 grader, då kör elpatronen, blir inte helt gratis under vintermånaderna om det blåser mkt.
vid permanentboende och låg elförbrukning eldade jag upp runt 16m3 per år, numera 4-8 med hög elförbrukning.
Då jag inte är där så mkt under vintern så är det ganska mysigt att jobba med veden, men när vi var bosatta permanent under några år blev det, som skrivs ovan, segt. Jag har dock förb. för en luftvatten, så det blir sannolikt en liten ecodan monoblock pump eller liknande som tar hand om grundvärme, sparar in sig ganska snabbt om elpatronen får vila.
Så se till att ni planerar så att ni i framtiden kan plugga in en pump av något slag.
Bor i liknande klimat och förutsättningar som er.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.