Hej

Första inlägget här, kommer nog bli väldigt många fler som nybliven husägare.
Har köpt ett hus med källare byggt 1937. Håller just nu på att renovera lite i källaren.

Huset är dränerat 1992, bergvärme, vattenburna element i alla rum i källaren. Torrt och bra klimat i alla rum utom ett mindre rum. Där får ölen bo..

Har rivit ut resterna av ett gammalt badrum i källaren, träreglar på ytterväggar osv. Hittade inget mögel. Reglarna va torra och fina. Men skönt att få bort dom.

Ska nu putsa 2 väggar i rummet (en är yttervägg) och sätta gips på 2 st innerväggar.
Efter att ha knackat loss allt löst material och från väggarna så är det nu ett antal hål som är 3-5cm djupa.
Vad ska jag fylla dessa med? Måste jag ta Putsbruk C i flera omgångar (10mm i taget)?
Mura upp med något annat? för att sen putsa?

Var inne på K-Rauta och pratade med 2 olika personer, den ena tyckte spackel eller husfix. Jag sa att det andas ju inte så det låter dumt. Den andra sa bara släng på rejält med putsbruk.

Vad tycker ni? Bifogar bilder i senare.
 
Jag har också ett hus från -37 och har rivit ut ett gammalt badrum i källaren. När jag knackade loss löst material blev det stora hål, typ 5-6 cm djupa :)

Jag putsade med gipsputs och det kan läggas på i skikt upp till 6 cm tjockt. Kanske inte det bästa materialet om allt är genomblött, men hos mig funkar det hittills. Det är också godkänt för att sätta kakel på.
 
Gipsputs är mycket lättarbetat, fyller mycket bra, limmar mycket bra, torkar/härdar relativt fort, lätt att efterarbeta, är bra på alla sätt.
Jag vet inte om det finns några nackdelar med att ha det i badrum. För alla andra lagningar av uts innomhus är det helt klart valet för mig.
 
B BElofsson skrev:
Gipsputs är mycket lättarbetat, fyller mycket bra, limmar mycket bra, torkar/härdar relativt fort, lätt att efterarbeta, är bra på alla sätt.
Jag vet inte om det finns några nackdelar med att ha det i badrum. För alla andra lagningar av uts innomhus är det helt klart valet för mig.
Har varit ett gammalt badrum. Nu blir det kontor. Men gips släpper inte igenom fukt om jag fattat rätt. Så det går bort då jag vill att eventuell fukt igenom ytterväggen ska kunna vandra som den vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.