Jag har funderat endel på vad som gäller vid Pantbrev, uppenbarligen har jag inte blivit så mycket klokare då jag nödgas till att be om hjälp här :-[

Min fråga är ganska simpel, kan man teckna pantbrev för vilket värde som helst på en fastighet? Finns det någon övre gräns, såsom taxeringsvärde eller marknadsvärde?

Min andra fråga är om pantbrevet tecknas på fastigheten som sådan, eller om den kanske enbart kan knytas till byggnaden på tomten?

*hmm* Vore ju smidigt om man kunde "panta" upp fatigheten för att kunna få ett högre lån från banken... :D
Men det verkar ju inte särskilt troligt att man får "panta" över det belopp som man rimligen kan få ut vid försäljning av bygget... :-/

Någon som vet?

// Linda
 
Det brukar inte gå att få ut pantbrev för mer än marknadsvärdet på huset. Gäller det ett bygge på billig tomt i stockholm kan du säkert ta ut pantbrev på mer än vad du byggt för, på andra orter är det svårare. Man brukar få ta ut pantbrev på köpesumman, men inte mer.

Sen om man tittar på tex. mina svärföräldrars hus som de byggde 1971 så har de 100.000 i pantbrev på det (ungefär tror jag). Men skulle de sälja det så skulle de få ut unefär 1000.000 för huset. Alltså är det ju inget större problem för dem att ta up ytterligare ett pantbrev och köpa tex. en bil för de pengarna.

Men vi tex. som köpte vårt hus för några dagar sedan och lånade 90% av köpesumman, har nog svårare att få ut pantbrev för mer än vad vi redan har... ::)

Sen kan de ju vara så att man köper ett hus, renoverar, och sen låter värdera om huset. Då kan man ju dels lägga om topplån till bottenlån, och har man gjort en riktigt bra renovering och haft tur (för det handlar ju om det med) och får upp värdet på huset, så kanske man i alla fall kan få ta ut de där extrapengarna man behöver till bilen eller garagebygget eller vad man nu vill göra.

Sen är det ju ALLTID upp till ditt lokala bankkontor och din lokala banktjänsteman, några entydiga, klara regler finns det inte på pränt vad jag vet...
 
Pantbrevet som sådant är inte knutet till fastighetens 'riktiga' värde! Däremot accepterar banken inte ett pantbrevsvärde som är orealistiskt.

Du kan tex skaffa dig ett privatlån och som säkerhet lämna pantbrev på detta lån. Då är ju banken inte involverad. Ponera att du så småningom återbetalat lånet och får tillbaka pantbrevet i din ägo - då kan du, om husvärdet under tiden stigit, gå till banken och låna på pantbrevet igen.
 
Du kan ta ut i pricip vilket belopp som helst, sen är det tveksamt om hu kommer ha någon nytta av dem. Är huset värt 1 Mkr så kommer ingen kreditgivare vara särskilt lyckliga för pantbrev över 1 Mkr.

När man pratar pantbrev så brukar man prata inomläge. Om du erbjuder en bank ett pantbrev på 500.000 kr inom 1.500.000 kr (500.000/1.500.000) så innebär det att det finns någon annna som har pantbrev på 1.000.000 kr. Om fastigheten mäts ut så är det den som har panbrev med bäst rätt som får pengarna först. Dvs om huset säljs exekutivt för 1.250.000 kr så får pantbrevsinnehavaren med 500.000/1.500.000 ut 250.000 kr (under förutsättning att pantbrevsinnehavaren med bäst rätt har fordringar på 1 Mkr.

Pantbrevet är knutet till fastigheten. Fastigheten inkluderad mark och byggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.