Hej
Jag verkligen ogillar vår öppen spis och skulle vela förändra den utan allt för stor kostnad.
Att ta bort den helt och sätta in en kamin är uteslutet, då kostnaden blir lite väl hög.

Jag vill få öppen spisen att kännas mer stilren och inte så fruktansvärt klumpig.
Min tanke är om det är möjligt att kapa bort "hyllplanen" (se markeringen på bild), putsa upp öppen spisen och sedan måla den vit.
Jag hade gärna vela sätta något form av "glasparti" i öppningen, någon som har tips om en bra inspirationssida för detta?
Sedan slutligen, har ni tips på en snygg lösning för väggen bakom öppen spisen. Övriga tre väggar skall kläs med panel.
 
  • Öppen spis med markerade delar för borttagning eller renovering, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tror du att det blir för dyrt att ersätta den? Jag tycket inte att det borde kosta så mycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att det blir för dyrt att ersätta den? Jag tycket inte att det borde kosta så mycket.
Riva och städa upp efter den gamla, att köpa en ny braskamin (med installation, sotare osv osv) kostar en del. Jag tror värsta jobbet är att få bort hela mureländet
 
Den knackar du sannolikt ner på en eftermiddag.
 
Knacka bort hyllplanen borde vara lätt fixat. Om det är svårt går det undan med en slagborr som du använder på murbruket mellan tegelstenarna! Lite puts och vitfärg blir nog snyggt!

Om du ämnar att elda i öppenspisen måste du nog ha specialglas som tål värmen, en glasmästare kanske kan hjälpa dig där? Du kan ju rita en gjutjärnsram och ge till en smed och sen sätter glasmästaren in ett glas åt dig. Du kommer också att behöva något på golvet framför öppen spisen såsom plåt, klinker eller glas om du tar bort det nedre hyllplanet som skyddar trägolvet från värmen och gnistor.

Ang väggarna undrar jag varför du inte kan ha panel där också?
 
Carro_D Carro_D skrev:
Knacka bort hyllplanen borde vara lätt fixat. Om det är svårt går det undan med en slagborr som du använder på murbruket mellan tegelstenarna! Lite puts och vitfärg blir nog snyggt!

Om du ämnar att elda i öppenspisen måste du nog ha specialglas som tål värmen, en glasmästare kanske kan hjälpa dig där? Du kan ju rita en gjutjärnsram och ge till en smed och sen sätter glasmästaren in ett glas åt dig. Du kommer också att behöva något på golvet framför öppen spisen såsom plåt, klinker eller glas om du tar bort det nedre hyllplanet som skyddar trägolvet från värmen och gnistor.

Ang väggarna undrar jag varför du inte kan ha panel där också?
Hallå, idag sitter någon form av klinker på golvet men vill ha det mer stilrent så jag tror det blir glas.

Gällande väggen bakom tycker gubben att det blir en herrans massa jobb med kapning (och spill) om vi har panel bakom men jag lutar åt panel. Så jag får nog min vilja igenom :)
Ska se över glas historien och om man kan göra ett utförande som slipper en kassett.
 
Jo, nog blir det lite mer spill runt murstocken men jag tror det är värt det ;)

Ja, det kanske passar med ett gnistskydd i glas? Det vore läckert. Annars går det säker att göra ett eget om man vill ha egen design men det kostar nog lite mer. En snabb bildsökning på Google gav mig ex denna: http://www.inred.se/kamintillbehoer/7912-bebop-gnistskydd-glas.html
 
Hemmakatten
Det måste finnas någon form av bärande balk över öppningen i spisen. Nu är jag inte kunnig om detta, men kan det vara så att den sitter i det utskjutande hyllplanet?
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Har ni för avsikt att använda spisen, så se upp med montering av panel på väggen för nära.
Det kan bli problem vid brandskyddskontrollen.
 
  • Gilla
carra78
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Har ni för avsikt att använda spisen, så se upp med montering av panel på väggen för nära.
Kan det vara ett problem att sätta panel där det är vanliga väggar nu, dvs det är spånskivor under tapeten!?
 
carra78, hur gick det med det här? Har du några bilder? Skulle vilja göra precis samma sak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.