• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jag hade problem med att vattenstrålen från kökskranen skapade oljud när den träffade diskhon som resonerade. Som någon tipsade om ovab fungerar butylplattor utmärkt. Plåtlådan låter nu som om den vad gjord av sten och skapar inte oljud.

Jag limmade dessa på utsidan av hela diskhon och det fungerade väldigt bra.
[länk]
Dämpande, tunga mattor är aldrig fel. Visserligen dämpar de inte de höga, brusande frekvenserna som kan dölja talets formanter, men de tar bort dånandet som kan vara mer störande än man kan tro – innan man dämpat bort det.
En absorbent under köksskåpen kan ta ner bruset en del. Givetvis bör den kläs in med lämpligt nät och döljas med en kantlist.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Taket är den yta som är smartast att utnyttja här på grund av att det är den största lediga ytan som kan användas på ett smidigt sätt. I detta fall är ju ljudutbredning ett primärt problem och av den anledningen bör reflexer från taket dämpas.

De enda gånger det är fördelaktigt att låta ett tak reflektera ljud är i större lolaler där energin behöver bibehållas för att ljudet ska orka bära ut under längre sträckor, tex ett avlångt konferensrum eller en gammal folkparkscen där man hade ett solfjäderformat tak för att ljudet skulle bära ut. Att inte ha några ljudreflexer ovanifrån är det mest naturliga, det är så vi har det ute i naturen.
Musik avlyssnas dock oftast i lokaler. Därför är reflekterande ytor viktiga för att binda samman akustiken. Det är lätt att uppfatta "hål" annars. Har man någon gång lyssnat på Stig Carlssons konstruktioner, så förstår man vad jag menar. Den rena och djupa basen beror på att högtalarna är framräknade för att stå på golv nära vägg. Det luftiga ljudet beror på balanserade reflexer från framförallt taket. Det finns högtalare som har en mer detaljerad återgivning, med ännu högre upplösning och klippfast riktningsinformation (som sällan är naturlig) – om man sitter på rätt ställe. Stigs högtalare har en egenskap som jag inte kan beskriva som annat än att de är förbannat "musikaliska". Jag hade ett par OA 116, och ljudet kantrade aldrig ens när man satt mitt för den ena högtalaren. I filmer hörde man både höjd och djup på ett naturligt sätt. Minns när högtalarna var nyanskaffade och jag undrade vad det var för klingande ute i hallen, tills jag insåg att det var en triangel långt utanför högtalarna. Minns även en scen från "The Abyss" ("Avgrunden") där man är inne i en dykardräkt och jag hörde luftbubblorna bakom ryggen. Detta från endast två stereohögtalare!
Jag har nu en intrimmad 5.1-anläggning med betydligt mer tryck i framförallt basen, men saknar lik förbannat mina OA 116 (som måste få nya kantningar).

Hade taket dämpats hade hela finessen med dessa högtalare uteblivit.
 
Nu börjar tråden bli rörig. TS har inte nämnt något om behovet av ett akustikreglerat lyssningsrum, utan om att få råd om hur man kan dämpa störande ljud från köksdelen.

Det förslag jag har gett utgår från den info och de bilder TS lagt upp. Där tar jag även upp avskärmning (som skulle vara önsvärt i detta fall) som en punkt. Detta är dock svårt att få till i praktiken rent logistiskt.

@J-stedt
Det funkar inte riktigt så som du skriver. Utsläckningar (hål som du kallar det för) och förstärkningar får man om inte första reflexen akustikregleras med antingen difusion eller absorption. Annars kommer de i tid fördröjda reflexerna interferera med direktljudet från högtalarna.
För att åstadkomma en bra lyssning med rakt frekvenssvar är reglering av rumsakustiken viktigare än själva högtalarna.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Nu börjar tråden bli rörig. TS har inte nämnt något om behovet av ett akustikreglerat lyssningsrum, utan om att få råd om hur man kan dämpa störande ljud från köksdelen.

Det förslag jag har gett utgår från den info och de bilder TS lagt upp. Där tar jag även upp avskärmning (som skulle vara önsvärt i detta fall) som en punkt. Detta är dock svårt att få till i praktiken rent logistiskt.

@J-stedt
Det funkar inte riktigt så som du skriver. Utsläckningar (hål som du kallar det för) och förstärkningar får man om inte första reflexen akustikregleras med antingen difusion eller absorption. Annars kommer de i tid fördröjda reflexerna interferera med direktljudet från högtalarna.
För att åstadkomma en bra lyssning med rakt frekvenssvar är reglering av rumsakustiken viktigare än själva högtalarna.
Självfallet uppstår interferenser. Genom att ta med dessa i konstruktionen och se till att kvoten blir balanserad på rätt sätt – att direktljudet når örat först, 20 ms innan reflexerna om jag minns rätt, kommer hjärnan endast att tolka reflexerna som rumsakustik. Reflexernas tonkurva ska för övrigt också vara rimligt rak.
Med vanliga planstrålare måste du vara ganska kunnig om du ska få till det bra.
Det bästa är förstås att lyssna på ett par Carlsson-högtalare av den sista generationen. Detta måste göras i ett normalt rum. Butiksmiljöer eller, ännu värre, döddämpade studios har ingenting med hemmiljö att skaffa.

Jag skrev det jag skrev för att ge en mer nyanserad bild.
I köket må man dämpa ljudet på effektivaste sättet, men i vardagsrummet (lyssningsrummet) gäller lite andra saker.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi har inte ens högtalare så det spelar mindre roll.

Jag tejpade upp tjocka kartongskivor för öppningarna och det gav inte heller någon direkt effekt. Har inte testat en kombination men jag vill inte ha förfulande absorbenter eller överdrivet många mattor heller.

Det hade varit trevligt att hitta och adressera den enskilt största orsaken men det får inte vara på bekostnad av att det blir fult.

Funderar på att kontakta någon som kan mäta och göra en professionell analys på plats.

Mvh Calle
 
Problemet är att du har hårda ytor i vägg och tak som reflekterar ljud. Dessutom har du väldigt få absorberande ytor. Du behöver MYCKET för att märka skillnad och tyvärr är inte kartong det bästa. En mätning kommer komma fram till samma slutsats som Björn och är egentligen onödig. Lägg pengarna på att köpa absorbenter istället.

Heltäkningsmatta glömde vi nämna ;)
 
  • Gilla
Ametrin och 1 till
  • Laddar…
En annan sak som går lätt att göra är att köra en tongenerator i datorn och höra om det är någon speciell frekvens som ställer till extra mycket oreda. Framförallt bastoner ligger nära till hands att de skapar resonans med rummet

http://www.szynalski.com/tone-generator/
 
Många teorier, men en hel del går att lösa med praktiska inredningsdetaljer.
Som du själv var inne på: gardinskenor längs hela väggen, dubbla gardiner som på hotell, tjocka gardiner mot väggen, tunna närmast fönstret. Det gör mycket nytta.

En stor canvastavla (nåt foto du förstorat) som sätts upp på en ännu större skiva täckt med ett tunt lager skumgummi och på det ett enfärgat tyg som matchar tavlan ger effekt.

Tjocka mattor är bra, ser att det ligger en liten tunn matta under ett bord, byt till en dubbelt så stor och tjockare.

Även stora krukväxter kan göra nytta faktiskt, men textilier är det viktigaste.

För tyvärr är det så, att vill man ha det "rent och slätt", så får man också leva med ljudet det ger.

Provmöblera med täcken och rejäla handdukar som gardiner, mattor och dukar så får du se att det blir skillnad.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Det är helt klart många teorier som presenterats i den här tråden.
Akustik är ett komplext område och det finns många missförstånd och fallgropar.
Just därför försöker jag i all välmening förklara hur ljud beter sig i ett rum med syftet att TS i slutänden kan spara både tid och pengar.

Som jag skrivit tidigare så är de nämnda ljudkällorna bredbandiga. Det betyder att tunna textilier och mattor inte klarar av att absorbera annat än de höga frekvenserna medan de lägre frekvenserna lämnas opåverkade..
Ett ljudabsorberande materials förmåga att absorbera låga frekvenser står i paritet till dess tjocklek. Vanligt skumgummi med slutna celler har extremt dålig ljudabsorption.

Växter osv. hjälper tyvärr inte heller i detta fall och canvasduk som nämns har för högt flödesmotstånd för att sättas framför en ljudabsorbent. Ett enkelt sätt att testa om ett material är lämpligt för att sätta framför en ljudabsorbent är att säkerställa att det går att blåsa genom materialet.

Som sagt, i all välmening.
 
  • Gilla
Ametrin och 4 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
En annan sak som går lätt att göra är att köra en tongenerator i datorn och höra om det är någon speciell frekvens som ställer till extra mycket oreda. Framförallt bastoner ligger nära till hands att de skapar resonans med rummet

[länk]
I det här fallet är det knappast basregistret som ställer till problem, utan betydligt högre frekvenser.
Absorbenter under köksskåpen i kombination med den hängande konstruktionen jag beskrivit är nog det som ger bäst effekt – om man inte är beredd på att fylla hela kökstaket med absorbenter.

Outhärdligt dånande bas med hängande muller är mest aktuellt när det gäller högtalare.
Eftersom de flesta bostadsrum inte är i storlek hangarer, är det direkt tokigt att ställa en sub-bas (subwoofer) i ett hörn. Då exciteras alla rumsresonanser. Ofta är rumsbredden lika med dubbla rumshöjden, vilket ställer till det extra mycket. Så är nog inte fallet här. Ställ dock inte subban mitt på en vägg även om tv:n står där. Den står då mitt i buken av en rumsresonans. Du kan ändå inte riktningsbedöma låga frekvenser, så ställ den där den låter bäst.
Tunga möbler, bokhyllor fyllda med böcker och täta draperier en bit från vägg är det som dämpar ut bäst i basregistret. Särskilt om de inte trycks upp efter väggarna.
Allra störst effekt, och som jag verkligen rekommenderar, är en elektronisk anti-mode-box – en frekvensutjämnare som delar upp basregistret i flera band och med hjälp av en mikrofon kalibrerar basen på ett sätt som inga vanliga tonkontroller (eller förstärkares autokalibrering) klarar av. De enklare boxarna tar endast ner topparna och därför är det enda gången det kan vara lämpligt att ställa subban i ett hörn.
Skillnaden i ljud är smått fantastisk. Meddetsamma kan man uppleva det som att basen försvunnit, men den har bara blivit renare. Boxen påverkar ljudet mycket mer än byte av sub-bas.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
I det här fallet är det knappast basregistret som ställer till problem, utan betydligt högre frekvenser.
Absorbenter under köksskåpen i kombination med den hängande konstruktionen jag beskrivit är nog det som ger bäst effekt – om man inte är beredd på att fylla hela kökstaket med absorbenter.

Outhärdligt dånande bas med hängande muller är mest aktuellt när det gäller högtalare.
Eftersom de flesta bostadsrum inte är i storlek hangarer, är det direkt tokigt att ställa en sub-bas (subwoofer) i ett hörn. Då exciteras alla rumsresonanser. Ofta är rumsbredden lika med dubbla rumshöjden, vilket ställer till det extra mycket. Så är nog inte fallet här. Ställ dock inte subban mitt på en vägg även om tv:n står där. Den står då mitt i buken av en rumsresonans. Du kan ändå inte riktningsbedöma låga frekvenser, så ställ den där den låter bäst.
Tunga möbler, bokhyllor fyllda med böcker och täta draperier en bit från vägg är det som dämpar ut bäst i basregistret. Särskilt om de inte trycks upp efter väggarna.
Allra störst effekt, och som jag verkligen rekommenderar, är en elektronisk anti-mode-box – en frekvensutjämnare som delar upp basregistret i flera band och med hjälp av en mikrofon kalibrerar basen på ett sätt som inga vanliga tonkontroller (eller förstärkares autokalibrering) klarar av. De enklare boxarna tar endast ner topparna och därför är det enda gången det kan vara lämpligt att ställa subban i ett hörn.
Skillnaden i ljud är smått fantastisk. Meddetsamma kan man uppleva det som att basen försvunnit, men den har bara blivit renare. Boxen påverkar ljudet mycket mer än byte av sub-bas.
Fortfarande, vi har inga högtalare.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Fortfarande, vi har inga högtalare.
Så just den meningen du citerar är speciellt giltig i ert fall.

För övrigt kanske ni skaffar högtalare. Och det finns ju fler som läser.
 
Madelene S
Alla rum är olika, och du får testa dig fram för att kolla vad som funkar just hos dig.
Själv har jag lyckats få ner störande ljud som uppstår i kök med högt i tak när det är många som pratar samtidigt.
  • Stor matta i ull 2x3 meter under köksbordet
  • Gardiner med många veck från golv till tak
  • Ljudabsorbenter under bord och stolar (alternativt köpa nya stolar med klädd rygg och sits).
  • Sätta fast ljudabsorbenter under köksskåpen.
  • Stora gröna växter
Kolla filmen med tips om att ljuddämpa rum med eko

Lycka till!
 
Vi har massvis av stora hårda ytor som stenbänkar i köket, ett stort klinkergolv i hallen samt stora fönster i en nästan helt öppen planlösning. Jag är inte förvånad över akustiken.

Idag testade jag tipset att lägga ut filtar och täcken på alla hårda ytor som golv och bord utan någon nämnvärd effekt.. Så himla tråkigt.

Det enda som återstår är att sätta upp gardiner, och hoppas på en kännbar (hörbar?) förbättring.

Om nu mot förmodan inte skulle ge tillräckligt med effekt skulle jag överväga att sänka ner taket på ett så smakfullt sätt som möjligt, t.ex göra ett kasettak, då skulle vi ev inte behöva massor av textilier över allt och kunna "njuta" av det avskalade som i dagsläget.

Mvh Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.