Vi har en entreprenör som gjort övervåningen på vårt nya hus. Dock upptäckte vi att det började komma vatten i tvättstugan på nedervåningen (från taket). Entreprenören var väldigt duktig och har tagit sitt ansvar i att fixa felet, detta genom att ta upp taket på nedervåningen (både i tvättstugan och badrummet). Det jag funderar på är om vi kan kräva någon ersättning för ex extra elkostnader för en avfuktare som stått på dygnet runt + att den tagit upp plats i vårt färdiga badrum nere, vilket gjort det bökigt för oss med en liten 1åring hemma (blöjbyten mm).
 
O
Ni borde kunna få ersättning för avfuktare och eventuell elförbrukning. Men så mycket mer tror jag blir svårt att kräva. Men prata med företaget, de verkar inte vara omöjliga...
Eftersom ni redan har ett badrum så lider ni ingen egentlig skada... Men var är avfuktaren placerad?
 
I badrummet på nedervåningen, det färdiga badrummet.
Istället för att slita upp golvet i badrummet på övervåningen så gick de via taket i badrummet/tvättstugan på nedervåningen.
 
Vad är felet?
 
Skarven mellan två rör läkte, men är nu fixat
 
Nu har ju firman varit schysst att fixat problemet, kan tycka att man kanske ska vara nöjd så, och inte mjölka ut ännu mer.
 
J Jörgen Ö skrev:
Nu har ju firman varit schysst att fixat problemet, kan tycka att man kanske ska vara nöjd så, och inte mjölka ut ännu mer.
Jag förstår din poäng. Även om det borde vara en självklarhet att en firma tar sitt ansvar och fixar problem som de orsakat så är det långt ifrån hur det fungerar med många entreprenörer så ur den aspekten har TS haft tur. Men rimligtvis ersätter firman alla extrakostnader som uppkommit, exempelvis den extra elförbrukningen, och är det en bra firma så kanske TS kan komma fram till en kompensation utöver det som båda tycker är rimlig för det besvär som skadan orsakat.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
De har gjort det jättebra, därför känns det dumt att kräva ersättning men samtidigt vill inte vi stå och betala för någonting extra (redan dyrt som det är att bygga hus)
 
O
Nu är jag inte det bästa proffset när det kommer till avfuktare, men det känns lite avigt att sätta en avfuktare i ett badrum man använder. Då tillförs det väldigt mycket fukt som först måste bort innan den kan fortsätta avfukta resten...

Men om du är nöjd med byggaren, varför då hålla på å bråka en massa? Du är inte tvungen att be om ersättning. Men avfuktare och elförbrukning känns inte helt fel att kräva.
Lägg upp det hela på ett snyggt sätt så borde det inte vara några problem. Men eventuellt ersättning för andra saker pga skadan tror jag är svår att kräva. Skadestånd som det skulle bli är i Sverige knappt något. Du kan ibland kunna få ersättning för extra utgifter man haft.
 
T Tindra_Leia skrev:
Skarven mellan två rör läkte, men är nu fixat
Dold skarv? För tryckvatten eller vatten till element/golvvärme?
 
O Odjuret skrev:
Nu är jag inte det bästa proffset när det kommer till avfuktare, men det känns lite avigt att sätta en avfuktare i ett badrum man använder. Då tillförs det väldigt mycket fukt som först måste bort innan den kan fortsätta avfukta resten...

Men om du är nöjd med byggaren, varför då hålla på å bråka en massa? Du är inte tvungen att be om ersättning. Men avfuktare och elförbrukning känns inte helt fel att kräva.
Lägg upp det hela på ett snyggt sätt så borde det inte vara några problem. Men eventuellt ersättning för andra saker pga skadan tror jag är svår att kräva. Skadestånd som det skulle bli är i Sverige knappt något. Du kan ibland kunna få ersättning för extra utgifter man haft.
Om nu läckan var under golvet så dom tog upp taket i badrummet under så är det ju ganska logiskt att man ställer avfuktarn där.


K Kane skrev:
Dold skarv? För tryckvatten eller vatten till element/golvvärme?
Jag fattade det som att det var avloppsrören som läckte.
 
J Jörgen Ö skrev:
Jag fattade det som att det var avloppsrören som läckte.
Ser inget om det men om det var det så är det ju bra (att det inte var otillåtna skarvar gjorda).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.