Rent krasst tycker jag att ja, det är värt det!

I dagsläget kör vi trådlöst i hela huset då fibern är indragen i efterhand. Men det finns planer att dra in i varje rum allteftersom ytskikt byts och man kan dra det i väggarna.

Fungerar det utan trådlöst? Jadå, utan några problem egentligen. Men som några nämnt så är lina alltid stabilare och när det kommer till krävande saker så som spel, 4K etc så finns risken att det kan bli hackigt.

Så bygger man nytt tycker jag att man lika gärna kan dra dit det, extrakostnaden borde vara väldigt marginell?
 
Nu blir jag nyfiken gällande den trådlösa tvn. Jag hade en diskussion med Conhem och dom sa att vi var att ha en tv box till varje tv. Idag har vi tvkort istället för box men det skulle inte fungera.

Tolkar jag det rätt, att ni behöver bara ha en box på nedervåningen så får ni tv kanaler till resterande tv apparater ändå?
 
P Paulina123 skrev:
Nu blir jag nyfiken gällande den trådlösa tvn. Jag hade en diskussion med Conhem och dom sa att vi var att ha en tv box till varje tv. Idag har vi tvkort istället för box men det skulle inte fungera.

Tolkar jag det rätt, att ni behöver bara ha en box på nedervåningen så får ni tv kanaler till resterande tv apparater ändå?
Finns säkert någon lösning men nej, rent krasst så behöver du en mottagare/kort till varje tv apparat.
 
Tack för svaret!

Tycker tv boxarna är fula och tar upp för mycket plats. Vill verkligen fortsätta ha tv kort istället men det verkar omöjligt med fiber
 
P Paulina123 skrev:
Tack för svaret!

Tycker tv boxarna är fula och tar upp för mycket plats. Vill verkligen fortsätta ha tv kort istället men det verkar omöjligt med fiber
Ja tekniken är inte riktigt där än. Är nog bara en tidsfråga dock innan det finns!
 
P Paulina123 skrev:
Tack för svaret!

Tycker tv boxarna är fula och tar upp för mycket plats. Vill verkligen fortsätta ha tv kort istället men det verkar omöjligt med fiber
Om du inte vill se boxen, häng den bakom tv.
 
Jag kör allting trådlöst i huset och det fungerar bra, men jag skulle satt in uttag om jag var du. Du har redan hört argumenten med framtida 4k osv. Sen om du i framtiden har en tonårsgrabb som ska spela fps-spel online så kommer kabel alltid vara bättre oavsett hur dyrt trådlöst nätverkskort man köper.
 
Q
Jag kör på att stationär utrustning skall ha trådad anslutning och mobila kör på wifi. Håller på och drar trådar kors och tvärs nu och satt upp en accespunkt för wifi. Köpte mig en ubiquiti usg router , en 24p unifi switch och en unifi ap ac pro. Har ca 500-600mbit på wifi där jag vistas och skall bygga ut med en wifi accespunkt uppe på nocken för att få i täckning i trädgården
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kör trådlöst! Marginell skillnad idag om du kör på 5ghz nätet mot trådlöst. En bra dyrare router så kan du köra allt trådlöst utan någon lagg.
Placera routern strategiskt bara.

Vem vill ha kablar? Kablar är en odåga och fula!
 
Jag hade utan att tveka dragit nätverk till alla rum när man ändå är igång, åtminstone tomrör till när man ångrar sig.

Trådlöst är inte lösningen på allt.
 
  • Gilla
Hasselvargen och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade utan att tveka dragit nätverk till alla rum när man ändå är igång, åtminstone tomrör till när man ångrar sig.

Trådlöst är inte lösningen på allt.
Klart det är.
Varför köra trådar när du ej vinner någon nämnvärt på det?
Bara mer skit i väggen att hålla reda på, fula kontakter, kommer man alltid ha dator på samma ställe? För vad är vinsten om man ändå måste dra en ful kabel längs listen till uttaget?
 
Jag slipper köpa trådlösa nätverkskort till alla datorer, slipper köpa en trådlös skrivare osv.

Dessutom får jag en kanalisation som går att använda till andra typer av nätverk om det kommer.

På detta så blir trådlöst långsammare ju fler enheter du ansluter till det.
 
Många utrustngar kräver el och med det en sladd, så för t.ex. en TV blir det knappast något extra.
Och lite slang i väggarna när man ändå drar nytt med en dosa/doslock kan vara bra om förutsättningar förändras. Däremot om jag inte gör det kan det skapa merarbete.
 
G Ganescha skrev:
Klart det är.
Varför köra trådar när du ej vinner någon nämnvärt på det?
Bara mer skit i väggen att hålla reda på, fula kontakter, kommer man alltid ha dator på samma ställe? För vad är vinsten om man ändå måste dra en ful kabel längs listen till uttaget?
Tja, har man några hundra kvm i flera plan och vinklar så kan det vara bra.
Och det finns många kabellister om man skulle behöva dra den vidare utan att behöva klamra.
Men har man väggar öppna så känns det lite snålt att åtminstone inte dra slang/dosa det blir inte många kronor om det görs samtidigt som elen för det var ju vad ts frågade om.
 
Till viss del kan jag hålla med de som förespråkar trådlöst. Dessa tekniker lär inte bli sämre med tiden, hela tiden skruvas det och förfinas det på protokoll och överföringstekniker, och mycket av de prylar vi använder idag är grejor som är gjorda för att hållas/bäras runt. Då passar det perfekt med trådlöst.
Det gäller bara att se till att täckningen är bra inom husets väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.