Tack för alla era lyckönskningar, det uppskattas verkligen och lär behövas tror jag :)
 
Helt fantastiskt! Lycka till!
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Vilket fantastiskt hus, och tomt!

Hoppas ni återställer och håller så mycket som möjligt i originalutförande.
 
  • Gilla
shilloth och 1 till
  • Laddar…
Sitter det vedspis där idag? Annars måste du om du vill ha en gammal inkopplad få det gjort innan 1 juli 2018 då reglerna ändras o de tydligen inte får installerad längre :sweat:
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Sitter det vedspis där idag? Annars måste du om du vill ha en gammal inkopplad få det gjort innan 1 juli 2018 då reglerna ändras o de tydligen inte får installerad längre :sweat:
Stämmer detta verkligen? Jag har hört lite olika bud ..
 
S johd01 skrev:
Stämmer detta verkligen? Jag har hört lite olika bud ..
Som jag förstått det så är det ett EU direktiv, men jag har inte sett svart på vitt ännu vad som gäller, ska själv koppla in vår vedspis som jag murade in för några år sedan men innan den kopplas till skorstenen vill jag glidgjuta den pipan.
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Som jag förstått det så är det ett EU direktiv, men jag har inte sett svart på vitt ännu vad som gäller, ska själv koppla in vår vedspis som jag murade in för några år sedan men innan den kopplas till skorstenen vill jag glidgjuta den pipan.
Jag har hört att det endast gäller om man har den som primär värmekälla, eller att det handlar om att sätta in gamla spisar i nya hus. Det känns inte helt tydligt ännu.
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag har hört att det endast gäller om man har den som primär värmekälla, eller att det handlar om att sätta in gamla spisar i nya hus. Det känns inte helt tydligt ännu.
Precis, lite otydligt för mig som lekman (samt att jag inte orkar plöja originaltexterna :crysmile:)
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Vilket fantastiskt hus och ett drömprojekt att genomföra - lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Detta är min ouppnåbara dröm kommer följa er
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Åh, vilket härligt hus! Det här kommer jag att följa :D Tipsar om boken "Stora boken om byggnadsvård" av
Göran Gudmundsson. Jag och sambon har lusläst den och fått många jättebra tips och inspiration till vårt något mindre renoveringsobjekt ;) Ser framemot att få se lite bilder på insidan.

Stort lycka till!
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
  • Gilla
Johan_86 och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt projekt som jag kommer följa med nöje.

Några små funderingar:

Fönsterbyte: har du kvar 50% originalfönster blir det billigare att låta ett bra lokalt snickeri kopiera dessa samt renovera de befintliga istället för att köpa helt nya. Måla med linoljefärg så har du fönster som bara kräver lite olja var 5-10 år och en målning var 20-30e (men behöver inte skrapas trärena då man oljat regelbundet). det blir utslaget över tid ett billigt underhåll. På köpet får du tidstypiska och vackra fönster.

Några myter som kan avlivas: äldre fönster har dålig värmeisolering. Fel, äldre fönster, särskilt de med lös innerbåge har faktiskt bättre värmeisolering än nyare isolerglasfönster som suttit uppe några år. Isolerglas förlorar med tiden gas/vacuum i glasen och leder då mer kyla pga metallisten och litet avstånd mellan glasen.

Därtill kan du få problem med ventilation med nya täta fönster och behöver då ta upp ventilationshål i fasaden samt kanske också sätta in mekanisk ventilation. Risken är annars att ni får fukt i väggarna med påföljande mögelproblem.
 
  • Gilla
i&e JOHN och 9 till
  • Laddar…
Hur mkt mark har du till ,?

Ska bli spännande att följa detta,

Annars kan du kanske satsa på en spannmålspanna och ta betalt för arrendet i spannmål,?
 
  • Gilla
Johan_86 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset ang. vedspis, hade inte en aning om att reglerna skulle ändras. Enligt länken verkar det åtminstone som att nuvarande regelverk kommer tillämpas ett år framåt vilket är bra, hade blivit svårt att hinna med innan juli är jag rädd.

@Carro_D den boken finns redan i samlingen, samt en del annat t.ex "Så renoveras gårdar och torp". Riktigt bra litteratur som har varit god kvällsläsning för mig. :)

@kalle55 Jag är medveten om kvalitén på de ordinarie fönsterna, även om vissa av dem behöver en hel del nytt trä så är de fortfarande i avsevärt bättre skick än de senare insatta. Jag älskar verkligen glasen i dem och livet de ger jämfört med vanligt floatglas.

Tyvärr kommer jag, åtminstone under en överskådlig framtid, inte ha tid att renovera originalfönster. Därför gör jag lite av ett mellanting där samtliga original monteras ur och sparas för renovering när övriga mer akuta projekt är färdiga. Då det rör sig om ett 20-tal fönster, vara hälften är flaggfönster 210x120 så arbetsinsatsen för att renovera dessa är enorm. Under nästa år byts samtliga fönster i kåken till 2-glas trä, allmogeprofiler och äldre beslag på insidan. Utifrån ser det inte helt korrekt ut, men långt bättre än den lustiga blandningen som finns idag. :) Har fått riktigt bra pris på fönster, ca 200 000 för 42 fönster. (18 flaggfönster modell XL, och övriga kring 130x110 tvådelade).


@Byggvargen Marken vi har kvar idag är drygt 4 hektar jordbruk och 3 hektar betesmark. Vi genomför just nu en avstyckning och säljer av en del för att balansera arvet gentemot syskon.
Har faktiskt inte funderat kring spannmålspanna tidigare, frågan är om man får in tillräckligt via ett så pass litet arrende? Hur fungerar spannmål rent praktiskt, körs det i bulk så som pellets eller hur gör man?

Annars känns pellets kombinerat LVVP som ett starkt alternativ, då jag helst inte vill behöva dra nya stammar och öka storleken / antal radiatorer för att klara mig med endast en VP. Ser ni några andra alternativ kring uppvärmningen?

Mvh
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.