Tror vectrex är ute rätt bra med sin prisbild, jag sålde min för 2k men gick fort så hade kanske kunnat få mer.
Hur såg gummit ut på den?
 
..och jag sålde min (som saknade orginalanhåll) för 1500, köpte den för 1000 några år tidigare. De går rätt ofta för dom pengarna, man tjänar inte många kronor i timmen på att putsa o sälja vidare.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Det var skruvarnar och bultar. Även flera av de kromade vreden. Sen va ju aluminiumet välldigt oxiderat. Men inte längre!

Tack för pris uppgiften
 
Behåll den, det är ju den smidiga modellen med inbyggd motor. Sätt på ett smalt blad, förvara den under bordet på den kommande stora sågen och lyft fram vidbehov :)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
D
nanowire nanowire skrev:
Behåll den, det är ju den smidiga modellen med inbyggd motor. Sätt på ett smalt blad, förvara den under bordet på den kommande stora sågen och lyft fram vidbehov :)

Det är KU generellt min princip. Men tänker att ibland kan det vara bra att frigöra lite kapital.

Har köpt lite väl mycket julgodis....
 
Det tar sig.

Kvällen har gått i rost dammets tecken.
Inca sågen får vänta tills kontaktorn kommer.

Så det blev att ge sig på slipen.
Alla lager är nu infettade smörjnipplar ren gjorda den värsta rosten har nu försvunnit.

Sänder ett tack till Finland @heimlaga
För bra tips och inspiration!

Hade nästan glömt hur kul det är att skruva med gammla grejer. Problemet är att snickeriet går ned i produktivitet. Men snart så.

Nästa steg blir att bygga två spån huvar ska klura lite.

Här följer iaf lite bilder.

Slipmaskin med delvis rostig arbetsyta i en verkstadsinställning, med hörselskydd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad metallspade på verkstadsbänk med borr och verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre slipmaskin med synlig rost och nyinfettade lager står på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipmaskin med renoverade smörjnippel och avrostade lager i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre slipmaskin i en verkstad med synliga tecken på användning och delvis rost borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipmaskin med delvis rostig cylinder och infettade lager, mot en verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfritt stål närbild på slipmaskin och smörjnipplar, med verktyg och ben i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 3 till
  • Laddar…
Ikväll fick inca huven en slipning och tvätt. För att sedan hör och häpna få ett lager färg då plasten var fult missfärgad i mina ögon och bortom räddning med mina slipskills.


Resultat ser ut att bli fint.

Nyslipad och nymålad köksfläktshuv i vitt, på ett arbetsbord med sprayburk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad grå motorhuv ligger på en verkstadsbänk efter slipning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pools och 3 till
  • Laddar…
Ikväll så fick stativet en omgång och ett anhåll prototypades ihop. Blev riktigt bra nästan så det inte behövs göras om.

Huven är nu våtslipad och märket återmonterat. Blir en riktigt fin liten såg det här.

Rostiga metallkomponenter av ett stativ och delar av sågutrustning på en bordssåg märkt INCA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstativ med fyra ben och bultar på en smutsig verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av anhåll på ett verkstadsstativ i en verkstad med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstativ delar uppradade på ett träbord i en verkstad, med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en nyligen våtslipad och ihopmonterad såg med stativ och anhåll i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal bandsåg märkt INCA i ett verkstadsutrymme med prototypanhåll fäst vid sågbordet och verktyg utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E Prototyp av ett trästativ monterat på en arbetsbänk i en välutrustad verkstad, med våtslipad huva och återmonterat märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinteriör med nymålat svart stativ på arbetsbänk, omgiven av verktyg och slipmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Är och ska plocka upp ett motorskydd till sågen. Men glömde all info hemma någon som kan hjälpa mig.

Med ampere intervallet jag kan välja på

1.6-2,5
2,5-4
4-,6,3
6,3-10

Vist borde det vara 2-,5-4?
 
Det passar nog bättre med 1.6-2.5 A i det fallet om motorn är 0.55 kW.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Topp
 
Skulle gjort färdig ikväll men han inte göra elen pga sen timma. Men i morgon ska det iaf provsågas.
Välldigt nöjd med beslutet att spurs kåpan blev kanon!
INCA märkt bandsåg i arbetsrum, redo för provsågning med spånskydd monterat, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsåg av märket INCA står på stativ i en verkstad med träplankor och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.