Hej på er!

Husets nordvästra sida (kortsida) har jag traditionell asfalt bredvid huset.
Jag har sett att på tre ställen har asfalten sjunkit mot husgrunden som är en källare. (Huset är köpt såhär)
När det regnar så samlas vattnet i pölar i "sjunket" och ligger mot husgrunden. Inte så bra.
Om jag gör en temporär lösning med kallasfalt för att vattnet inte ska samlas, är det en bättre temporär lösning?
Kallasfalt aktiveras med vatten, är den dock vattentät för det? Eller kommer vattnet rinna mellan vanliga asflaten och kallasfalten?

Svårt att se, men en bild på ena "sjunket"

26782401_1951404134888619_468310269_o.jpg
 
L
Att det sjunker beror nog på vattenförningen som sker där , ner utmed grinden , det underminerar och transporterar bort massorna
Att täta till med kallasfalt tror ja inte på , den biter inte riktigt .
Det som skulle kunna vara är varmasfalt och en riktig rengörning före är ett måste , ingen jord och grus
Det enda som kan åtgärda är att gräva upp och anlägga nytt bärlager och annat som behövs ,
är det dränerat runt grunden
 
Jo, de tankarna har vi också, men huset är nyköpt och pengarna ska på annat håll just nu.
Därav en temporär lösning i ett år eller två.
Är det bättre med kallasfalt än inget?
Eller hälla lite cement istället?
Eller bara låta det vara?
 
Vattnet rinner ju ned längs väggen. Oavsett om du lägger cement eller stryker kallasfalt så återstår glipan i alla fall så det gör ingen skillnad.
Du kan dock fylla "sänket" med cement/betong och försöka göra en liten uppvik mot väggen så kan ytvattnet rinner någon annanstans. Men det är svårt att få ett bra fäste mot underliggande material. Rengöring sm sagt innan och kanske någon primer innan betongen.
 
Tack, men taket går ut över väggen är det väldigt sälla det rinner längsmed väggen ner i "groparna",
men visst händer det när det regnar snett från "rätt håll".

Vi har haft en väldigt blöt December (i Skåne) så jag har ofta varit ute och kikat.
Väldigt ofta är det torrt 30-50 cm från väggen.
Kommer det mycket vatten blir det en liten "bäck" ner till groparna.
Det är det jag vill komma åt lite temporärt.
Går det med kallasfalt? Eller ska jag ta betong som nämns?
Ärligt talat vet jag inte skillanden kan tänkas bli med de olika materialen.
Det kommer göras ordentligt också, pengarna ska bara rinna till igen.
 
L
Eftersom du säger temporärt
Om du då rensar upp och lägger kallasfalt ( med lite fint grus i och på så biter betongen lite bättre ) på och upp mot väggen lite och sedan gjuter med betong i groparna med lite förhöjning mot väggen så går det nog bra
 
Liteavvarje.
Tack för ditt svar, förstår jag dig rätt nu, (för det hörs lite som kaka på kaka)
Jag ska lägga kallasfalt på befintlig asfalt med lite grus på och sedan betong på det?
 
L
S Stefan85 skrev:
Liteavvarje.
Tack för ditt svar, förstår jag dig rätt nu, (för det hörs lite som kaka på kaka)
Jag ska lägga kallasfalt på befintlig asfalt med lite grus på och sedan betong på det?
Ja det är nog enda sättet att komma runt problemet , med lite kaka på kaka , den ena kakan är att få lite fäste på befintligt , den andra kakan är att få betongen att fästa så bra som möjligt .
För att inte ev . vatten ska gå under och frysa upp betongen , ta då finbetong
 
  • Gilla
Stefan85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.