Hej! Bara 25 år sedan fanns en snyggt Husqvarna som hade FTX ventilation med luftburen värma onboard, väldigt kompakt och prisvärd (om man se det över sista 25 år)
Om man nu vil byta till något modernare, tystare, kanske lite smartare (med varibale fläktvarvtal, sommarläge t.e.) då verkar det att det finns bara två aggregat till. ACJB Fläktwoods och Combiwin från Swegon. Både utan FTX och både med ganska "90-tals gränssnit", dvs inga fancy touch displayer, de verkar lite outdatet.

Om man köpa en son aggregat, då köpa man en FTX till och har investerad 50.000SEK, vad blir resultatet? Har man bara ihopkopplad gamla saker eller har man en ganska energiefficient värmesystem som kräver inte så mycket dyrt underhål (som värmepumpar eller vattenburen systemer t.e.) och funkar bra?

Vad gör ni andra där ute med luftburna systemer?
 
Sitter i precis samma sits som du gör. Har skickat ut förfrågningar till allt och alla och hittils har jag bara fått förslag från ett ställe. Där rekommenderas swegons combiwin aggregat plus ett nytt ftx. Tyvärr så sitter man lite i klistret då luftburen värme inte anses funka så bra därför blir valmöjligheterna få och att konvertera till vattenburet blir mer än tre gånger så dyrt.
Du får gärna meddela ifall du snubblar över nån bra lösning.
 
Detsamma!
Det är verkligen inte lätt. Jag skrev till ganska många nu, men jag känner mig verkligen inte tryggt. Om jag fråga efter en inmätning då börja de att hålla toapapper mot frånluft och säger att att det se bra ut.....verkligen?! Och med de vill man planera ett 100k plus system. Nej!
Din förslag låter bra, även om det är mycket installation, då skulle resultatet vara något liknande bra än nu. Och yes- vattenburen blir mer installation, dyrare och kräver mer plats för elementen. Hur högt är din Husqvarna just nu? Har du också blåsljud i den? Jag har väldigt mycket blås hos luftintåg (circulationsluft) som sprider sig i hela systemet.
Har du priser för din update?
 
Just det- acjb och combiwin är de endaste som tillverkar luftburen värme. Det är väldigt tråkig tycker jag. Jag skrev till Temovex och de svarade att de har inget aggregat som har tillräcklig kraft för att ersätter Husqvarna. Om det gå vidare så, då tycker jag är det tid att utveckla själv en tillräcklig ersättere av Husqvarna- crowdfunded kanske.
 
Det är egentligen inget annat än vanliga tilluftsaggregat det handlar om. Ett Östbergs SAU200 skulle i stort sett göra samma tjänst.
 
Skillnaden är cirkulationsluften och rätt dosering av detta- så att det blir varmt utan att blåser för mycket. Och det är väldigt fint att har värmen ovh ftx i samma aggregat- spara pengar och plats.
 
Ingen uppdatering än men ska snart få in en offert på konvertering till vatten.
Mycket ljud från systemet och problem att hålla värmen utan att elda, vill också ha bättre inomhusklimat (skippa återluften).
 
Det blir alltså radiatorer eller konvektorer istället. Bra beslut, luftvärme var,och är, en fadäs i värmehistorien och har endast ett berättigande i verkstadssammanhang och stora hallar.
 
Och lågenergihus. Så det fungerar utmärkt om energibehovet inte är så stort
 
Jag fattar inte vad är fel med detta? Man slipper så mycket med luftburen...radiatorer t.e. Mindre delar - alltid bra, mindre underhall=låg pris
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det började så i tidigt 80-tal. När husen ändå började ventileras med ftx-system så ansåg konstruktörer att kunna erbjuda ett billigare värmesystem genom att höja temperaturen på tilluften. Kruxet blev bara att all luft kunde inte av energikostnadsskäl tas utifrån utan 2/3 behövde återcirkuleras. För att luftmängderna som skulle bära fram värmen inte skulle bli alltför stora och skapa obehag tillät man tilluftstemperaturen bli 50 grader när det var som kallast ute. Vad händer när luft blir så varm?...? Jo den lägger sig såklart uppe under taket och det som skulle rädda det lilla barnet som lekte på golvet var förhoppningen om att luften tillslut sökte sig ner till returluftgallret, som man efter ett par år uppdagade lämpligast placerades i golvnivå i hallen. För att ge sken av att huset enbart var värmt av luftvärmen blåstes det t.o.m in varmluft i våtutrymmena. Det dröjde inte länge förrän husfabrikanterna tog med luftvärmen i sin reklam som"bättre och modernare" än allt annat och höjde priserna, Behöver jag verkligen fortsätta i eländet? För att hålla en genomsnittlig temperatur i en 140 kvm ganska tät villa behövdes ca 5-600 kbm luft /tim som drivs av en cirkulationsfläkt på min 200 w. (jmf en cirk-pump på 40 w i ett radiatorsystem) Att konvertera ett sådant system till vattenburen värme går inte, om man inte behåller elvärmen som toppeffekt eller har tillgång till min 80 gradigt värmevatten och ett 6-radigt värmebatteri.Mao kan man glömma värmepumpsvärme. Att kunna temperatursänka/höja vissa rum vid behov är heller inte möjligt. Vad är mindre underhåll? Det är fortfarande elvärme det handlar om, och vanliga elradiatorer där man kunde få rätt temp i rum för rum, behöver inga filterbyten och man slipper förståsigpåare som hävdar nödvändigheten av kanalrensningar mm
Smält detta så länge så tar vi nästa dust senare.
 
Om man byta till vatenburen med elpatron eller elelement- då blir det fortfarande behov av ventilation- och då är det antagligen någon FTX som har minst en fläkt som gå på 100w.. plus att man har elementen på vägg som tar plats och se så där ut. Jag tycker mycket om att man se närmast inget. På våran 90kvm 1 plan är det super jämt- man kan ligga på golvet och det känns inte alls kalt. Om det är 15minus ute är det ingen bekymmer inne- det gå precis lika bra, plus att luften är färsk. Endaste problemet är blåslljud och kanske någon smartare begovsstyrning- men det skulle man kunna lösa. Rengörning av rör...har alla ventilationssystem..så jag se det som smartaste kombination av ventilation plus uppvärmning. Man man tar gammla husqvarna och förbättra lite luftflöde, fläkten och styrning, då skulle det blir världens bästa värmesystem :)
 
Och det blåser inte in i våtrumer, då suger det- finns ingen luktspridning..
 
Sitter själv med ett Husqvarna ftx lv6 där värmeväxlardelen lagt av. Har fått in tre offert förslag:
1. Combiwin + casa R3
2. Fläktwood Acjb + RDKS
3. Nibe f370 + alig vb250.

De två första alternativen känns som samma typ av lösning dom vårt Husqvarna medans alt 3 istället är en frånluftsvärmepump tillsammans med luftvärme via alig. Just nu står vi i valet och kvalet men lutar åt Nibe då det känns mer i tiden. Kan tillägga att alla tre offerter ligger på ungefär samma peng. Vad ska vi välja? Fixar F370 + alig att hålla varmt i huset kalla dagar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.