Fråga 1: Jag vill bygga en testrigg för KNX som jag kan ha hemma på skrivbordet. Tanken är att dels lära mig KNX programmering men sen även att kunna konfigurera saker innan de installeras i huset. Som jag ser det är det bara power-supplyn (och kanske choke då de i stort sett alltid verkar ingå i psu:n för DIN-montering) som inte blir något jag kan använda vidare i huset sen för där vill jag (antar jag?) ha en som går från stickkontakt istället för fast installation. Det innebär att för resten kan jag köpa saker jag vill använda vidare.

Om jag köper följande, får jag igång något på mitt skrivbord hemma då? Och kan någon rekommendera en powersupply som skulle funka? Och vad är enklaste/billigaste sensorn jag kan använda för att trigga av/på?

  • Powersupply 29V ?
  • KNX choke - EIB, KNX band suppressor/choke for home, 6181-101 Länk
  • KNX sensor ?
  • KNX actuator MDT AKS-2016.03 Switch Actuator, 12HP, REG 20-bin Länk
  • Ethernet interface MDT SCN IP100.02 IP router REG 2HP Länk

Fråga 2: Finns det någon onlinebutik som har en bra visuell översikt över brytare som finns som stödjer KNX (finns det t.ex någon som har lite mer klassisk design á la ABB Jussi)? Både Voltus och eibmarkt tycker jag har helt horribla översikter när man vill söka med ögat. Jag är på jakt efter brytare som jag gillar visuellt och har inte riktigt hittat rätt än.
 
Jag håller på och bygger ett hus i lösvirke och byggde mig en enkel testrigg med olika komponenter för att kunna prova olika delar av systemet på skrivbordet.

Vi har valt att ABB för majoriteten av systemkomponenter. Power supply, USB interface, dimmers, KNX/DALI (LED), jalusiaktor, analog in (dörrklockan, vattenlarm, köksfläktsrelä och lite annat). Detta monterade jag på en platta med två DIN skenor och kopplade sedan in med en stickpropp. Det som inte var ABB är styrningen för golvvärmen, där har vi valt Theben, dessa har inbyggd reglerlogik och kan agera på bara en ingående temperaturreferens.

Kravet för våra strömbrytare var att de inte skulle se ut som några rymdskepp med olika displayer etc. Därför landade vi på Jung LS990 serie (https://www.jung.de/en/901/products/technology/knx-system/knx-push-button-modules/). Den finns i en modell som har en väldigt smal ram. Dessa går även att beställa med olika symboler på knapparna. Detta för att det ska vara enkelt att använda systemet även om man är mormor som är på besök.

Dessa strömbrytare har en inbyggt temperaturgivare som går att koppla till golvärmestyrningen från Theben. Det gör att man inte behöver installera några extra theromstater på väggarna som ofta är ganska fula.

Vi tittade en del på Schneider Exxact men problemet som vi såg med dom är att tycker att det är bra att sätta sin logga synlig på alla 1-facks ramar.
 
R Rickard_C skrev:
Jag håller på och bygger ett hus i lösvirke och byggde mig en enkel testrigg med olika komponenter för att kunna prova olika delar av systemet på skrivbordet.

Vi har valt att ABB för majoriteten av systemkomponenter. Power supply, USB interface, dimmers, KNX/DALI (LED), jalusiaktor, analog in (dörrklockan, vattenlarm, köksfläktsrelä och lite annat). Detta monterade jag på en platta med två DIN skenor och kopplade sedan in med en stickpropp. Det som inte var ABB är styrningen för golvvärmen, där har vi valt Theben, dessa har inbyggd reglerlogik och kan agera på bara en ingående temperaturreferens.

Kravet för våra strömbrytare var att de inte skulle se ut som några rymdskepp med olika displayer etc. Därför landade vi på Jung LS990 serie ([länk]). Den finns i en modell som har en väldigt smal ram. Dessa går även att beställa med olika symboler på knapparna. Detta för att det ska vara enkelt att använda systemet även om man är mormor som är på besök.

Dessa strömbrytare har en inbyggt temperaturgivare som går att koppla till golvärmestyrningen från Theben. Det gör att man inte behöver installera några extra theromstater på väggarna som ofta är ganska fula.

Vi tittade en del på Schneider Exxact men problemet som vi såg med dom är att tycker att det är bra att sätta sin logga synlig på alla 1-facks ramar.
Intressant! Du råkar inte ha en bild på testriggen, och exakt vilken powersupply är det?
 
Det är denna som jag har använt. Detta då vi kommer att köra den i det färdiga systemet också. Den har även ingång för ett back-up batteri som kan hålla systemet igång vid ett kortare strömavbrott. Inte vet jag vad man ska ha det till då det mesta stängs av vid ett strömavbrott.

https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...0001889a27524debae380652/Product/View/N780217

Bild på riggen är inte så avancerad. En bit plywood, två din skenor köpa på Elfa och sedan en sladd, lite dragavlastningar, och ett par eldosor för att kunna installera vägguttag.

Vi kör även alla uttag, el, nätverk etc från Jung då de har alla typer av komponenter som ser lika ut och passar i samma ramar. Så det går blanda en strömbrytare, ett schuko, ett nätverk i en tre-facks ram.

Även färgen passa bättre om man har NC-0500 väggar då brytarna är vitare än vanligt
 
R Rickard_C skrev:
Jag håller på och bygger ett hus i lösvirke och byggde mig en enkel testrigg med olika komponenter för att kunna prova olika delar av systemet på skrivbordet.

Vi har valt att ABB för majoriteten av systemkomponenter. Power supply, USB interface, dimmers, KNX/DALI (LED), jalusiaktor, analog in (dörrklockan, vattenlarm, köksfläktsrelä och lite annat). Detta monterade jag på en platta med två DIN skenor och kopplade sedan in med en stickpropp. Det som inte var ABB är styrningen för golvvärmen, där har vi valt Theben, dessa har inbyggd reglerlogik och kan agera på bara en ingående temperaturreferens.

Kravet för våra strömbrytare var att de inte skulle se ut som några rymdskepp med olika displayer etc. Därför landade vi på Jung LS990 serie ([länk]). Den finns i en modell som har en väldigt smal ram. Dessa går även att beställa med olika symboler på knapparna. Detta för att det ska vara enkelt att använda systemet även om man är mormor som är på besök.

Dessa strömbrytare har en inbyggt temperaturgivare som går att koppla till golvärmestyrningen från Theben. Det gör att man inte behöver installera några extra theromstater på väggarna som ofta är ganska fula.

Vi tittade en del på Schneider Exxact men problemet som vi såg med dom är att tycker att det är bra att sätta sin logga synlig på alla 1-facks ramar.
Kikar på Jung LS 990 och försöker få ihop det med deras KNX-utbud. Som jag förstått det så har Jung dels KNX sensorer och sen knappar man kan lägga ovan på dessa (och dess knappar finns i olika serier). En 4-sensors touch-sensor kan t.ex se ut som bilden nedan.

Vilka sensorer är LS 990-serien kompatibla med?

*edit* såg precis att bilden är från Berker men konceptuellt kanske du fattar vad jag menar.

EIB, KNX touch sensor 4-fold från Berker visas på en webbsida med prisinformation och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo du är på rätt väg.

I Jungs värld är det en sensor/knappmodul + knappar + en ram som utgör en enhet.

Jung har tre serier, en F20 en F40 och en F50. https://www.jung.de/en/online-catalogue/70600616/

Vi har valt F40 serien då vi tycker att den har bäst utseenden. Den finns på deras hemsida här https://www.jung.de/en/online-catalogue/70600775/. Där ser du vilka knappmoduler som finns samt vilka knappar som passar. Det är nästan enklast att titta där och sedan söka på deras artikelnummer på EIBmarkt.

Jungs knappmoduler för F40 finns i två versioner en standard och en universal. Skillnaden mellan dom är att universal har en tempgivare inbyggd.

Sedan så väljer man man man vill har 1, 2, 3 eller 4 fold. Det är att 1 fold är att det är en vippa, 2-fold två vippor etc. Varje vippa går att programmera som tex en dimmer där upp är ljusare och ner är mörkare, eller upp av och ner på för en brytare. Det går dock att göra så att varje del av vippan blir som en switch istället. Så om man då maxar går det faktiskt att styra 8 lampor med 4-fold brytare.

När du sedan efter ett tag har testat hur du vill att systemet ska fungera så beställer man graverade eller knappar med bilder med deras graphic tool. https://www.jung.de/en/2292/service/graphic-tool/

Har inte gjort detta ännu. När man köper en knappmodul så följer det med testknappar som man kan sätta på för att börja leka med den.

Så vill du ha en kanppmodul som passar med LS990 serien (den med smalaste ramen) så är tror har vi beställt denna https://www.jung.de/en/online-catalogue/283396973/ artnummer "4194 TSM" https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/ei...01889a27524debae380652/Product/View/NS6518213

Här har den dock fel namn 8-fold då är att den har 8-knappar med det är på 4-vippor

Den monteras i en vanlig eldosa och för testning så behövs inte designram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.