Hej Alla

Vi sitter i sitsen som så många andra glada människor,
att snart skriva för ett husbygge. Men det som kommer
åter vem vi än pratar med så är det detta med Delad,
general och totalentrepenad. Hela tiden får vi rådet
att bygg aldrig utan totalentrepenad och i värsta
fall bygg med general men aldrig med delad.

ÄR DET SÅ ILLA SOM ALLA (SOM INTE SKA BYGGA) SÄGER ???

För de tre leverantörer som vi funderar på har samtliga
delad eller general. O att hitta en leverantör med total
är inte lätt ( om man inte vill betala för stora tilläg).

Har sökt på forumet men inte hittat så mkt input om
detta. Men hur tänker alla ni andra i och med att detta
måste vara en fundering som alla som kommer att bygga
nytt ( ej lösvirke) måste ta stälning till för eller senare.

Tacksam för svar

Mvh Fredrik
 
Vilka är det som ni väljer bland?
 
Trivselhus
Karlssonhus
Vårgårdahus

M vh Fredrik

 
Det man ska fundera på är hur mycket ansvar man vill köpa sig fri ifrån och hur mycket pengar man är beredd att betala för detta. Som regel får du lägga på ca 10% på totalkostnaden för en totalentreprenad jämför med general eller delad entreprenad.

Har man möjlighet att engagera sig mycket i sitt husbygge när det gäller samordning mellan olika entreprenörer så kan man spara en hel del pengar.

När vi började leta husleverantör så var vi helt inställda på att vi skulle ha en totalentreprenad. Efter att ha talat med ett flertal företag förstod vi att det var väldigt få som var beredda att ta på sig detta och att det skulle bli väldigt dyrt. Eftersom jag är snål och gärna engagerar mig i bygget så valde vi att inte bygga med totalentreprenad.

Man har byggt hus med delad entreprenad i många, många år och i de flesta fall har det gått bra. Samtidigt finns det exempel på byggen med totalentreprenad som gått åt helvete. Totalentreprenad betyder inte automatiskt att du får ett bättre hus.

Vet inte om någon blir klokare av det här men jag vill påstå att delad entreprenad inte är så dåligt som "alla" säger.
 
En sak som spelar in ditt val är också hur tuff eller hur mycket skinn på näsan du har. Vi lät bygga vårt första hus 1989. Vi visste i princip ingenting om husbyggen och hur enkelt/svårt allt är. Det plus att vi inte direkt kände att vi hade någon pondus att tala om, (vi var runt 30 år), gjorde att det inte var så lätt att sätta emot byggarns olika "upphittade" kostnader. Trots det fick vi rätt på en del punkter men det var inte roligt alla gånger. Idag med ytterligare 10 år på nacken tror jag vi skulle ha lättare för att strida för vår rätt utan att känna oss alltför nedtryckta.

Känner Du dig mogen så kör du med delad entrepenad om det är det enda som fungerar, men räkna med att Du själv får tidsplanera och samordna alla insatser för hela bygget.

Mvh IngvarW
 
Skinn på näsan, kolla fråga, fråga ,fråga, kolla kolla kolla... det kan bli hur struligt som helst, men oftast går det nog bra (har jag hört...)
 
Jag tror inte man skall vara så rädd för att inte ta totalentrepenad. Visst kan det bli mycket att hålla ordning på men om man har tid och möjlighet att sätta sig in i byggandet så tror jag man har igen det flera gånger om, både ekonomiskt och kunskapsmässigt.
Myresjöhus har totalentrepenad och då får man inte komma in i huset förrän det är helt färdigt....känns kanske inte så roligt och definitivt inte tryggt. Jag vill i alla fall veta vad som händer med mina miljoner....
Trivselhus har en kontaktperson som samordnar allt så även om man är byggehrre behöver man inte bekymra sig om sena leveranser, byggelskåp m.m. om man inte vill förstårs. Jag tror att de kallar personen i fråga byggtekniker. Kan ju vara ett alternativ kanske.

//Anna
 
Jag antar att den insatta personen i hus&hem kunde presentera en lista på entreprenörer som inte tar mer betalt för totalentreprenad. Jaså inte?
Totalentreprenad innebär merarbete för entreprenören. Och mer arbete betyder större kostnad. Vidare innebär totalentreprenad en större risk för entreprenören och de flesta entreprenörer väljer att kompensera sig för detta. Däremot kan man diskutera om det verkligen måste bli 10% dyrare.
 
Fredrik, berätta gärna vilken hustillverkare ni valde sen, så kan vi kanske jämföra slutresultatet... //cattis ps. du hörde aldrig av dej igen, gör det om du har frågor om vårat hus
 
Bara för att man bygger med totalentreprenad behöver det ju inte betyda att man inte är delaktig. Främst anledningen är ju att man vill slippa en del ansvar för komplikationer som kan uppstå, det blir mindre riskfyllt.

Vi bygger med totalentreprenad men jag låter ingentingen hända utan att jag har koll på vad och varför. Sedan att jag har en fast prislapp och tidsplan är ju är ju bara en trygghet för mig.
 
Nybyggare skrev:
Bara för att man bygger med totalentreprenad behöver det ju inte betyda att man inte är delaktig.
Det är riktigt men det finns exempel på entreprenörer som inte låter en komma in i huset förrän det är dags att flytta in. Då är det svårt att vara delaktig.
 
Hur påverakar det prisbilden? Karsonhus verkar satsa en hel del på kvalitet och ligger ju ganska så högt i pris.
 
Hej nbb!

Vi skall köra på stomrest hus/vädertätt... och låta farsan göra all invändig snickeri.
Min fråga är när man väljer stomrest hus, vet du kanske hur mycket av El & Vvs jobbet som redan är gjort och hur mycket som hänger på snickaren (farsan) att samordna?

Jag undrar även vad det kallas med stomrest... är det total, delad eller general entrepenad då?

Gabriella.
nbb skrev:
Hej!

Annas har helt rätt, vi bygger just nu ett Trivselhus enl. deras "standard" som är delad entreprenad. Vi har en byggtekniker som ser till att allt praktiskt funkar och har varit guld värd med alla kontakter med kommun och raggat duktiga hantverkare. Viktigt är också att få en engagerad snickare som ser till att elektriker och VVS-folk och andra planeras in rätt.

Baserat på mina erfarenheter så här långt (6 veckor till slutbesiktning  :D ), så kan du helt lugnt ta en delad entreprenad och istort sett inte behöva göra ett dugg själv. Jag brukar försöka träffa entrprenörerna på bygget någon timma i veckan, dels för eget intresse och dels för att reda ut ev. frågetecken. Man har att göra med praktiska människor och de löser problem, men inte nödvändigtvis på det sätt som du vill. Så här långt har vi fångat upp ett antal småsaker som placering av eluttag, inklädning av balkar, VVs-förberedelse på övervåningen etc.

Satsa på en bra relation med dina hantverkare och kör hårt!

/nbb  8)
 
Tjena Nybyggd!

Är delad/helentrep samma som general/totalentrep??

Hur många termer finns det egentligen... :p

Tjing, Gabriella!
nybyggd skrev:
;D
hej alla nybyggare,jag är inne på min andra villa nu byggde den första 1990 och den andra nu ivåras.
den första var ett eksjöhus och det andra ett lb hus.
eksjöhuset var med delad entrepenad och nu i efterhand var det mest idiotiskaste jag någonsin varit med om bara elände och inga siffror korrekta,men lb huset var helentrepenad och allt stämde förutom sprängning men detta eländiga berg var det ingen som kunde gissa fanns där.

så min slutsats är vill du behålla ditt goda humör samt kassa så välj ett helentrepenad hus från typ lb hus eller myresjö så kan du stasa på jobbet och familjen medans experter sköter ditt drömhus.
//en lycklig lb hus byggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.