Är det någon som har mycket erfarenhet av thujor? jag har köpt nu men jag vågar inte plantera en! de stor på garaget under tak! kan man plantera de på vinter?
Tack för tips.
Astrit.
 
L
Tror inte det är bra att gräva ner dom nu , dom behöver massor med vatten vid plantering
men ring och fråga någon trädgård eller vad sa dom där du köpte
Tänker även på om dom mår bra av att stå i kylan och frysa om fötterna , det kan jag inte säga något om
 
BirgitS
Var i landet är det och är marken frusen?
Oavsett om du planterar dem nu eller senare behöver de vatten.
 
L Liteavvarje skrev:
Tror inte det är bra att gräva ner dom nu , dom behöver massor med vatten vid plantering
men ring och fråga någon trädgård eller vad sa dom där du köpte
Tänker även på om dom mår bra av att stå i kylan och frysa om fötterna , det kan jag inte säga något om

Fick olika svar från olika ställe jag har ringt. de på thujor.se sa att marken för inte vara fryst när man ska plantera.
 
L
Astrit Astrit skrev:
Fick olika svar från olika ställe jag har ringt. de på thujor.se sa att marken för inte vara fryst när man ska plantera.
Klart att marken inte får vara tjälad , då fryser det runt fötterna på dom , vattnet blir i fast form och inget som dom kan ta upp . den sortens växt suger vatten året om , samma som våra barrträd
 
  • Gilla
Astrit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var i landet är det och är marken frusen?
Oavsett om du planterar dem nu eller senare behöver de vatten.

Bor i Ulricehamn, nu är det inte så kallt. runt -1 till 5 max. och ibland är det + grader. ja det har du rät att de behöver mycket vatten . nu har jag de under tak i krokar det går inte att vattna för jorden är fryst .
 
L
Kan du ställa dom i ett garage eller källare vid fönster , så är det bäst , då vilar dom bra och kan få en skvätt vatten ibland , ungefär som man gör med pelagonjer
 
L Liteavvarje skrev:
Kan du ställa dom i ett garage eller källare vid fönster , så är det bäst , då vilar dom bra och kan få en skvätt vatten ibland , ungefär som man gör med pelagonjer
Jag börjat att göra de men de va så många 80 st så bliv trångt. så ställde jag ut igen!
Kanske ska bygga en ställning att ställa de på!
Tack för tips. trevlig kväll.
 
BirgitS
I krukor så blir det stora temperaturväxlingar jämfört med nere i jorden och det mår de inte bra av, men det är inte heller bra med 10 plusgrader i en rätt mörk källare. Växter i krukor som man vinterförvarar utomhus brukar man försöka isolera (löv, tidningar, frigolit etc.) så att det blir en jämnare temperatur i krukorna.

När jorden är frusen går det förstås inte att vattna men passa noga när det blir varmare i februari/mars.
 
  • Gilla
Astrit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.