S Snooby skrev:
Wow, vilken tråd, vilken renovering och vilket bygge! Djupt imponerad på många sätt. Jäklar vad häpen jag blev när ni helt plötsligt gick på nästa bostad. Att bara finna lusten och ha disciplinen att ”lämna” en helt färdigbyggd kåk, för att ge sig på ett ruckel är helt obeskrivlig. Och med ”lämna” menar jag att lämna soffan, brasan, filmkvällen, amerikanska bilar eller vad man nu spenderar sin överflödiga tid till - när man för en gång skull skulle få chans att njuta av ett superbygge. Starkt!!

Jag har väl samma tankar som många andra poängterat, att alla materialval är man inte helt överens om, men smaken är som baken och det är väl härligt att någon vågar göra något annorlunda.

Jag är själv från trakten, men huset känner jag ej igen. Men nu skall jag hålla ögonen öppna :)

Tack för flera timmars fantastisk läsning och lycka till med framtida utmaningar!
När man läser det så här, så inser man ju att det är något major fel i skallen på en. :thinking:
Men det känns lite kört att ändra livstil nu när man bara har ett par år kvar tills man blir fattigpensionär. Det gäller att falla med flaggan i topp och inte ångra någonting när man ställer tollorna :devilish:

Kul att du gillar huset och tråden (y)
 
  • Gilla
Gustav Fredriksson och 2 till
  • Laddar…
Arbete med att förinta de sista spåren av befintligt stall fortsätter
Renoverad stallplats med bortschaktade stenar och däckspår i lerig mark, med skymning som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del sten kördes undan och lades i en hög som kan användas senare som fyllnadsmassor

Schaktat område med stenar och jord, delvis rensad platta, i bakgrunden en hög med sten och ett rött hus med julbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halva plattan kvar här.

Hög med bortforslade stenar från stallriven, användbara som fyllnadsmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta av stenen schaktades bara ut i slänt utanför.

En traktor nära en hög av bortschaktade stenbumlingar bland träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde på rätt bra. Tänk att alla dessa stenar var lagda för hand en gång i tiden.

Traktor med frontlastare schaktar bort sten och jord vid rivningsarbete av stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var det bara att schakta av så man kunde få dit lite makadam

Traktor med skopa som arbetar med att schakta bort sten och jord vid rivningen av ett stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visade sig vara lite svårare än jag trodde att komma ner i marken

Gul grävmaskin arbetar med stora stenbumlingar på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygget var gediget gjort och sådana här stenbumlingar låg hela vägen runt som grundstenar.
Den gamle JCB´n fick jobba hårt.

Grävmaskinsskopa fylld med jord och stora stenbumlingar vid arbete på tidigare stallplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även traktorn fick visa vade den gick för, vissa stenar gick inte lyfta då traktorn lyfte i bakänden, dessa fick puttas med skopan på backen över kanten.

Gammal guling JCB grävmaskin nattetid, med öppen motorhuva och belysning på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick avbryta arbetet för service time, visst är den snygg :sick::crysmile:

Närbild på ett traktormotorrum som visar ett lös generatorfäste och skadat avgasrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäste till generator skakade loss och fick även mura lite på avgasröret.
Iom fästet gick av upphörde drivning till vattenpump, bara hoppas att den inte tog för mycket stryk av detta. Tog en stund innan jag upptäckte vad som hänt:poop:


Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)
 
  • Gilla
Gustav Fredriksson och 12 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lite långsökt men det kan ha varit emballage för en stirlingkylare till en IR-spanare. Oljan har nog inget med det ursprungliga innehållet att göra.
Jo, det verkar stämma:

"Cryogenic temperatures are critical to allow infrared, gamma-ray and x-ray detectors to
operate with low background noise and high sensitivity. As a result, the world’s aerospace
industry has long dreamed of having the means for multi-year cryogenic cooling in space to
enable long-life sensors of various forms for scientific, missile defense, and reconnaissance
observations"


Och Hughes verkar ha pysslat med just det:

"1971—SESP 71-2 Hughes VM Cryocooler.
In October 1971, only a few months after the RM-19 flight, the first advanced technology cryocooler, a two-stage Hughes Aircraft Vuilleumier (VM) cooler (Figure 3) was flown as part of the DoD's SESP 71-2 technology demonstration mission in conjunction with the Celestial Mapping Program [1]. The cooler provided 3.5¶W at 60¶K plus 0.15¶W at 13¶K for 427 watts of input power. The system accumulated 1179 hours of operation, which included 689 hours of prelaunch checkout and 490 hours of orbital operation."


Men hur har ett fat med rymd-olja hamnat i Racings gamla stall?
 
Den numer nedlagda flygflottiljen F10 låg i Ängelholm. De var sist att operera fpl 35 Draken i version J 35J vilken hade en IR-spanare i nosen. Bakom denna har jag då för mig att det satt en stirlingkylare. Emballaget kan komma från flottiljens skrotgård...
Mojängen med rund nos som sticker fram under kabinen är IR-spanaren.
J 35J Draken stridsflygplan med IR-spanare framträdande under nospartiet, parkerat på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J 35J Draken stridsflygplan med IR-spanare framträdande under nospartiet, parkerat på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Intressant, här dyker det upp oanade kunskaper, för att det fanns några gamla tunnor från USA i ett gammalt stall som har sett sina sista dagar......
 
Så jävla coolt. Gubben som bodde här hade en stor elfirma i Täby Stockholm innan han flyttade ner hit. Arbetade inte mycket här nere, var inne på Esab i Perstorp och gjorde lite jobb som ensamföretagare, men F10 tror jag inte han hade några jobb på, i alla fall vad jag kunde se i hans räkenskaper, å andra sidan har jag inte tittat genom alla fakturor.

Oavsett så känns det som fatet är en keeper oavsett vad som finns i det. Får kanske öppna och kolla så det inte ligger en stirlingkylare i tunnan :cool:
 
  • Gilla
Gustav Fredriksson och 1 till
  • Laddar…
Ja vem vet...det behöver ju inte hänga ihop med F10 och J35, jag vet inte om det var Hughes som tillverkade dessa, men det känns närmst.
 
  • Gilla
Racing och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den numer nedlagda flygflottiljen F10 låg i Ängelholm. De var sist att operera fpl 35 Draken i version J 35J vilken hade en IR-spanare i nosen. Bakom denna har jag då för mig att det satt en stirlingkylare. Emballaget kan komma från flottiljens skrotgård...
Mojängen med rund nos som sticker fram under kabinen är IR-spanaren.
Vilken kunskap som oväntat visar sig finnas på ett byggforum...mycket imponerande! :D(y)

Och finns det en militär/ev.rymd koppling till tunnan kan Racing faktiskt sitta på något som tv-seriens pickers glatt skulle kasta sig över, förutom Hughes kopplingen då.
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Mikael_L
Se upp, här kommer ju Fox Mulder och Dana Scully insläntrande strax. :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vädrets makter har satt stopp för alla aktiviteter.:mad:
Så ni får en bilbild att gotta er i så länge.

Modifierad hot rod-bil med öppet motorrum som visar en stor V8-motor med dubbla förgasare och kromade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)


.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 16 till
  • Laddar…
Några helhetsbilder på den bilen skulle vara trevliga att få se. Det "lilla" som man får se nu ger ju en "gåshud" för hur resten kan tänkas se ut....
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Racing Racing skrev:
Något helt annat,
[media]
Får se om detta skrytet funkar, man är ju en liten udda fågel i detta sammanhang som mest brukar frekventeras av yngre män i japanska bilar, men den gamle gubben chockade nog de flesta:cool:

Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)
Wow vilket hus. :D Har ägnat ett antal kvällar åt att läsa hela tråden. Tar sin tid, när man måste kolla på allt. Är mycket imponerad. Maskiner i mängder är helt underbart - hör ju till utanför tätort. :rofl: Sen är det väl skryt när en "gammal raggare" , som vanligen är kända för att glida långsamt fram i bilarna, kör skiten av dom unga kaxiga pågarna på en konbana.
Keep up the good work, ser fram emot mer (y)
 
J Jarlsgård skrev:
[länk]
Har skummat lite (får lägga mer tid när jag kommer hem) verkar vara ytterligare en rejäl byggtråd fast med en bil denna gång. Förstår inte var han får all tid ifrån. För mig finns det "bara" 24 timmar på dygnet men för TS verkar det som om han har det dubbla (eller så prioriterar han vissa roliga saker före andra...). Ser fram emot ytterligare en rejäl "byggtråd" att läsa :)
 
R roli skrev:
Har skummat lite (får lägga mer tid när jag kommer hem) verkar vara ytterligare en rejäl byggtråd fast med en bil denna gång. Förstår inte var han får all tid ifrån. För mig finns det "bara" 24 timmar på dygnet men för TS verkar det som om han har det dubbla (eller så prioriterar han vissa roliga saker före andra...). Ser fram emot ytterligare en rejäl "byggtråd" att läsa :)
Haha ja.. somliga har tid! Får helt enkelt anta att han tillhör den generationen som nöjer sig med 3h sömn om dagen och inte har några småbarn att hönsa runt hela tiden :D Sen har han ju förvisso hållt på med den bilen i 5 år :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.