338 796 läst · 591 svar
339k läst
591 svar
Gubbalyckan
När man läser det så här, så inser man ju att det är något major fel i skallen på en.S Snooby skrev:Wow, vilken tråd, vilken renovering och vilket bygge! Djupt imponerad på många sätt. Jäklar vad häpen jag blev när ni helt plötsligt gick på nästa bostad. Att bara finna lusten och ha disciplinen att ”lämna” en helt färdigbyggd kåk, för att ge sig på ett ruckel är helt obeskrivlig. Och med ”lämna” menar jag att lämna soffan, brasan, filmkvällen, amerikanska bilar eller vad man nu spenderar sin överflödiga tid till - när man för en gång skull skulle få chans att njuta av ett superbygge. Starkt!!
Jag har väl samma tankar som många andra poängterat, att alla materialval är man inte helt överens om, men smaken är som baken och det är väl härligt att någon vågar göra något annorlunda.
Jag är själv från trakten, men huset känner jag ej igen. Men nu skall jag hålla ögonen öppna
Tack för flera timmars fantastisk läsning och lycka till med framtida utmaningar!
Men det känns lite kört att ändra livstil nu när man bara har ett par år kvar tills man blir fattigpensionär. Det gäller att falla med flaggan i topp och inte ångra någonting när man ställer tollorna
Kul att du gillar huset och tråden
Arbete med att förinta de sista spåren av befintligt stall fortsätter
En del sten kördes undan och lades i en hög som kan användas senare som fyllnadsmassor
Halva plattan kvar här.
Det mesta av stenen schaktades bara ut i slänt utanför.
Byggde på rätt bra. Tänk att alla dessa stenar var lagda för hand en gång i tiden.
Då var det bara att schakta av så man kunde få dit lite makadam
Visade sig vara lite svårare än jag trodde att komma ner i marken
Bygget var gediget gjort och sådana här stenbumlingar låg hela vägen runt som grundstenar.
Den gamle JCB´n fick jobba hårt.
Även traktorn fick visa vade den gick för, vissa stenar gick inte lyfta då traktorn lyfte i bakänden, dessa fick puttas med skopan på backen över kanten.
Fick avbryta arbetet för service time, visst är den snygg
Fäste till generator skakade loss och fick även mura lite på avgasröret.
Iom fästet gick av upphörde drivning till vattenpump, bara hoppas att den inte tog för mycket stryk av detta. Tog en stund innan jag upptäckte vad som hänt
Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del sten kördes undan och lades i en hög som kan användas senare som fyllnadsmassor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halva plattan kvar här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mesta av stenen schaktades bara ut i slänt utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde på rätt bra. Tänk att alla dessa stenar var lagda för hand en gång i tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var det bara att schakta av så man kunde få dit lite makadam
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visade sig vara lite svårare än jag trodde att komma ner i marken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygget var gediget gjort och sådana här stenbumlingar låg hela vägen runt som grundstenar.
Den gamle JCB´n fick jobba hårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även traktorn fick visa vade den gick för, vissa stenar gick inte lyfta då traktorn lyfte i bakänden, dessa fick puttas med skopan på backen över kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick avbryta arbetet för service time, visst är den snygg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäste till generator skakade loss och fick även mura lite på avgasröret.
Iom fästet gick av upphörde drivning till vattenpump, bara hoppas att den inte tog för mycket stryk av detta. Tog en stund innan jag upptäckte vad som hänt
Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå
Jo, det verkar stämma:Fotografen skrev:
"Cryogenic temperatures are critical to allow infrared, gamma-ray and x-ray detectors to
operate with low background noise and high sensitivity. As a result, the world’s aerospace
industry has long dreamed of having the means for multi-year cryogenic cooling in space to
enable long-life sensors of various forms for scientific, missile defense, and reconnaissance
observations"
Och Hughes verkar ha pysslat med just det:
"1971—SESP 71-2 Hughes VM Cryocooler.
In October 1971, only a few months after the RM-19 flight, the first advanced technology cryocooler, a two-stage Hughes Aircraft Vuilleumier (VM) cooler (Figure 3) was flown as part of the DoD's SESP 71-2 technology demonstration mission in conjunction with the Celestial Mapping Program [1]. The cooler provided 3.5¶W at 60¶K plus 0.15¶W at 13¶K for 427 watts of input power. The system accumulated 1179 hours of operation, which included 689 hours of prelaunch checkout and 490 hours of orbital operation."
Men hur har ett fat med rymd-olja hamnat i Racings gamla stall?
Den numer nedlagda flygflottiljen F10 låg i Ängelholm. De var sist att operera fpl 35 Draken i version J 35J vilken hade en IR-spanare i nosen. Bakom denna har jag då för mig att det satt en stirlingkylare. Emballaget kan komma från flottiljens skrotgård...
Mojängen med rund nos som sticker fram under kabinen är IR-spanaren.
Mojängen med rund nos som sticker fram under kabinen är IR-spanaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jävla coolt. Gubben som bodde här hade en stor elfirma i Täby Stockholm innan han flyttade ner hit. Arbetade inte mycket här nere, var inne på Esab i Perstorp och gjorde lite jobb som ensamföretagare, men F10 tror jag inte han hade några jobb på, i alla fall vad jag kunde se i hans räkenskaper, å andra sidan har jag inte tittat genom alla fakturor.
Oavsett så känns det som fatet är en keeper oavsett vad som finns i det. Får kanske öppna och kolla så det inte ligger en stirlingkylare i tunnan
Oavsett så känns det som fatet är en keeper oavsett vad som finns i det. Får kanske öppna och kolla så det inte ligger en stirlingkylare i tunnan
Ja vem vet...det behöver ju inte hänga ihop med F10 och J35, jag vet inte om det var Hughes som tillverkade dessa, men det känns närmst.
Vilken kunskap som oväntat visar sig finnas på ett byggforum...mycket imponerande!Fotografen skrev:Den numer nedlagda flygflottiljen F10 låg i Ängelholm. De var sist att operera fpl 35 Draken i version J 35J vilken hade en IR-spanare i nosen. Bakom denna har jag då för mig att det satt en stirlingkylare. Emballaget kan komma från flottiljens skrotgård...
Mojängen med rund nos som sticker fram under kabinen är IR-spanaren.
Och finns det en militär/ev.rymd koppling till tunnan kan Racing faktiskt sitta på något som tv-seriens pickers glatt skulle kasta sig över, förutom Hughes kopplingen då.
Wow vilket hus. Har ägnat ett antal kvällar åt att läsa hela tråden. Tar sin tid, när man måste kolla på allt. Är mycket imponerad. Maskiner i mängder är helt underbart - hör ju till utanför tätort. Sen är det väl skryt när en "gammal raggare" , som vanligen är kända för att glida långsamt fram i bilarna, kör skiten av dom unga kaxiga pågarna på en konbana.Racing skrev:
Keep up the good work, ser fram emot mer
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267160&R roli skrev:
Har skummat lite (får lägga mer tid när jag kommer hem) verkar vara ytterligare en rejäl byggtråd fast med en bil denna gång. Förstår inte var han får all tid ifrån. För mig finns det "bara" 24 timmar på dygnet men för TS verkar det som om han har det dubbla (eller så prioriterar han vissa roliga saker före andra...). Ser fram emot ytterligare en rejäl "byggtråd" att läsaJ Jarlsgård skrev:
Haha ja.. somliga har tid! Får helt enkelt anta att han tillhör den generationen som nöjer sig med 3h sömn om dagen och inte har några småbarn att hönsa runt hela tiden Sen har han ju förvisso hållt på med den bilen i 5 årR roli skrev:Har skummat lite (får lägga mer tid när jag kommer hem) verkar vara ytterligare en rejäl byggtråd fast med en bil denna gång. Förstår inte var han får all tid ifrån. För mig finns det "bara" 24 timmar på dygnet men för TS verkar det som om han har det dubbla (eller så prioriterar han vissa roliga saker före andra...). Ser fram emot ytterligare en rejäl "byggtråd" att läsa