Tomture61
Har byggt ett garage som nu är isolerat.
Kan U-värdet räknas fram om jag har utetemp , innetemp , förbrukad energi / dygn eller timme ( bygg fläkt värmer nu)
 
U medel går att räkna ut
 
Tomture61
Rubriken går ej att ändra , skall vara U- värdet
 
Tomture61
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
U medel går att räkna ut
Hur ?
 
Tomture61
Elementet (bygg fläkten) har termostat, går ej hela tiden.
Är det m2 x K ? (gånger)
 
Ja. Och med parentesen gör man beräkningen inom parentesen först

Om du delar förbrukningen för en månad (kWh) med antal timmar den månaden får du effekten i kW. Multiplicera med 1000 för att få effekten i W.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
För att göra det enklare (billigare) att mäta W , så ställde jag dit en kupevärmare med uppmätt märkeffekt på 1240 W
Det blev fasligt mycket varmare i garaget nu . Den fick värma över natten . Hade 19 grader varmt i garaget , utetempen låg kring 0 grader.
Ytan på garaget är 141 kvm (tak,väggar,golv)

Fick värdet 0,463 . Undrar om det är bra eller dåligt ?
 
Tomture61
I taket har jag 145 x 2 Isover 35 skivor.
I väggar med stående reglar (45 mm , 10 mm cellplast , 95 mm) är det 145 mm Isover 33
OBS , väggar och tak är enbart diffusions plastade för tillfället , inga byggskivor ännu.
Ytterväggar står på 200 x 200 lättbetong stenar
Plattan har L-stöd med 200 mm cellplast under sig (100 mm betong)
Fönster (2 st) har U-värde 1,1
Slagport och dörr hoppas jag har 1,0 , leverantören hade ej ngr uppgifter mer än "Dörrarna uppfyller gällande energikrav" !

Temperaturen inne är mätt ca 1,5 m från golvet , vet ej temp vid golvet eller 3,8 m uppe vid högsta punkten (taket)

För ett garage tycker jag det är en bra isoleringsstandard !
 
Redigerat:
Tomture61
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ganska dåligt. Motsvarar ca 82mm glasull (obrutet lambda 0,038)

Normal yttervägg i hus är ofta runt 0,2

[länk]
Normal yttervägg i hus är ofta runt 0,2 . Detta gäller ju enbart beräknat värde för en yttervägg , inte för en hel byggnad , som jag då har mätt.
 
Ja. Det är för vägg. Blir ju högre när man räknar in fönster och dörrar. Jag blir ibland lite förvånad över att en del glasdörrar har lägre u värde än standarddörrar :/
 
Tomture61
sir_daniel sir_daniel skrev:
Köp en energimätare till stickkontakten så får du effekten. Vet du tjocklek på isolering i golv, vägg, tak?

[länk]
Japp , mätte upp med en sån + drog av vad själva fläkten drog (30 W) så 1240 W märkeffekt då.
Isolertjockleken kan du läsa ngr inlägg uppåt :D
 
Tomture61
Ang luft läckaget (ventilationen) så är det för tillfället underst på slagporten + att diffplasten ej är 100% tätad ännu , enbart häftad på plats vid tex hammarband och syll + runt alla takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.