Hejsan!

Jag och min fru, som har varit mammaledig till våra 3 barn sedan hon studerade (gymnasium), har tittat på ett hus och hittat ett som vi bestämt oss för. Det är ett nybyggt hus för ca. 4 milj. kr. Då detta är omöjligt för oss få lån till nu eftersom bara jag har en fast anställning och hon har extrajobb och kommer söka nu till våren.
Tanken var då att söka bolån med min mor som medlånetagerska då hon har väldigt bra inkomst och helt utan lån idag, för att sedan när min fru fått fast anställning ta över lånet tillsammans med mig.
På SBAB fick vi lånelöfte upp till 4.6 milj. (dock ovanför vårat eget maxtak för att ha råd med månadskostnaden) och skulle idag bara stämma av med banken för att sedan lägga ett bud på 3.95 milj.

Då vände det, banken sa tvärt nej, med motiveringen av att jag har en fast anställning idag... Hade jag haft en provanställning eller visstidsanställning eller dyl. hade det gått enligt banken. Detta p.g.a. att för att godkänna en medlånetagerska så ska målet med det vara att jag ska ta över lånet sen i framtiden, vilket det inte var enligt banken eftersom att jag hade en fast anställning... Fast det är precis det vi vill!

Är det fler som varit med om liknande? Gäller detta andra banker också?

Blev en snöplig vändning..
 
Ring dom igen , verkar blivit missförstånd. Klart du och din mor kan ta lånet. Nämn inget om att flytta över det till sambon senare om det blev rörigt för den stackars handläggaren ;)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
O oStj skrev:
fast anställning
Finns väl inget som formellt heter "fast anställning"?
Antingen är man tillsvidare anställd eller har någon form av begränsad anställning. Troligen det som handläggaren hänger upp sig på.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Finns väl inget som formellt heter "fast anställning"?
Antingen är man tillsvidare anställd eller har någon form av begränsad anställning. Troligen det som handläggaren hänger upp sig på.
Nej precis, det vara bara som jag formulerade mig här nu. Min tillsvidareanställning har jag angivit.
 
Kan en lösning vara att din fru tar lån men med din mamma som borgensman/borgenär (lär mig aldrig vem som är vad...)?

Kan det vara så att banken ser ett problem i att en av låntagarna inte kommer bo i huset? Vet inte varför det skulle vara ett problem iofs...

Man kan ju även vända på det och tänka sig att banken kanske ser det som att du och din fru inte har råd med ett såpass dyrt hus eftersom ni behöver hjälp av din mamma. Att köpa dyra hus är ju trots allt inte en rättighet...
 
T ToRy skrev:
Kan en lösning vara att din fru tar lån men med din mamma som borgensman/borgenär (lär mig aldrig vem som är vad...)?

Kan det vara så att banken ser ett problem i att en av låntagarna inte kommer bo i huset? Vet inte varför det skulle vara ett problem iofs...

Man kan ju även vända på det och tänka sig att banken kanske ser det som att du och din fru inte har råd med ett såpass dyrt hus eftersom ni behöver hjälp av din mamma. Att köpa dyra hus är ju trots allt inte en rättighet...
Ja jag vet inte jag. Enligt hur hon formulerade sig så föll det inte på kalkylen med inkomsten, utan på att jag är tillsvidareanställd. Hade jag haft visstidsanställning så hade det gått, det känns helt omvänt. Men sitter i telefonkö nu och ska höra igen..
 
D09
Kanske inte går i linje med din frågeställning men mitt tips är att hålla din mamma utanför lånen och vänta lite istället.

Låt oss säga att du skadar dig ( bara ett av massa scenarion ) Då åker räkningarna till din mamma som det vore hennes egna skuld och vem stöttar henne då ekonomiskt?

Jag gick in som borgenär/ medfinansiär för många årsedan och jag kommer aldrig i mitt liv göra om det. När olyckan är framme så slår den hårt mot de som ställer upp.
 
När jag pratade med banker innan jag köpte mitt hus var det stor skillnad på hur medgörliga de var. SBAB var inte en av de mer flexibla. Det är 9 år sedan och saker kan ha ändrats sedan dess. Men prata med fler banker.
 
Tydligen samma resonemang på Swedbank! Nordea kunde bevilja men då bara till de som varit kunder i banken en tid. Danskebank och Länsförsäkringar däremot gick det bra, väntar på svar på ansökan från Danskebank nu!
 
Skönt att DB var behjälpliga!
Jag hade liknande problem med sbab när jag skulle byta bank pga ockerränta från swedbank. Jag blev inte ens erbjuden ett lån. Ett samtal till Danske bank och det löste sig. De vill dock boka in webbmöten och sälja på en annat, kanske något mer än andra banker.

Edit: SBAB, onödigt att ringa ssab :)
 
Redigerat:
H Hammarfall skrev:
Jag hade liknande problem med ssab...
Har ssab get sig in i lånebranchen? :rolleyes:
 
  • Gilla
oStj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.