FG FG skrev:
Kul att följa ert projekt! Jag är själv inne på en takhöjning om jag lyckas övertala kommunen.

Bjälklaget ser ut att hålla, det är väl en ansenlig vikt som ligger där med alla gipsskivor.
Kul att höra! Takhöjning känns än så länge som en bra metod :)

Ja, det verkar hålla :/ :)
 
Snyggt! Ert arbete med att passa in fasadklädseln mellan nytt och gammalt har verkligen gett resultat, det ser helt ut enhetligt ut. :ok:
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Snyggt! Ert arbete med att passa in fasadklädseln mellan nytt och gammalt har verkligen gett resultat, det ser helt ut enhetligt ut. :ok:
Tack! Ja, det blev bra. De smärre olikheterna är inget man tänker på :)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Lite mer spån på plats. Nu väntar vi på att firman som ska bygga trappan ska komma och mäta innan vi kan lasta av bjälklaget.
 
  • Inomhusbyggarbetsplats med spån på golvet och väntande material för trappkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Mycket låg aktivitet i tråden nu, men det händer en del på våningen :) Nya bjälklaget har växlats av för trapphålet och jag och polarn har dragit ventilationsrör i takstolarna. Idag kom dom (Isolar) och sprutade in lösull
 
  • Person monterar isolering mellan bjälklag med lösull och träkonstruktioner synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör installerade i takstolar med nytt bjälklag och trapphål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör dragna längs takstolar ovanför nytt bjälklag i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör installerade mellan takstolar i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör installerade mellan träbjälkar i ett tak under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör monterade mellan takstolar ovanför nyinblåst lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Hur långa flexdämpare har du?

Dom ska dras ut till sin fulla längd innan montering, annars kommer dom dämpa väldigt dåligt...
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Hur långa flexdämpare har du?

Dom ska dras ut till sin fulla längd innan montering, annars kommer dom dämpa väldigt dåligt...
Hmm, vi hade två olika varianter, en med grå plast och en med vit... den vita var väl något längre kanske. Så här i efterhand så skulle de nog ha dragits ut lite mer. Det blev en kommunikationsmiss mellan mig och polarn (jobbar med vent!). Men han menar att det är lugnt, donen kommer sitta så högt (3,5 takhöjd) plus att vi kommer köra extra dämpare vid aggregatet :)
 
Var kommer du sätta ftx-aggregatet? Den givna platsen är ju på vinden med men full takhöjd blir ju det lite svårt.
Funderar också på taklyft och kom på att högre tak är trevligare än en vind som bara samlar skräp men då måste ju ventilationen flytta någon annas stanns...

Hur har ni tätat mellan befintliga huset och ny våningen? Antar att det inte är någon plast i underdelen och att den är allmänt otät som hus var på den tiden.
 
Bra fråga, det kommer ev bli en intressant utmaning :) Vi kommer ha normalt/platt tak över toaletten och över en "korridor" in till ett av sovrummen. Aggregatet ska placeras över korridoren (se bild). Men det är svårt att avgöra hur tångt det blir :)

Vi har inte tätat alls mellan våningarna... borde det gjorts tro? Det var inget våningsleverantören eller nån annna nämnt. Vi har däremot isolerat utrymmet med lösullen som tidigare låg på vinden, mest för ljuddämpning. Befintliga entréplan har vi tidigare tilläggsisolerat, då körde vi med ISOVER Easy Fasadskivor, men ingen plast.
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerat område för installationsaggregat över en korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte riktigt hur det blir men fukt kommer ju stiga upp genom golvet i någon liten mån och så länge den inte fastnar i plast under golven. Men jag har ingen egentlig koll, tänkte att du kanske tänkt :)

Smart att göra en låda ovanpå badrummet/gången.Där är ju full takhöjd ändå av begränsad nytta. Eftersom det är mitt i huset finns det ju lite volym uppåt. Drar ni ner ftx i resten av huset också?
 
T toolman77 skrev:
Vet inte riktigt hur det blir men fukt kommer ju stiga upp genom golvet i någon liten mån och så länge den inte fastnar i plast under golven. Men jag har ingen egentlig koll, tänkte att du kanske tänkt :)

Smart att göra en låda ovanpå badrummet/gången.Där är ju full takhöjd ändå av begränsad nytta. Eftersom det är mitt i huset finns det ju lite volym uppåt. Drar ni ner ftx i resten av huset också?
Nja, jag har inte tänkt så mycket :) Jag litar på att de mer kunniga i projektet skulle tagit upp det om det hade behövts.

Ja, det hade nog blivit lite konstigt med full takhöjd på den begränsade ytan och nu bör vi få tillräcklig volym för aggregatet och dess rör. Men det lär bli tajt! :)

Ja, vi har dragit rör till entréplan i bjälklaget och till källarn i genom en garderob. Frånluften från källarn leder vi till aggregatet via skorstenen. Borde finnas bilder om du bläddrar bakåt i tråden :)
 
Idag har vi haft en elektriker på besök (kollega till frugan :)). Imorgon kommer en byggfirma som ska lämna offert på, i första hand, montering av takgips.
 
  • Renoveringsarbete på vägg och tak i ett rum med oskyddad isolering och installerade elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Hyr en gipshiss så klarar du det galant själv :)
(( eller köp )) [länk]
Ska du göra jobbet själv så rekommenderar jag så stora gipsskivor du kan hitta, typ 270x120 för att få så få skarvar som möjligt. Även en skruvautomat hör jobbet roligare och snabbare.
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Hyr en gipshiss så klarar du det galant själv :)
(( eller köp )) [länk]
Tack för länken. Vi har tänkt att det borde gå att göra själva utan större problem med nån sån hiss. Vi har 3,70m i takhöjd så just denna är kanske för liten. Fast det kanske går att bygga en platå :) Vi får se vad byggfirman offererar, det handlar mycket om att vi har svårt att få loss byggtimmar också, med två småttingar :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.