Ja inte idag men några dar sen. Sonen har flyttat in i en ny lägenhet och behövde en ny "lampa" över IKEA-skåpen i badrummet. Jag har aldrig sett den entusiasm eller den färdighet som han visade i detta enkla projekt.
Det är första gången som han följt mej till "snicken" för att göra nåt. Och gissa om pappa är stolt.:crysmile:
Jag bara stod och kollade när han klöv virket i bordssågen, bara för att han inte skulle göra illa sig själv.
Sen behövde jag bara instruera honom hur han skulle göra, så fick han klara allt själv. Och jag är imponerad! :D
Bilderna kanske inte visar allt, men den, "lampan" kommer att betsas i samma färg som IKEA-skåpen.
Återkommer med det.
Det är också första gången jag använder en "pocket hole jig" som jag köpte här: https://www.ebay.com/itm/Pocket-Hol...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Oj, det blev en lång länk! Men jiggen funkar alldeles utmärkt.
Alla bitar ska nu skruvas isär och limmas ihop tillsammans med skruv. Det kommer att bli hur bra som helst.


Trähantverk av en hemgjord lampa för att monteras ovanför IKEA-skåp, ligger på ett orientaliskt mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemgjord träram av virke som ligger på ett mönstrat mattgolv, tänkt att bli en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord träram för lampa på golvmatta, ännu ej betsad eller monterad med LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listen som ligger snett över kommer att bli en förstärkning/riktpinne i bakkant,

Ledbelysning kommer att monteras under överdelen. Återkommer med det också.

Hur gammal är då sonen? Ja, jag vet inte om jag törs säga det...:sick:
Han är 38. :crysmile: Men bättre sent än aldrig!!!:rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Krille4 och 11 till
  • Laddar…
pools pools skrev:
Ja inte idag men några dar sen. Sonen har flyttat in i en ny lägenhet och behövde en ny "lampa" över IKEA-skåpen i badrummet. Jag har aldrig sett den entusiasm eller den färdighet som han visade i detta enkla projekt.
Det är första gången som han följt mej till "snicken" för att göra nåt. Och gissa om pappa är stolt.:crysmile:
Jag bara stod och kollade när han klöv virket i bordssågen, bara för att han inte skulle göra illa sig själv.
Sen behövde jag bara instruera honom hur han skulle göra, så fick han klara allt själv. Och jag är imponerad! :D
Bilderna kanske inte visar allt, men den, "lampan" kommer att betsas i samma färg som IKEA-skåpen.
Återkommer med det.
Det är också första gången jag använder en "pocket hole jig" som jag köpte här: [länk]
Oj, det blev en lång länk! Men jiggen funkar alldeles utmärkt.
Alla bitar ska nu skruvas isär och limmas ihop tillsammans med skruv. Det kommer att bli hur bra som helst.


[bild]

[bild]

[bild]

Listen som ligger snett över kommer att bli en förstärkning/riktpinne i bakkant,

Ledbelysning kommer att monteras under överdelen. Återkommer med det också.

Hur gammal är då sonen? Ja, jag vet inte om jag törs säga det...:sick:
Han är 38. :crysmile: Men bättre sent än aldrig!!!:rofl::crysmile:
Vad roligt!

Men måste erkänna att jag tänkte ”grabben” var 19-20. Men han var visst jämngammal med mig! :rofl:
 
pools pools skrev:
Jag bara stod och kollade när han klöv virket i bordssågen, bara för att han inte skulle göra illa sig själv.
Här gissade jag på 10-11 år...
 
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Här gissade jag på 10-11 år...
... äldre än mig ;)
 
nikasp
Hej nikasp!
Ja, sonen är en slow starter! :rofl: Men som sagt, bättre sent än aldrig. Han bodde utomlands i 8 år också, och då blev det inget snickrande. Han har bara börjat intressera sig sen jag började snickra.
Jag vet inte några fördelar, har bara använt den en enda gång, bara för att visa Mikael hur man gör. Kanske är det en fördel med att den är steglös, då får man ju exakt rätt mått. Den är också billigare än Wolfcraft, om man nu kan vänta tre-fyra veckor på leverans. 303:- inkl. frakt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
pools pools skrev:
Hej nikasp!
Ja, sonen är en slow starter! :rofl: Men som sagt, bättre sent än aldrig. Han bodde utomlands i 8 år också, och då blev det inget snickrande. Han har bara börjat intressera sig sen jag började snickra.
Jag vet inte några fördelar, har bara använt den en enda gång, bara för att visa Mikael hur man gör. Kanske är det en fördel med att den är steglös, då får man ju exakt rätt mått. Den är också billigare än Wolfcraft, om man nu kan vänta tre-fyra veckor på leverans. 303:- inkl. frakt.
Du fick inte med några skruv i ditt paket va, om jag tolkar annonsen rätt? Vad körde du för några i så fall?
 
Jodå, det följde med en förpackning med skruv och plastplugg för att täcka igen hålen. Men nu använder man väl inte pocket holes där dom kommer att synas. Men dom var väldigt dåliga. Tålde nästan ingen felvinkling av den långa bitsen som också följde med. Kommer nog att använda skruv med platt undersida när jag hittar nån som passar. Längden är ju ganska kritisk, och det MÅSTE vara flat undersida. Det finns en tråd om detta här: https://www.byggahus.se/forum/threads/pocket-hole-joinery-testat-kreg-jig.117348/
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
nikasp
Ursäkta 1000 frågor om jiggen :) Kan man använda eBay-prylen till att borra i ett befintligt innerhörn också? Se vid ca 3:30 där han snurrar på en plastbit på Wolfcrafts variant:
 
nikasp nikasp skrev:
Ursäkta 1000 frågor om jiggen :) Kan man använda eBay-prylen till att borra i ett befintligt innerhörn också? Se vid ca 3:30 där han snurrar på en plastbit på Wolfcrafts variant: [media]
Glöm det där med tusen frågor. Du får ställa 10 000 frågor om du vill.:crysmile: Är bara glad om jag kan hjälpa till. Jag har själv haft så mycket hjälp av detta forum, så jag ställer gärna upp. :D
Jag kan dessvärre inte svara på din fråga, har inte provat, men det borde gå bra. Så länge du kan klampa, förlåt, tvinga fast jiggen går det nog bra. Problemet är väl bara att kunna tvinga fast jiggen längst in i garderoben. Men det visas ju inte i videon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.