har ett gammalt hus ursprungligen byggt 1947 och som sedan har renoverats och byggts till i omgångar ,, håller nu på och klär takstolarna med golv över den gamla isoleringen (kutterspån/hyvelspån) ventilation var inget man hade någon större prio på vid denna tid men jag hittade ett par gamla ventilationsrör i astpest på vinden där ena ändan var ansluten till skorstenen (som är i sex eller 8 kanaler ) initzialt har det varit en oljapanna i huset och självdraget ar fungerat med den uppvärmda delen i skorstenen men när förra ägaren "renoverade" och bytte innertak så försvann större delen av "ventilationen" ,, har ännu inte hittat fram vart dessa luftkanaler varit anslutna ner till huset men det blir en senare fråga .. i samband med ombyggnaden/renoveringen 2007 slängde man ut oljepannan och monterade en luft/vattenvärmepump så den tidigare "naturliga" värmeväxlingen i skorstensstocken är sedan dess historia ,, i samband med ombyggnaden byttes även all VVS och drogs efter "minsta motståndets lag" ,, det var lite historik som underbygger själv frågeställningen .. uppe på vinden så sitter en ca 15 liter stor plåtburk ,, det kommer ett 1/2 eller 3/8 rör upp till den nedifrån huset (går förmodligen i någon vägg .. ej synligt för blotta ögat ) som ansluter högt upp på sidan av burken och sen en pipa i samma dimension placerad centralt uppe på behållaren för att sen gå ut genom taket ,, på ovansidan taket syns ingenting utan jag gissar att pipan bara är kapad under teglet .. själva behållaren är det rosthål i och jag gissar att det var lääänge sedan den varit i drift ,, men vad har den använts till ? funderingarna går åt hållet att det kan ha varit ett expantionskärl/avluftning av varmvatten beredaren i oljepannan (eller om man haft en separat VVB ,, blir dock lite konfys över placeringen av inloppet ,, ponera att det kommer vattenånga upp i röret , det kondenserar och omvandlas från gas/ånga till vätska ,, höjden på inloppet kan vara pga att man inte vill ha något vatten i retur ner till pannan men som sagt med en vattenånga som kyls och blir till vatten så kommer kärlet fyllas och hur är det då tänkt att man ska få ur det ? Vatten stiger ju inte ur burken ?? sååå är det någon som VET vad detta är /har vari? och finns det någon anledning att behålla den och återställa driften eller kan jag bara kapa bort den och lägga golv över röret som går ner i huset ?
 
  • Rostig gammal plåtburk som tidigare kan ha använts som expansionskärl på vinden i hus från 1947, omgivna av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostig gammal plåtbehållare med hål och rörkopplingar, möjligt expantionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är ett gammalt exspansionskärl , som kallas öppet system
Vid ombyggnaden har det tillkommit ett rött kärl i källaren , då är säkert detta bortkopplat eftersom det i alla fall är skrot och kan kastas ut .
Titta i taket på källaren så är det nog ett kapade rör där , kanske det går något ner till en golvbrunn , det är röret som sitter på sidan då ., s.k skvallerrör
 
  • Gilla
2 loud
  • Laddar…
Vattenröret är anslutet i botten. Det du ser är som sagt skvallerröret. Det är där drt rinner över när det blir fullt. Det mynnar normal sett öppet i pannrummet i anslutning till golvbrunn.
 
  • Gilla
2 loud
  • Laddar…
då var jag ganska rätt ute direkt då även fast pricipen av användandet blev fel ,,, då är det historia snart ,,, då ser jag ingen anledning att behålla den ,, men varför la men det på vinden ?
 
Det måste vara över den högsta radiatorn för att hålla tryck i systemet. Då blir den naturliga placeringen på vinden.
 
aha .. den här placeringen och temperaturskillnaderna måste ju innebära både värmeförluster och kondensproblem ?
 
Det är normalt sett ingen större omsättning på vattnet i kärlet, så det blir inga stora värmeförluster.
 
ok ,, fattar mig inte riktigt på "öppna" system ,, men i nuläget gör den ingenting ,, ny rör i hela huset och med tanke på skicket på kärlet så kan det knappast vara inkopplat till någonting så då tar jag bort den och får lite mera golvyta
 
Tänk på att "plugga" rören på något vis. Helst i bägge ändarna. Annars kan du få uppvärmd fuktig luft (inomhusluft) som stiger i rören och kondenserar på vinden alternativt kondenserar det redan i rören vilket innebär att det droppar kondensvatten från rören i källaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
ska kolla skicket på rören när jag demonterat den .. eventuellt kan jag använda dom till att få upp lite tryckluft på vinden annars är det bara och plugga ,, och i detta läge funkar det t.o.m att använda fogskum
 
Pluggar man bör det göras i den varma änden.
 
och vad händer om man pluggar det i bägge ändarna ?
 
Inget, möjligen kan man stänga in lite fukt, men det gör ju inte skada där.
 
Det är som Daniel skriver. Bäst är att plugga bägge ändar, näst bäst är att plugga nedre (varma) ändan och om det inte går att plugga nedre ändan av något skäl så duger det med övre. Huvudsaken är att luft inte drar igenom röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.