Hej alla,

Ny här på forumet. Har läst era kloka tankar och råd under många år, men aldrig skaffat inloggning, men nu har jag stött på problem varför jag behöver er hjälp.

Jag renoverar just nu vår övervåning. Där finns det i dagsläget en lampa vilken tänds/släcks på 3 olika ställen.
I samband med renoveringen är tanken att installera spotlights. 1 spot hamnar på samma ställe som befintliga lampa är, resterande 4 seriekopplade med denna.

Nu till min fråga. I dags läget är som jag nämnt min belysning trapp/korskopplad enligt nedanstående schema. Jag skulle nu vilja ha möjlighet att dimra mina spottar. Enklast som jag förstått det är genom installation av en dosdimmer och tryckåterfjädrande knappar. Var placerar jag lämpligast dosdimmern?

Stort tack för er hjälp på förhand!

Elektriskt schema för trapp/korskopplad belysningsinstallation med tre strömbrytare.
 
E
Med en vriddimmer behöver du endast byta ut en av trappbrytarna mot en dimmer.
Det är egentligen inte svårare med den uppsättning du har, men det gäller att man har koll på vilken tråd som är sist, tändtråden. Samt att korsbrytaren hamnar uppochner. Det kräver helt enkelt lite mer tankeverksamhet hos den som ska utföra inkopplingen.

Har man koll på det så sätter man pucken på tändtråden, den som man letat fram är sist i slingan.
 
Tack för svar. Min tanke är dock ej att ha någon vriddimmer utan dosa. Men om jag förstår ditt svar rätt så skall dosan kopplas in vid sista tändtråden?
 
  • Gilla
Weppe1
  • Laddar…
E
Stämmer bra. Tänk dig att du, rent schematiskt, "klipper in" pucken på befintlig tändtråd. Från brytaren kommer impulsen in i pucken, från pucken går tändtråden vidare till lampan/orna. Fas och eventuell neutralledare har du säkert koll på.
 
Kör Plejd och återfjädrande tryckknapp på alla ställen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Stämmer bra. Tänk dig att du, rent schematiskt, "klipper in" pucken på befintlig tändtråd. Från brytaren kommer impulsen in i pucken, från pucken går tändtråden vidare till lampan/orna. Fas och eventuell neutralledare har du säkert koll på.
Tack för bra svar!
 
G Grod4n skrev:
Kör Plejd och återfjädrande tryckknapp på alla ställen.
Spännande, har du någon länk?
 
G Grod4n skrev:
[länk]
Men, det där är väl en dosdimmer med lite extra-lulllull? Blir väl samma inkopppling i övrigt?
 
1 puck räcker sen parallellkopplar du bara tryckknapparna.
 
Är en universal dimmer som går att styra med mobil, inbyggt astrour kan komunosera med varandra om du köper fler mm.
 
G Grod4n skrev:
1 puck räcker sen parallellkopplar du bara tryckknapparna.
Ok, hur tänker du med parallell-kopplingen? Är det istället för trapp-kopplingen?
 
Du behöver bara 1 tändtråd till Plejd dimmern sen kan du lägga hur många knappar du vill parallellt. Men du får ha återfjädrande tryckknappar. Alltså går det o tända ett tryck och dimmra håller in tryckknappen på alla ställen.
 
G Grod4n skrev:
Du behöver bara 1 tändtråd till Plejd dimmern sen kan du lägga hur många knappar du vill parallellt. Men du får ha återfjädrande tryckknappar. Alltså går det o tända ett tryck och dimmra håller in tryckknappen på alla ställen.
Aha, förstår. Tack för infon :)
 
G Grod4n skrev:
Du behöver bara 1 tändtråd till Plejd dimmern sen kan du lägga hur många knappar du vill parallellt. Men du får ha återfjädrande tryckknappar. Alltså går det o tända ett tryck och dimmra håller in tryckknappen på alla ställen.
Hej,

Får man besvära om det går att få en enklare skiss på ovan nämnda koppling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.