Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Mäktigt hus med gigantiska underhållskostnader. jag får de till typ 50 fönster. Så det blir ju inte billigt när de ska bytas ut. Räkna med minst 500.000 om du ska leja bort de. Och ska man byta dom så så tar man ju fasadpanelen samtidigt, annars är man ju..... Och när man då har ställningen uppe är de lika bra att ta och lägga om taket högst upp också.. ett sånt här hus är inget man pillar med själv.. fast det är ju bara mina åsikter. Har du gott om katsching.. köp!
Det här handlar nog mer om byggnadsvård och linolja, inte byta till treglas och ny panel..., för då är man ju riktigt....
 
  • Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
L
Jag är som några andra lite skeptisk till driftskostnaden. Låter som ett drömscenario eller också har de ställt av delar av huset.

Sedan tycker jag priset verkar vara satt för att vänta in någon spekulant mer än att få sålt i en nära framtid.

För något år sedan låg en herrgård, på 500kvm plus gäststuga på 150kvm med bergvärme egen tennisbana och murar runt allt ihop, ute för 4 Mkr relativt nära Örebro. Ser inget som är bättre här, som du själv sa, inte nära till något.

Så pruta på och hoppas. Glöm inte att det är ett bra läge med sjuknande priser. Dessutom är folk livrädda för driftskostnader vilket talar för er.
 
F Freddeman skrev:
Det här handlar nog mer om byggnadsvård och linolja, inte byta till treglas och ny panel..., för då är man ju riktigt....
Jo men det funkar inte idag. Prova ring en målare som tar på sig att skrapa slipa kitta och måla om 50 fönster med spröjs. Sen utgick jag ju givetvis ifrån att det var gamal och dålig panel. Folk idag vill ha så nära inpå underhållsfritt de går.
 
Rent ekonomiskt finns säkert bättre alternativ men tror att lanthus hyfsat nära stad har en ljus framtid

Stora hus kan vara sköna men kräver som sagt mycket dollars att driva å underhålla. Om inte det är ett problem, köp!
 
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Jo men det funkar inte idag. Prova ring en målare som tar på sig att skrapa slipa kitta och måla om 50 fönster med spröjs. Sen utgick jag ju givetvis ifrån att det var gamal och dålig panel. Folk idag vill ha så nära inpå underhållsfritt de går.
Det funkar för de som har byggnadsvårdsintresse och är beredda att göra det själva, eller för familjen som värnar om byggnadsvård och har råd att betala. Nya fönster är inte heller gratis och skulle dessutom förstöra husets kulturhistoriska värde.
 
  • Gilla
DandrO och 5 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Jag är som några andra lite skeptisk till driftskostnaden. Låter som ett drömscenario eller också har de ställt av delar av huset.

Sedan tycker jag priset verkar vara satt för att vänta in någon spekulant mer än att få sålt i en nära framtid.

För något år sedan låg en herrgård, på 500kvm plus gäststuga på 150kvm med bergvärme egen tennisbana och murar runt allt ihop, ute för 4 Mkr relativt nära Örebro. Ser inget som är bättre här, som du själv sa, inte nära till något.

Så pruta på och hoppas. Glöm inte att det är ett bra läge med sjuknande priser. Dessutom är folk livrädda för driftskostnader vilket talar för er.
Det är kanske endast sommarbostad....

När husets renoverades för 10-15 år sedan så hade det stått helt tomt i minst 5 år och dessförinnan bebotts av ett äldre par som bara nyttjade 2 rum nere, vet inte om de ägde det eller hyrde det, men något underhålla kan det då inte varit tal om de senaste 30 åren, och det fanns nog knappt vatten och avlopp som var godkänt, än mindre uppvärmningssystem, så nog har det lagts en del på renoveringar av huset.
 
Med ett pris på 2500000-3500000 så hade det nog gått tidigare även om det priset varit mer realistiskt. Troligen används det som avskrivningsobjekt eller dylikt och lär nog bli billigare inom närmaste framtiden när räntorna börjar ticka uppåt...
Driftskostnaden är ju drömmar med den ytan, drygt 4000/månad!!! Jo hej hehe
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nu är ni väldigt negativa. Priset är för högt och driftskostnaden orimligt låg. En faktor 1/2 är kanske rimligt åt båda håll!
Men man behöver knappast byta fönster/tak/fasad bara för att... Taket är ju korrekt att det är måste vara tätt så det är prio! Fönster kan man ju roa sig med 5-6 st per år och börja med de sämsta först.
Mina päron köpte 500m2 skola i Dalarna till semesterhus och visst blir alla projekt större än normalt, men har man ingen panik och gör det mesta själv behöver det inte dra iväg. Bla har de bytt tak (16 ton takpannor), målat om (300 kg rödfärg), renoverat de flesta fönster (typ 30 st kopplade bågar) och gjort det mesta invändigt..
De har direktverkande el och 3 kaminer till uppvärmning, vintertid värms bara 25% upp om vi inte är där hela släkten. I julas va hela huset igång och då gick kanske 230 kWh och en hel del ved per dygn...
Det är nog vettigt att kallställa delar vintertid, men med bergvärme behöver det inte bli snordyrt.
Kollar man längre norrut i Småland finns 2-3 herrgårdar till salu runt Västervik. De ligger vettigare i pris:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-gamleby-vasterviks-kommun-ullevi-gard-12765356
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...1884-vasterviks-kommun-linneavagen-4-11168775
https://www.hemnet.se/bostad/villa-18rum-ankarsrum-vasterviks-kommun-kungsvagen-17-9551015
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Ullevi gård verkar helt otroligt fint. För de pengarna får man inte ens en 2:a innanför tullarna.

Tycker att många jämför fastigheten som TS skriver om med ett vanligt hus, vilket det inte är. Att som lönearbetare driva ett sådant ställe utan andra inkomster är helt orimligt, man måste se det som ett jordbruk och utnyttja potentialen. Då spelar sjöglimt mycket lite roll.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Tvåtum4 Tvåtum4 skrev:
Hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat en sekund på den fastigheten. Fastigheten har allt som vi önskar oss.
Hej. Föreslår att ni gör en oberoende överlåtelsebesiktning där ni också deltar så att ni får mer koll på byggnaden.
Att det motsvarar era förutsättningar och det ni har tänkt med huset inför hur ni går vidare.
/Jobbar själv som Besiktningsman
 
F Frankesson skrev:
man måste se det som ett jordbruk och utnyttja potentialen
Potentialen i en 6 hektars fastighet för jordbruk är noll.

Som jag skrev tidigare: 6 hektar är på tok för litet för jakt. Det går inte heller bedriva någon form av jordbruk på det i kommersiell skala och skogen är för liten för det med. Det enda man kan få lönsamhet i på 6 hektar är cannabisodling (olagligt) eller att man startar en sekt.
Huset är spektakulärt men inte 9 miljoner-spektakulärt på något sätt.

F Freddeman skrev:
eller får man försöka ta det med markägaren nedanför om det behövs tas ner lite större träd också.
Ser ut som att de har röjt vad som röjas kan på den egna marken. Sen är det grannens träd som står i vägen, en produktionsskog. Den kan säkert avverkas för en summa pengar, motsvarande produktionsbortfallet. Men med ett pris på 9 mille så tror jag att den här sortens "kansken" får vara 100% säkra innan påskrift av kontrakt.

Hade jag varit spekulant, hade jag ringt till 2-3 andra mäklare som verkar i området och bara bett om deras värdering på en höft. Huset är udda och ligger i glesbygd så alla vet vilket hus det handlar om. Säkert har de redan en åsikt.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag är inte så hemma på vilket klimat som råder på platsen men jag har drygt 500m2 i 2 plan från 1722 som jag värmer med 55000kWh fjärrvärme i norrbotten, dessutom är vi 8 i familjen så det används ju nån liter varmvatten i de 55000kWh också :).
Så 11000kWh i bergvärme (motsvarar väl ungefär 40000kWh?) är väl inte helt fel ute tycker jag.
Försäkringen på 36000:-/år var lite i saftigaste laget dock. Jag har beloppsförsäkrat mitt hus vid brand till 5 000 000:- + en vanlig villahem med drulle på det. Kostar just under 10000 om året.

Pruta rejält, det värsta du kan få är ett nej. Och även om ditt bud inte accepteras kanske det kommer ett motbud och så är förhandlingen igång!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Potentialen i en 6 hektars fastighet för jordbruk är noll.

Som jag skrev tidigare: 6 hektar är på tok för litet för jakt. Det går inte heller bedriva någon form av jordbruk på det i kommersiell skala och skogen är för liten för det med. Det enda man kan få lönsamhet i på 6 hektar är cannabisodling (olagligt) eller att man startar en sekt.
Huset är spektakulärt men inte 9 miljoner-spektakulärt på något sätt.
Sant. Tänkte inte på att det var så lite. Tanken på att starta sekt eller cannabisodling, möjligen i kombination är dock ganska tilltalande.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Mäktigt hus med gigantiska underhållskostnader. jag får de till typ 50 fönster. Så det blir ju inte billigt när de ska bytas ut. Räkna med minst 500.000 om du ska leja bort de. Och ska man byta dom så så tar man ju fasadpanelen samtidigt, annars är man ju..... Och när man då har ställningen uppe är de lika bra att ta och lägga om taket högst upp också.. ett sånt här hus är inget man pillar med själv.. fast det är ju bara mina åsikter. Har du gott om katsching.. köp!
man byter inte fönster på kulturhus,man renoverar och underhåller.har nuvarande ägare lagt 8 år på att få huset i nära orginalskick skall inte ny ägare komma och fördärva. köp då något annat istället som redan är sönderrenoverat. på bilderna ser huset idealiskt ut med snygga interiörer i äldre stil. köket är lite påvert och för modernt,det hade jag rivit ut och in med pärlspont och platsbyggd inredning.
Men det kostar betydligt mer i underhållskostnader och drift än vad mäklaren uppgett. priset verkar rimligt,det är vad en liten villa kostar i storstadsområdena och även i Växjö som är närliggande stad är villapriser på runt 5-6 miljoner vanligt.Har varken tid eller intresse att ta mig an ett sådant projekt men visst hade jag kunnat tänka mig att köpa stället ifall jag haft familj,hästintresse eller annat som man behöver ladugård m.m till.Dock underhåller jag liknande objekt runt småland och en ny ägare kan ju bli framtida kund.Men en ägare bör ju ha någon nytta av all mark och ekonomibyggnader. annars finns det ju liknande objekt med bara tomtmark att köpa om man bara vill ha stora boendeytor.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Jo men det funkar inte idag. Prova ring en målare som tar på sig att skrapa slipa kitta och måla om 50 fönster med spröjs. Sen utgick jag ju givetvis ifrån att det var gamal och dålig panel. Folk idag vill ha så nära inpå underhållsfritt de går.
det finns folk som vill behålla hus i orginalskick och visst finns det målare,här är en som dagligen underhåller kulturhus och bevarar svenskt kulturarv. Jag är dessutom inte ensam....
50 fönster är en bagatell men visst tar det tid.det är dock betydligt billigare att renovera än byta
panelen kan också vara orginal,är huset målat med linoljefärg har den nästan evigt liv. Mitt eget hus har orginalpanel o fönster från 1878,fortfarande i mycket gott skick. Det handlar om kunskap och respekt för äldre kunnande..
 
  • Gilla
maxmsm och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.