Hej,

En herrgård i mina hemtrakter har legat ute till försäljning sedan 2015, och varje gång jag kört förbi väcks drömmen om en egen herrgård. Jag och min sambo har pratat om det i omgångar, men nu verkar det som vi faktiskt är redo att lägga ett bud (eller skambud rättare sagt).

https://www.hemnet.se/bostad/gard-15rum-hermanstorp-vaxjo-kommun-hermanstorp-11344715

Vad säger ni om priset? Själv tycker jag att det är oerhört svårt att värdera denna typ av hus men det finns ändå några faktorer som pekar på att priset är lite väl högt:

* Försökt sälja till samma pris sedan 2015
* Ligger lite för långt ut i skogen (ca 2,5 mil från stad, 1,5 mil från närmsta samhälle)
* Ingen sjöutsikt
* Ingen värdefull skog
* Behöver målas om (både panel och fönster)
* Tak behöver bytas inom en femårsperiod

Huset används inte mer än som sommarbostad några veckor om året, vilket kan tolkas som att säljaren inte har ett jättebehov av pengarna just nu. Ägs av ett företag (brukas av ägaren till företaget).

Vad tänker ni kring priset?
 
Visst kan du prova med ett skambud, men jag skulle inte ha några större förhoppningar om att säljaren skulle acceptera budet. Har de inte sänkt priset på två år så verkar de inte ha någon brådska med att sälja.

Annars så håller jag med om att det var dyrt för något "mitt i skogen", även om det var en del mark med, drygt 60 000 m2.
 
Kan inget om pris i området, men en fantastisk byggnad där man behållit såv mycket ursprungsmaterial och mängden kalkelugnar. Och fräscha badrum samt vattenburen värme med bergvärmepump.
Men en gissning är nog att priset är några miljoner för högt utifrån ingående areal mark.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Åsa Lund
Ett taxeringsvärde ska väl spegla riktiga värdet.
Har för mig att det ska vara 75% av priset, typ.
Bjud dubbla taxeringsvärdet så får vi se?
 
  • Gilla
Andreholm84
  • Laddar…
Jag bor i Stockholm, där hade fastigheten kostat 100 miljoner.

Lägg ett skambud det värsta som kan hända är att det inte godtas och då står du i samma sits som om du inte lagt något bud alls. Utgå från din max budget, sedan drar du av 1 miljon för reparation/förbättringar/renovering under de närmaste 5 åren.

Det blir ditt bud. Sen är det bara att hålla tummarna för att säljaren godtar det.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat en sekund på den fastigheten. Fastigheten har allt som vi önskar oss.
 
Vilket vackert hus i en vacker miljö.

Undrar ändå vad som motiverar det höga priset. Huset har inga exklusiva detaljer så som dyra kök, tekniska anläggningar (pool, spa, et.c.) eller badrum. Marken är knappast värd något, storleken är för liten för jakt, skogsbruk eller jordbruk. Ingen sjöutsikt eller potential till det. Trädgården är inte exklusiv utan består mest av stora gräsytor och enstaka växter. Det är inte heller något exklusivt område som attraherar rika människor (tänk Djurgården).

Svårt att bedöma ett rimligt pris men tippar på hälften av utgångspriset och neråt vore mer rimligt.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Inköpspriset är en sak. Det är det du sedan vill göra som är grejen. Tex så måste du bygga ett riktigt kök. Ingen koll på dina förutsättningar, men jag gissar att en sådan egendom närmast kräver en halvtid för att öht. kunna hållas i skick. Bara att hålla gräsmattorna öppna... ingår maskinpark?

Hör med LRF konsult, de värderar den här typen av fastigheter och kan hjälpa dig med skogsvärderingen, lantbruksytor och stallmöjligheter. Enligt mig är det vansinne att inte nyttja dessa tillgångar för att skapa inkomster.

Varningsflagga för : Låg takhöjd, avsaknad av bilder från stall, ingen maskinutrustning verkar ingå, gigantisk försäkringskostnad.

Ett mega projekt.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Frågan vad du/ni själva tycker om priset och prisnivån? Verkar priset rimligt för er? Vi köpte ett hus 2016 byggt 1960 med en totalyta på 143 kvm + en källare på 90 kvm och har sedan köpet lagt ned 700 tkr på att renovera huset interiört; byta elsystem, byta kök, göra om planlösning mm. Det finns en del kvar att göra i källaren och till sommaren ska vi ta tag i en exteriör renovering; byta panel och ev även tak, bygga altan osv, vilket kommer att gå på minst 300 tkr. Vi är snart uppe i 1 miljon i renoveringar på ett puttefnask till hus jämfört med denna herrgård. Anledningen till att vi vågat lägga så mycket pengar är att huset har ett fantastiskt läge.

När det gäller herrgården; man kan lätt bränna en miljon bara på underhåll av gårdbyggnaderna. Det ser fint ut på bilderna, men hur mycket är tapeter och färg? Denna typ av fastighet är ett slukhål när det gäller pengar för underhåll. Driftskostnaden talar för att huset under stora delar av året är kallställt; den verkar väldigt låg även för småland. Det finns en anledning till att huset inte har blivit sålt.
 
  • Gilla
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
Sign. "Tilt" har nog en del förnuftigt att komma med.
Driftskostnaderna är förvånansvärt låga. Mycket låga..
Har bott i gårdshus på en sån herrgård och där kallställdes 70% (12-14 grader) vintertid..
Endast övervåning nyttjades..
Fanns ved- och oljepanna, vedpannan var STOOOR! Oljebilen kom med 2mån mellanrum vintertid..
Å andra sidan det är ett häftigt boende, ni behöver iaf inte snubbla över varandras fötter, yta finns ju, liksom.
Inga grannar inom synhåll.. Säkerhetsproblem?
Snöröjning? Vem fixar? Är ju på Höglandet..
Det är också verkligen ute in da bush när man ser på kartan..
Även om jag hade råd, skulle jag nog tänka över både en och två och tre ggr...
Underhållsbehovet på byggnaden och det kringliggande , kan bli vad som helst...

...men ingen här vet ju å andra sidan dina ekonomiska muskler....
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
E Eric Sigurdsson skrev:
Hej,

En herrgård i mina hemtrakter har legat ute till försäljning sedan 2015, och varje gång jag kört förbi väcks drömmen om en egen herrgård. Jag och min sambo har pratat om det i omgångar, men nu verkar det som vi faktiskt är redo att lägga ett bud (eller skambud rättare sagt).

[länk]

Vad säger ni om priset? Själv tycker jag att det är oerhört svårt att värdera denna typ av hus men det finns ändå några faktorer som pekar på att priset är lite väl högt:

* Försökt sälja till samma pris sedan 2015
* Ligger lite för långt ut i skogen (ca 2,5 mil från stad, 1,5 mil från närmsta samhälle)
* Ingen sjöutsikt
* Ingen värdefull skog
* Behöver målas om (både panel och fönster)
* Tak behöver bytas inom en femårsperiod

Huset används inte mer än som sommarbostad några veckor om året, vilket kan tolkas som att säljaren inte har ett jättebehov av pengarna just nu. Ägs av ett företag (brukas av ägaren till företaget).

Vad tänker ni kring priset?

Verkligen fint hus! Vad är du beredd att lägga för bud?
 
S Strontus skrev:
Visst kan du prova med ett skambud, men jag skulle inte ha några större förhoppningar om att säljaren skulle acceptera budet. Har de inte sänkt priset på två år så verkar de inte ha någon brådska med att sälja.

Annars så håller jag med om att det var dyrt för något "mitt i skogen", även om det var en del mark med, drygt 60 000 m2.
jag tror du har svarat på något som säljaren eller dess ombud har skrivit, större spridning gratis...
 
Har själv som barn/ungdom bott i ett stort corp de logi på herrgård. En gammal byggnad som krävde, och fortfarande kräver, mycket i form av olika renoveringar och ständiga förbättringar. I och med att det är så stort så kostar underhållet oftast mera, tex måla om fönstren, som ska göras i år. Tror det är 36-38 fönster. Så ett stort vackert hus är trevligt på väldigt många sätt, men glöm inte att mycket blir också dyrare när det kommer till underhåll och reparationer.
 
T tompaah7503 skrev:
Vilket vackert hus i en vacker miljö.

Undrar ändå vad som motiverar det höga priset. Huset har inga exklusiva detaljer så som dyra kök, tekniska anläggningar (pool, spa, et.c.) eller badrum. Marken är knappast värd något, storleken är för liten för jakt, skogsbruk eller jordbruk. Ingen sjöutsikt eller potential till det. Trädgården är inte exklusiv utan består mest av stora gräsytor och enstaka växter. Det är inte heller något exklusivt område som attraherar rika människor (tänk Djurgården).

Svårt att bedöma ett rimligt pris men tippar på hälften av utgångspriset och neråt vore mer rimligt.

Det finns potential till sjöutsikt. Herrgården har tidigare haft utsikt över sjön, då den ligger på en höjd. Om man röjer lite rejält framför, borde det kunna bli en sjöglimt igen, eller får man försöka ta det med markägaren nedanför om det behövs tas ner lite större träd också.
 
Mäktigt hus med gigantiska underhållskostnader. jag får de till typ 50 fönster. Så det blir ju inte billigt när de ska bytas ut. Räkna med minst 500.000 om du ska leja bort de. Och ska man byta dom så så tar man ju fasadpanelen samtidigt, annars är man ju..... Och när man då har ställningen uppe är de lika bra att ta och lägga om taket högst upp också.. ett sånt här hus är inget man pillar med själv.. fast det är ju bara mina åsikter. Har du gott om katsching.. köp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.