Hej,

Vid en renovering innomhus klipptes en telekabel med fyra ledare av. Efter att ha konsulterat nätet, har jag försökt skarva med en bit rj11-kabel och scotchlok utan att få signal i luren. Min fråga rör nu vilka möjliga felkällor som kan göra att det strular?

1. I beskrivningen till scotchlok står att det funkar med oskalad kabel. Är det så eller är det bättre om jag skalar en halv cm på varje ledare?

2. Den kabel som klipptes av ser inte likadan ut som den rj11-kabel jag har. Den är rundare och själva koppartrådarna i resp ledare är marginellt tjockare. Kan det vara problemet att jag så att säga har blandat kabel?

3. Kan någon del i själva telefonsystemet, hos mig eller i infrastrukturen utanför huset, ha kortslutits när kabeln klipptes av och nu mao behöver återställas för att telelinjen ska funka?

4. Är det troligt att något annat problem som jag inte riktigt ser, påverkar?

Jag ska tillägga att skarvarna, som ju är två st eftersom jag behövt lägga in en bit ny rj11-kabel, är gjorda så att respektive ledare kopplar till samma färg i båda skarvarna.

Tack på förhand för svar och tankar/Erik
 
Att skarva vanlig telekabel är okritiskt. Du kan ta vanliga "sockerbitar" om du ha dessa till hands.
Scotchlock har en slits som ska skära igenom kabelisoleringen.Det kräver att skarvdonet är avsett för använd kabeldimension.

Kortslutning på teleledningen ska inte orsaka en total nedstängning av förbindelsen från växeln.

Har du ett mätinstrument kan du verifiera att du har linjespänning på ett av paren i din kabel (cirkus 40-50 V liksp.).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E erikbjäre skrev:
2. Den kabel som klipptes av ser inte likadan ut som den rj11-kabel jag har. Den är rundare och själva koppartrådarna i resp ledare är marginellt tjockare. Kan det vara problemet att jag så att säga har blandat kabel?
Blanda kan du göra hur som men Scotchlock (fiskögat) och kabeln måste passa varandra. Har du för tunn kabel kommer "bläcket" inte att skära igenom hela isoleringen och nå kopparen. Är din extra kabelstump klenare gissar jag att det är problemet. Skala ska du inte göra.

Börja som sagt med att mäta. Först i inkommande ledning och har du spänning där så vet du i alla fall att det är OK från telebolagets sida.
 
MultiMan
Att skarva koppar som bär *DSL är absolut inte okritiskt, det vet jag av egen erfartenhet. Dessutom finns det väl bara spänning över kabelparet om man har kvar gammal analog telefoni? Jag kör koppar fortfarande men bytte till IP-telefoni för många år sedan.

Vi behöver nog få klargjort exakt vad trådskaparen har för utrustning.

Jag löder och använder krympslang när jag skarvar, men kvalitetsfiskögon brukar fungera också.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Att skarva koppar som bär *DSL är absolut inte okritiskt, det vet jag av egen erfartenhet. Dessutom finns det väl bara spänning över kabelparet om man har kvar gammal analog telefoni? Jag kör koppar fortfarande men bytte till IP-telefoni för många år sedan.

Vi behöver nog få klargjort exakt vad trådskaparen har för utrustning.

Jag löder och använder krympslang när jag skarvar, men kvalitetsfiskögon brukar fungera också.
Hej och tack för ditt svar. Det är en vanilg analog telefonkabel som det gäller. Jag bifogar en bild (hoppas jag) på en liten del av sladden. Totalt är sladden ca 3mm tjock.
 
  • Närbild på splittrad ände av en vanlig analog telefonkabel med exponerade färgade trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en EKKX. Alltså entrådiga ledare. Den skarvas med "mörtögon", precis som du tänkt dig. Men din RJ11-kabel är förmodligen flertrådig, och det fungerar inte i mörtögon.

Rätt scotchlock/mörtögon/fiskögon eller vad du nu vill kalla dom:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...on-forgreningar/skarvklamma-tre-ledare-p39038
Observera att denna typ av skarv finns för en massa olika kabeldimensioner, så det vill till att det är en sort som passar med telekabel. Kläm ihop dom så att "knappen" är helt nere. En liten polygrip brukar vara bra. Försöker man med en flacktång brukar de bli snett klämda.

Rätt kabel att skarva i:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tallationskabel/telekabel-ekkx-4-polig-p37671
 
Stort tack för svar. En fråga bara. Länken du bifogat till skarvdonen hos Kjell pekar mot en 3-ledarskarv. Stämmer det eller ska jag använda den för 2-ledare? Mao 4x3-ledare eller 4x2-ledare.
 
Du kan använda skarvdon för 2 eller 3 ledare. Du ska bara trycka in två ledare i varje skarvdon.
Ledarna som trycks in i donet blir sedan hopkopplade när plastpluggen trycks ner med ett passande verktyg.
 
Normalt är det vit och blå som har signal, de andra är reserv eller går till nästa jack.

Protte
 
Wago 221 är också utmärkt, särskilt när en kabel är enkelledare och den andra är få-trådig eller mång-trådig.
 
E erikbjäre skrev:
Stort tack för svar. En fråga bara. Länken du bifogat till skarvdonen hos Kjell pekar mot en 3-ledarskarv. Stämmer det eller ska jag använda den för 2-ledare? Mao 4x3-ledare eller 4x2-ledare.
Ska du bara skarva rakt av så räcker tvåledarversionen bra.
 
Hej igen,

Först av allt tack för alla era svar. Jag har nu mätt spänning och det verkar som om kabeln eller i varje fall strömförsörjningen är ”död”. Är det ett samtal till Telia som återstår eller? Jag ska tillägga att telefonin fungerat utmärkt under alla tidigare år.

Må väl/Erik
 
Har du säkerställt att du har mätt linjespänning på inkommande kabel? Utan att ha gjort detta vet du inte om du har spänning in från stationen.
Vet du var "förstajacket" sitter? I så fall öppna det och mät på de undre skruvparet om det är jack av den äldre typen.
Ofta ser inkommande kabel lite annorlunda ut, tjockare och kraftigare än den kabeltyp du har visat på dina bilder.
 
Hej. Jag mätte på alla fyra kablar. Ska checka om jag hittar inkommande kabel på 1a jacket. Är det Telia annars eller gör ex.vis elmontörer även tele-ärenden av denna typ?
 
Det normal är väl att man anmäler telefel till Telia (om de är din operatör). De anlitar sedan diverse olika bolag (Skanova/Eltel/Ericsson) för att fixa felet. Därefter får du en faktura.

Ett rent kabelfel inom ditt hus väggar, där det tydligt framgår var felet sitter kan vilken elektriker som helst åtgärda. Mer avancerad felsökningar tror jag inte du kan locka en elektriker till att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.