Hej all samlad kunskap!
Jag ska bygga en fjällstuga i lösvirke (plattan göts i höstas och nu ska det snickras väggblock) och står vid ett vägval. Pga begränsad byggnadshöjd enligt detaljplanen så vill jag maximera höjden på loftet genom att ha ett så tunt mellanbjälklag som möjligt. Loftet kommer inte ha några rum initialt utan kommer användas som förvaring och utökad sovyta samt lekutrymme för barnen. Väggen bakom köket kommer att gå hela vägen upp mot yttertaket men i övrigt så blir det räcke vid loftkanten.

  • Ett traditionellt mellanbjälklag borde innebära minst 170mm reglar på c/c 600 + golvspån + laminat/parkett. (ca 200mm totalt alltså) om jag räknat rätt.
  • Med KL-trä har jag blivit rekommenderad 150mm men jag tror att det går att gå ner i dimension till 100mm eller mindre eftersom nyttolasten kommer vara relativt låg på ett loft. Här tänker jag att jag klarar mig helt utan övergolv.
För eldragning så räknar med att behöva glesregla och sätta någon form av takskiva undertill oavsett vad jag väljer. Bilden nedan visar ungefär hur det är tänkt, man kan se upplagen från innerväggarna skina igenom loftgolvet. Totalt är det ca 35kvm yta. Betongplattan mäter 10x7,8m.

KL-trä blir dyrare men jag tror mig kunna tjäna dryga decimetern i takhöjd (uppe eller nere beroende på vilken höjd jag väljer att lägga mellanbjälklaget på).

Gör jag bort mig när det gäller ljuddämpning, egenfrekvens, eller brandskyddskrav? Är det någon som byggt något liknande?


CAD-ritning av en fjällstuga med mått på mellanbjälklag, loft och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du markera vilka väggar som kan anses vara bärande? Är fyrkanten längst in under fönstret på nockgaveln ett tomrum?
 
J justusandersson skrev:
Kan du markera vilka väggar som kan anses vara bärande? Är fyrkanten längst in under fönstret på nockgaveln ett tomrum?
Alla väggar är minst 95mm och bör då kunna kunna anses vara bärande. Längs ytterväggar kommer upplaget vila på en regel eller järn av något slag. Fyrkanten i mitten på gaveln är inte ett tomrum. Se bild nedan för ungefärliga mått (sorry för rörig måttsättning).
Ritning av väggsektion med måttangivelser för ett byggprojekt, detaljerat och märkt med mått i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett roligt men sammansatt problem. Frågan är vilken nyttig last på bjälklaget man skall räkna med, det får ju stor betydelse. 0,5 kN/kvm som ett lätt förråd, 1 kN/kvm som ett mellanting, eller 2 kN/kvm som ett normalt bostadsutrymme? Genom att välja en alltför låg last begränsar du den framtida användbarheten. Själv tycker jag att 1 kN/kvm är ett minimum med ledning av din beskrivning. Dimensionerande för hela loftet (om du skall ha samma bjälklagshöjd hela vägen) är det parti som trappan leder upp till.

KL-lösningar är spännande, men jag undrar om det är försvarbart i ditt fall. Jag tror inte du vinner så mycket i höjd. En variant är att använda (homogent) limträ som du klyver på mitten. Då skulle limträbalkar på 90x157 mm på c/c 600 kunna räcka. Skall du använda vanligt konstruktionsvirke handlar det om 45x220 C 24 bjälkar. Det är nog det du skall jämföra med.
 
Jag tror att max 1kN/kvm är rätt rimligt att räkna med, mer än så kommer inte nyttjas med tanke på att takhöjden redan är begränsat utåt väggarna. Sängar och möjligen en tv+soffa är vad som rimligen hamnar där uppe.
För partiet vid trappen så kanske det blir nödvändigt att lägga in en limträbalk eller regel. Vid KL-trä borde det gå att lim-skruva en limträbalk under kanten för att förstärka det partiet.

Hmm.. om det är 45x220 jag ska jämföra med så blir ju KL-trä än mer aktuellt, jag hade hoppats kunna klara mig på 170mm med sänkta krav på nedböjning och egen resonans.

Du tänker alltså att man klyver 90x315 limträ va?
 
J jojjas skrev:
Du tänker alltså att man klyver 90x315 limträ va?
Ja, av den homogena sorten, dvs samma virkeskvalitet rätt igenom. Jag glömde skriva att jag endast tagit hänsyn till nedböjning L/300, men inte till något sviktkrav. Jag har tittat på vad som står om KL-virke i träguiden och misstänker att det blir svårt att komma under 15 cm. Att få det på plats i en fjällstuga måste också vara ett problem. Det lär i alla fall inte bli billigt. Observera att jag har förutsatt att du har samma bjälklagshöjd hela vägen. Du vinner en del i styvhet om bjälkarna går från yttervägg till yttervägg. På bjälklagets undersida behöver du inte sätta något som bygger på höjden.
 
Om du kan tänka dig att lägga in en extra bärlina i det rödmarkerade läget i nedanstående bild, skulle även sviktkraven uppfyllas!
Ritning av byggprojekt med måttangivelser och en rödmarkerad linje där en extra bärlina föreslås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du gick verkligen in för uppgiften justusandersson! :) KL-trä är helt klart mer komplicerat på alla sätt vilket jag också insett efter att ha pratat med leverantörer... bara projektering och ritningsunderlag för KL-trä detta kostar en massa pengar.

Ditt förslag med Limträbjälkar verkar helt klart mest kostnadseffektivt. Ett grovt överslag ger att det är ~4 ggr dyrare än C24-reglar men ändå 4ggr billigare än KL-trä. Med skruvat plankgolv skulle jag vinna några cm mot spån+parkett och ändå få schysst golv.

Att lägga in en extra bärlina borde vara görbart bara den inte blir så låg att man slår skallen, men det ska nog gå.
 
Nej spännvidden på den bärlinan blir bara 1,7 meter, så det blir inget märkvärdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.