Bostadsrättsföreningen är ansvarig att ovk:n blir godkänd, Och bör i första han betala kostnaderna för att återställa allt. Hade Brf:n kontrollerat lägenheten i samband med utflytten så hade Brf:n direkt kunnat riktat krav mot denne för att återställa ventilationen.

Det troliga är att du eller BRF:n får betala.
Ska gamla ägaren betala så är det BRF:n ska bekosta åtgärderna och sedan kräva ersättning från gamla ägaren. om tidigare ägare gjort åverkan på föreningens fastighet utan tillstånd.
Vet dock inte om det är genomförbart rent juridiskt efter överlåtandet.

Det viktiga är att ovk:n är ok i din bostad för att du bor där. Det är din boendemiljö.
Föreningen vill förmodligen bara ha ett godkänt protokoll.
 
Redigerat:
BirgitS
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Jag är rätt säker på att tidigare ägare kände till det här problemet men ej sa något till oss. Vilka chanser finns det att tidigare ägare får stå för detta? Det bör ej räknas som dolt fel då fläkten sitter där helt synlig i köket? Bostadsrätten är förövrigt såld i "befintligt skick"...
Det är i stort sett bara dolda fel som föregående ägare kan bli skyldig att stå för. Dessutom är "i befintligt skick" någon sorts friskrivningsklausul, fast jag har för mig att det har slagits ner på den i någon dom.
 
Nu gäller inte jordabalken vid bostadsrätter. Efter som man inte köper en fastighet.

Lite enkelt förklarat:
Man köper "bara" rättigheten att nyttja lägenheten.
Bostadsrättföreningen äger fastigheten, Man förvärvar bara ett ekonomiskt andelstal i fastigheten tillsammans med nyttjanderätten av en lägenhet.
sedan regleras en hel del i stadgarna vad som är föreningens ansvar, och vad som är bostadsrättsinnehavarens ansvar.

Men därför bör bostadrättsföreningen hålla koll på vissa saker vid överlåtelser.
Tex här räknas nycklar, fattas någon får säljaren bekosta låsbyte om säljaren inte kan visa upp samtliga nycklar. Våra är numrerade och patentskyddade så nyckelansvarige vet hur många nycklar som ska finnas.

OVK är fastighetsägarens ansvar = bostadsrättsföreningen
Men innehavaren får inte ändra ventilationen efter som det inte är innehavarens egendom. om inte styrelsen medgivit och godkännt detta.

Hur det går att kräva säljaren på pengar vet jag ej. då personen nu inte har något med bostadsrättsföreingen att göra. Det gäller nog att man kan påvisa att säljaren medvetet gjort något fel.
 
Buskfyggaren
Fastighetsskötaren var som sagt här idag. Vet inte om jag blev så mycket klokare av detta besök. Han påstår att kryddhyllelfläkten INTE ska gå hela tiden utan enbart när man vrider på vredet. Däremellan ska den vara avstängd och ventilationen gå på självdrag? Detta går i alla fall emot vad jag läst tidigare.

Fläktarna som sitter om "original" är Östberg IFK 140
 
Han verkar inte ha en susning och får väl inskränka sig till att klippa gräs o sanda trottoarer
 
Buskfyggaren
Kändes dumt att stå där och argumentera med honom. Han påstod även att kryddhyllefläktens frånluft från badrummet inte enbart skulle gå från badrummet och in till kryddhyllefläkten.

Det skulle på något sätt skifta mellan att suga i badrummet in till kryddhyllefläkten när den var igång, och sedan skifta till att suga ut på taket via självdrag när kryddhyllefläkten var avstängd. Även jag som lekman hör att det låter helt galet.

Aja, det är bara fortsätta mecka med det här. Nästa steg blir väl att kontakta sotarna som utförde OVK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.