GomorronYxskaft
Det läcker i taket vid skorsten.

Jag har varit uppe på taket med snickare. De hade svårt att säga exakt vart det läckte. Taket är inte helt korrekt lagt. Huset är från 2002. Det var rostiga klammers överallt igenom hela takvåderna. Pappen gick knappt upp på trekantslisten. Ingen fotplåt. Det rann fram lite mellan någon våd. Oklart hur mycket pappen gick upp på skorsten eftersom plåten under pannorna vara synligt runt om skorstenen. Tjocka limfogar under skorstenskransen.
 
Ajdå, det lät inte roligt..
Vad ville du fråga forumet om?
 
GomorronYxskaft
Funderar om jag ska försöka prova mig fram med olika lösningar eller lägga om hela takpappen. Ett förslag vara att jag skulle gå runt med vattenslang på taket och spola.
 
D09
GomorronYxskaft GomorronYxskaft skrev:
Funderar om jag ska försöka prova mig fram med olika lösningar eller lägga om hela takpappen. Ett förslag vara att jag skulle gå runt med vattenslang på taket och spola.
Misstänker du att det är fler ställen än skorstenen som läcker?

Skulle det vara en lösning att applicera spårämne Dvs kunna följa ev läcka?

http://www.multicool.se/Lacksokning_UVV.html
 
Känns som det kan va läge att lägga om det rätt och riktigt.
 
GomorronYxskaft
Smart förslag med spårämne. Jag funderar även på hyra värmekamera.

Men när snickarna visade alla felaktigheter så känns det som att jag kommer lappa och laga taket i evigheter. :(

Misstänker att det tar sig in på annat ställe och visar sig vid skorstenen.
 
D09
GomorronYxskaft GomorronYxskaft skrev:
Smart förslag med spårämne. Jag funderar även på hyra värmekamera.

Men när snickarna visade alla felaktigheter så känns det som att jag kommer lappa och laga taket i evigheter. :(
Ser du råspånten från undersidan?

Hur vet du att det läcker? :)
 
GomorronYxskaft
Det är full takhöjd, så kan inte se råsponten så lätt antar jag. Det rinner/droppar in vatten 1ggr o månaden ungefär vid skorstenen. Jag har brutit upp lite gips vid skorstenen. Ser bara plast först och sedan isolering.
 
Om det är fullhöjd inomhus och isolerat tak så hade jag gått in för att byta takpapp.
Då har du mycket små marginaler på läckage och svårt att inspektera, en fuktgenomträngning kan pågå långt tid innan den är synlig inomhus under de förutsättningarna.
 
GomorronYxskaft
Fan det är det jag är rädd för :(
 
Casaloco
Är du säker på att det är läckage, kan teoretiskt vara kondens. Droppar det året runt?
 
GomorronYxskaft
Inte helt säker på något. Har funderat lite på kondens men det droppar/rinner vid regn och blåst ungefär 1 ggr i månaden.
 
Casaloco
Ja då är det troligen från taket och inte kondens. Lycka till med felsökningen.
 
Kolla om du kan få någon hjälp via ditt försäkringsbolag? Finns ju firmor som arbetar med felsökning av sådant här, och använder medel och speciella instrument för att kunna se var medlet tränger igenom någonstans....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.