Bytte fönster sommar/höst 2014. Nu 3.5 år senare ser det ut som bilderna visar (i söderläget)

Träfönster från Tanums ... Får man räkna med att det håller så dåligt???
 
  • Träfönster med sprickbildningar och avskalad färg efter 3.5 år av exponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju "bara" färgen som spricker. Troligen på grund av att det kommit in fukt i ändträet där.

Du kan ju försöka reklamera, men jag tror det blir svårt. Skrapa, slipa och måla om skulle jag satsa på. Min erfarenhet är att ett bra färgsystem håller betydligt längre än färgen de slänger på i fabriken.
 
Hur har du det med fukten? Är det ofta kondens på fönstret?
 
De skryter ju med "10 års funktionsgaranti" och "20 års rötskyddsgaranti".

Jag skulle vända mig till den ÅF du använt och gjort en reklamation.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Njä kondens kan ja nog inte säga att ja sett
 
synd man inte använder linoljefärg...
 
Svar:

"Den ytskiktsgaranti som NorDan AB lämnar på produkter som är impregnerade och ytbehandlade från fabrik är på tre år räknat från leveransvecka från fabrik.


Det som bilden visar är att underhållsmålning bör utföras.

Jag skickar med den senaste versionen utav vår Ägarhandbok där det finns många bra tips & råd om hur man sköter om och underhåller sina produkter."
 
A Arne999 skrev:
Svar:

"Den ytskiktsgaranti som NorDan AB lämnar på produkter som är impregnerade och ytbehandlade från fabrik är på tre år räknat från leveransvecka från fabrik.


Det som bilden visar är att underhållsmålning bör utföras.

Jag skickar med den senaste versionen utav vår Ägarhandbok där det finns många bra tips & råd om hur man sköter om och underhåller sina produkter."
Behöver också byta ett par fönster inom kort, skönt att enkelt kunna välja bort en av
alla tillverkare.
3,5 år! om du inte fått fönsterna gratis från dom, så jag tycker dom borde skämmas, och komma och
montera dit riktiga fönster.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Va hemma hos mina föräldrar i helgen som har 15 år gamla tanums fönster. Dom va ju hög tid att måla men såg inte mycket värre ut än mina... skummt
 
A Arne999 skrev:
Va hemma hos mina föräldrar i helgen som har 15 år gamla tanums fönster. Dom va ju hög tid att måla men såg inte mycket värre ut än mina... skummt
All tillverkningsindustri har krav om ökad lönsamhet, ytbehandling är väl en sak man kan spara lite pengar på.
 
jo när du uttrycker dig så så vore iof motsatsen konstigare :) Klart dom har snålat för att kortsiktigt få lite högre vinst....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.