Hej på er!

Har under flera år tittat in och läst både här och där på forumet men enbart som gäst. Eftersom jag själv inte är rörkrökare och det verkar finnas en väldans massa erfaret folk här så tänkte jag att jag gör ett konto och vädrar en fundering.

Till saken...

Jag har nyligen flyttat in i ett 1½ planshus med delvis källare, byggt i timmer år 1935. Det sitter radiatorer med varierande årtal i hela huset inklusive källaren.

Från början har det varit en vedpanna i källaren som värmt huset men tidigare ägare har byggt garage och ställt in en ny vedpanna där (CTC v33). Tillsammans med den står det 1st 500L acktankt.

Kvar i källaren står 3st 500L acktankar till samt shunt med shuntautomatik ála -80tal. Det finns även en manuel shunt som går till en andra radiatorkrets där källare och tvättstuga ingår.

Dom tre tankarna i källaren är inkopplade enligt det kopplingsschema som finns att läsa hos CTC, alltså första tanken i serie och dom två andra parallelt och sedan sitter den sista 500L tanken i pannrummet på returen från huset. Det går förvisso att öppna två ventiler så alla tre tankarna i källaren blir parallelkopplade men tack vare att uttaget för radiatorkretsen sitter mitt på den första tanken så kan man ju enbart nyttja halva effekten på tankarna.

Jag upplever hela lösningen en aningen trubbig och det känns för mitt otränade öga väldigt ineffektivt. Jag tycker det är svårt att få någon värme speciellt i sista tanken och jag får elda ofta och mycket trots 2000L tankvolym även när det är relativt varmt ute (5-10grader). Sen blir vattnet på framledningen från pannan endast 80 grader, aldrig mer. Så fort pannan blir över 85 grader så stannar fläkten och kallvatten cirkuleras i pannan. Ska det vara så på en CTC v33?

Min tanke är att tömma hela systemet, rensa ut gamla konstiga rördragningar och flytta ut dom tre tankarna i källaren till pannrummet. Men innan jag gör det så vill jag gärna ha lite feedback på om detta kommer öka min komfort nämnvärt eller om jag lika gärna kan behålla systemet som det är om vinsten blir väldigt marginell? Tänkte då samtidigt byta shuntautomatik till en Thermomatic EC Home och sammanfoga dom två radiatorslingorna till en samt installera en "vanlig" laddomat.

Jag bifogar två serier med bilder, första fem bilderna visar hur det är kopplat idag och i verkligheten är det inte riktigt lika prydligt som på bilderna kan jag övertyga. Andra serien är min idé om hur jag vill koppla ihop allt ute i pannrummet, gärna lite feedback även här om jag har tänkt rätt?

Panna CTC v33
Laddkrets Thermomatic K + cirkpump
Shuntautomatik Ulricehamns Värmeelektronik AB EVR
Kulvert av gamla fjärrvärmerör på ca 20m.

EDIT:
Färmarkeringen på tankarna beskriver ungefär skiktning/vattentemp.
Dom små rutorna är antingen shunt, pump eller laddomat.
 
  • 3D-modell av värmesystem med ackumulatortank, rördragningar, och värmeelement i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell som visar ackumulatortankar och rörkopplingar enligt ett kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av värmesystem med ackumulatortank, rörledningar och komponenter i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ackumulatortankar och rörkopplingar med färgmarkeringar för skiktning/vattentemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av värmesystem med ackumulatortankar och rördragningar i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-illustration av uppvärmningssystem med vedpanna, ackumulatortankar och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av värmesystem med färgkodade ackumulatortankar, vedpanna och rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett värmesystem med ackumulatortankar, rördragningar och shunt i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av föreslagen värmesystemskonfiguration med tankar, rör och shuntar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av värmeinstallation med ackumulatortankar, rördragningar och kulvertsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur bereds varmvattnet idag och hur tänker du bereda i framtiden?

Ditt system kan säkert bli bättre med de grejer du har men om du ändå bygger om har du också möjlighet att tänka fritt. Möjligheter Isf: 1) en enda stor tank, 2) isolera rejält, böj anslutningar till tanken nedåt innanför klimatskalet 3) bered vatten med TVA alt slingor alt gammeldags extern förrådsberedare.

Byta shuntautomatik kan du göra om du tycker det är roligt men den du har går att trimma in mkt bra (vi har likadan) tillsammans med översyn av hur radiatorerna funkar. Trimma in till låga flöden och låg returtemp till ackumulatortankarna, kirunametoden tror jag di kallart.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej och tack för svaret!

Varmvattnet får vi av en vanlig varmvattenberedare och så kommer det få förbli, det går bara 2 rör i kulverten.

Tanken är ju att behålla dom tankar jag har i nuläget, alltså 4x500L. Då innebär ombyggnationen förutom Laddomat och eventuellt en ny shuntautomatik enbart lite kopplingar och rör.

"böj anslutningar till tanken nedåt innanför klimatskalet", vad menas med detta?

Gällande radiatorerna så är det ett litet problem då dom på bottenvåningen är riktigt riktigt gamla med fastkärvade vred som dessutom är inmålade säkerligen flera gånger. Övervåningen är inga problem då det där är nya radiatorer. Däremot upplever jag att det är kallt på övervåningen och varmt på bottenvåningen.

Har lyckats ställa in automatiken så den håller ca 20-21 grader på bottenvåningen, då är det bara ca 17-18 grader i rummen på övervåningen. Vet inte heller vart innegivaren till automatiken sitter.
 
I de rör som ansluter till ackumulatortankens varma del blir det självcirkulation, vilket leder till värmeförluster och försämrad skiktning. Att böja anslutningarna i en krök nedåt så nära tanken som möjligt hindrar detta. Helst ska anslutningarna krökas nedåt innanför isoleringen runt tanken. Detta kan spara en hel del energi, vilket är studerat i jämförande studie. Hittar den inte nu, men det är en väldigt intressant studie som jämförde olika tekniker att göra varmvatten, möjligen ett exjobb från högskolan i Dalarna.
"Vanlig varmvattenberedare" = elvarmvattenberedare?
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Jag tror inte att du vinner något på en flytt.
Med tanke på inkopplingen verkar det ju som att den första tanken är en tekniktank med varmvattenberedare. Är det inte det?

Tanken ute i garaget gör ju mer skada än nytta i nuvarande inkoppling. Hur tänkte de där?
 
A alex. skrev:
Hej och tack för svaret!

Varmvattnet får vi av en vanlig varmvattenberedare och så kommer det få förbli, det går bara 2 rör i kulverten.

Tanken är ju att behålla dom tankar jag har i nuläget, alltså 4x500L. Då innebär ombyggnationen förutom Laddomat och eventuellt en ny shuntautomatik enbart lite kopplingar och rör.

"böj anslutningar till tanken nedåt innanför klimatskalet", vad menas med detta?

Gällande radiatorerna så är det ett litet problem då dom på bottenvåningen är riktigt riktigt gamla med fastkärvade vred som dessutom är inmålade säkerligen flera gånger. Övervåningen är inga problem då det där är nya radiatorer. Däremot upplever jag att det är kallt på övervåningen och varmt på bottenvåningen.

Har lyckats ställa in automatiken så den håller ca 20-21 grader på bottenvåningen, då är det bara ca 17-18 grader i rummen på övervåningen. Vet inte heller vart innegivaren till automatiken sitter.
Jag skulle börja med att mäta temperaturen på olika ställen för att se var du har eventuella förluster. ut från panna, efter kulvert, ut från acktank mm.
¨
Jag har acktank ute och kulvert till huset av utrymmesskäll. Att tänka på är att spillvärmen från acktankarna, hur väl man än isolerar kommer värma upp utrymmet med spillvärme och då är det ju bättre att få det tillgodo i huset.

Hur ofta sotar du ur pannan? Vad har du för rökgastemp? fuktighet på vede?. Hur mycket eldar du? Räkna ut energiåtgång kW/m2 för att se om du ligger tokigt till.

Värmer du upp tre tankar på ett ilägg?

Vill du spara energi så skulle jag råda att värma varmvattnet med ved också.

Bra shuntautomatik är en bra investering.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att du vinner något på en flytt.
Med tanke på inkopplingen verkar det ju som att den första tanken är en tekniktank med varmvattenberedare. Är det inte det?

Tanken ute i garaget gör ju mer skada än nytta i nuvarande inkoppling. Hur tänkte de där?
Undrar också vad "tanken" var med den. Går det inte till element eller något från den? Det går ju inte till huset från den så jag håller med Daniel109.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.