Nej, den drar inte till sig fukt, det är en myt. Möjligen kan den transportera fukt inom sitt utbredningsområde. Den växer där det finns naturlig fukt.
 
Vi förvarade ved utomhus lite för länge och hade enormt mycket svartmögel på den, mer än den du har här TS. Tog in den och torkade den och eldade med den, men jag funderade på hur hälsosamt det var egentligen att elda mögel, eller att ha den i källaren när den torkade. Av lathet tog jag dock inte reda på hur det förhåller sig. Tänkte att mögelsporerna nog borde dö till slut i elden?
 
det är nog inte mer mögel på veden man tar in än vad det finns normalt i luften konstant...........
 
harry73
Att låta ved torka inomhus i källaren är ingen bra ide om det handlar om en större mängd fuktig ved. Luften cirkulerar inte så mycket inomhus, så luften blir varm och fuktig rund veden. Det gillar mögel. Att elda är inte farligt. Skulle det finnas farliga spårer i veden, ser draget till att det inte kommer in i huset. Har man inte drag och kommer röken in i huset, är det ett större problem än mögelsporer.
 
M
Om vi kan tänka oss att hålla en lite högre nivå så ska jag absolut förklara tanken kring att borsta av det.

Mögelsporer finns det hur mycket som helst av i luften, speciellt sommartid.
Därför kan vi nog säga att exponeringen som blir av att borsta några vedrträn ute i friska luften är därför ganska begränsad settt till en livstid. Man ska dock inte använda maskinell borste eller slipa bort det då detta ger en onödigt fin fördelning av möglet. Kan tänkas att det är lämpligare att skära bort det med kniv.
Man ska heller inte borsta mot sitt ansikte och dra djupa andetag samtidigt. ;-)

Den stora anledningen till att man inte ska ligga i krypgrunden och borsta bort levande mögel (eller dött för den delen) vid sanering är dels den stora mängd som man hanterar, del den stillastående luften som gör att en _betydligt_ större del av det man sopar bort hamnar i luftvägarna.
Man ska inte ligga i en krypgrund och borsta något alls, varken damm, sågspån, mögel eller asbest utan rätt skyddsmask.

Däremot så vet man att både aktivt och inaktivt mögel avger olika toxiner och onyttiga gaser samt i olika mängd beroende på mögelsort.
Att då ha ved inne under kanske 6mån med mögel på, anser jag är ett större problem eftersom man bär in gifter.

Men någon får gärna övertyga mig om motsatsen!
 
Knepigt att man inte kan vara ironisk. Skillnad är väl om man är elak eller kör med påhopp.
 
M
R RoBo skrev:
Knepigt att man inte kan vara ironisk. Skillnad är väl om man är elak eller kör med påhopp.
Det är klart man får vara ironisk :) man får gärna även vara av motsatt åsikt ;)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.