Använder en lackfräs för att ta bort limrester och annat skräp efter en gummimatta i vår trätrappa. Maskinen är otroligt effektiv men hur jag än gör så får jag inte till en helt slät yta. Det blir ringar eller ojämnt djupa spår på de flesta ställen. Maskinen är inställd på 0 (minsta läget?) men jag tycker att den går ojämnt och ibland djupare. Underlaget är gran eller furu och det tuggar den i sig men nöje. Är det enda sättet att gå på med excenterslip och hörnslip efteråt?

Någon som har liknande erfarenhet eller något tips?
 
Tror tyvär det är så att en slipmaskin är det som behövs för den sista finishen.

Lackfräsen är grym på plana ytor, men så fort man får en rygg eller något skräp under bakkant på maskin vill den gärna dyka.

Kolla ifall du kan hyra en festool rotex 125 med dammsugare med extra lång slang så den kan stå nedanför trappen. Kolla om de har en festool delta slip de kan slänga med i hyran. Med de maskinerna är du klar på en efter middag. Kan va värt det trappor är tråkigt....

Lycka till!
 
Hedens Hedens skrev:
Tror tyvär det är så att en slipmaskin är det som behövs för den sista finishen.

Lackfräsen är grym på plana ytor, men så fort man får en rygg eller något skräp under bakkant på maskin vill den gärna dyka.

Kolla ifall du kan hyra en festool rotex 125 med dammsugare med extra lång slang så den kan stå nedanför trappen. Kolla om de har en festool delta slip de kan slänga med i hyran. Med de maskinerna är du klar på en efter middag. Kan va värt det trappor är tråkigt....

Lycka till!
Tack för svar. Fick bli slipmaskin. Måste ändå laga delar av den med spackel så det lutar åt att måla den i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.