Hej, vi har fått ett krav på jobbet att luften i 2 av våra boxar ska bytas ca 1 ggr / minut.

När vi tittar på utsugsfläktar Ahlsells sida så är kapaciteten ang i l/s.

Box 1 är på 22 kubikmeter
Box 2 är på 10 kubikmeter

Vilken storlek på utsugningsfält ska det vara till respektive box för att klara det kravet?
1gång per minut är inte heligt men så nära som möjligt iaf.

Sen undrar jag om vi behöver insugsfläkt eller räcker det med att ha något ”hål” nere efter golvet?
 
Lackboxar, hästboxar, svetsboxar?
 
Spelar det roll?
Volymen är ju samma och kravet är 1 gång per minut.
Sen om jag lackar med trälack, pulverlack eller svetsar är väl oväsentligt?
Volymen o kravet är ju fasta parametrar.
 
Ja det gör det. Beroende på vad det är för skit du blåser ut. Om du kan ha recirkulation eller om du ska roterande värmeväxlare eller motströmsväxlare eller frysa röven av dig när det är -20 grader. Eller rent utav be EON starta upp en reaktor till för att försörja ditt värmebehov på tilluftsfläktens batteri.
Men enklast är väl att du ber en ventilationsentreprenör ge dig en offert så det blir rätt istället för billigt.
 
Vi blåser luften rakt ut (utomhus) med något filter på.
Åt andra hållet är verkstadslokal på ca 50kvm. Räcker det att ta luft därifrån?

Men om vi leker med tanken att utsugningsluften ska bytas 1 gång per minut och volymen är 22 kubikmeter. Vilken fläkt ska då användas?
 
Om verkstadslokalen är 3m i tak så är den 150kbm. Boxarna tillsammans drygt 30. Ska boxarna byt luft varje minut så kommer all luft (och därmed all värme) i verkstadslokalen att försvinna på 5 minuter. Det kan bli lite huttrigt jobba i draget där :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Okej, så vi kommer behövs någon typ av värmare då?
Tar vi luft direkt utifrån blir det för kallt i boxarna.

Vi har en kanalfläkt idag som sugit ur båda boxarna. Den är på 234 l/s

Betyder det att den suger 234*60=14040 liter i minuten *60minuter= 842400liter/timme
Vilket blir 842.4 kbm/timme
Vilket blir ca 14kbm/minut?

Så den fläkten kan man ta till lilla boxen på 10kbm ?

Och 2 sådana till stora boxen?

Om vi nu håller oss till bara utsugningsförmåga vs.

Sen det med tilluft verkar ju vara den svåra biten?
 
E
Rent krasst så är det så enkelt. Men som du själv redan vet så måste ju lika mycket luft tillsättas. Och som byggmarodören skriver; om ni tar all tilluft till boxarna genom verkstadslokalen så kommer all luft i lokalen att vara utbytt på 5 minuter. Om det då handlar om frisk luft utifrån så blir det snabbt rätt kallt de dagar det är kallt ute.

Kolla på någon form av värmeåtervinning. Med så högt luftlöde är installationskostnaden hemräknad på nolltid.
 
Jag ska kolla om man med bättre filter får trycka ut luften tillbaka i lokalen. Isf är problemet löst.? Eller?
 
D dell4 skrev:
Jag ska kolla om man med bättre filter får trycka ut luften tillbaka i lokalen. Isf är problemet löst.? Eller?
Nej.
Du får inte recirkulera luften enligt arbetsmiljöverket om den kommer från lackbox eller svetsbox.
Det var därför
 
  • Gilla
dell4
  • Laddar…
D dell4 skrev:
Vi har en kanalfläkt idag som sugit ur båda boxarna. Den är på 234 l/s
Det flödet klarar den när den är helt friblåsande utan motstånd. För att veta om den räcker och vad du behöver måste man räkna på tryckfallet i ventilationskanalerna och filtret.
Klarar filtret ni blåser ut luften genom det flöde ni behöver?

Som sagt var, kolla med en ventilationsfirma så får ni veta vad ni behöver.
 
Tack alla för svar.
Det var tydligen mer med det här än jag mäktar med så jag lyder era råd och går till lokala ventilationsfirman.

Tack.
 
En moderator får gärna plocka bort tråden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.