GK100 GK100 skrev:
Hur får du det till att funktionen bara ska hantera restvärme? Rimligtvis ska fel på maxvakt i ogynnsamt fall tex full effekt, vedmagasin relativt välfyllt och låg avsättning av värme externt tex fylld ack klaras av.

Det dof beskriver är ganska typiskt för just den typen ventil dvs haveri i olycklig riktning utan att den skulle lösa ut. Även omvändningen med icke funktion vid övertemp finns många exempel på. Den här så omhuldade SYR är för många dvs som likt dof fått den att spola vid fel tillfälle ett skällsord och för övriga då ev ett oupptäckt tyst fel.

Typen Daniel visat ser robustare ut i sin konstruktion baksidan kan ju vara att den är tänkt att späda pannvattnet direkt och en smygläcka med färskvatten är inte heller så bra.
Har inte påstått att den endast ska hantera restvärme men det bör gå att lösa så det blir så. Vid pellets eldning bör man kunna lösa säkerheten bra utan syr ventil och där finns inte problemet med tex en full panna med glöd så slutar det mata in pellets bör inte tempen stiga allt för mycket. vad jag vet är det rätt ovanligt att man använder syr ventil vid pellets eldning antagligen därför att finns lite olika säkerhetsfunktioner inbyggd i brännarna och dom oftast har ganska låg effekt jämfört med en vedpanna.
 
Nu verkar ju dof ha vedpanna och även fått provat med nära maxförhållanden i veddriftfallet utan problem. Sen tydligen vid eldning pellets fått det oönskade felet och kunnat se funktionen av det också.

Det jag vill belysa är bara att en bedömning i varje fall och där man har fläkt med i bilden, som kanske får ses som vanligt, inte helt behöver köra fast i en skriven rekommendation dessutom pådriven av ett fabrikat som blivit i stort synonymt med funktionen.
 
Som privat person kan man välja att göra installation lite som man vill och jag har inga problem med att man gör som man vill men man bör upplysas om risker och regler och sen kan man ta ett bra beslut men firmor har lite andra krav på sig tex bör man följa BBR och där står
En sluten pannanläggning bör förses med expansionskärl. Ett slutet expansionskärl bör placeras
så att uppvärmning av kärlet till följd av egencirkulation, konvektion och strålning undviks.
Pannanläggningar och andra installationer för värmning av vatten bör förses med
säkerhetsventil som förhindrar att för högt tryck uppstår. En pannanläggning för drift med fast
bränsle bör dessutom förses med termisk säkerhetsanordning som hindrar att högsta tillåtna
vattentemperatur överskrids. När en panna förses med en termisk säkerhetsanordning som kräver
kylning med vatten, bör installationen vara ansluten till en allmän va-anläggning. Alternativt kan
den vara ansluten till en enskild va-anläggning som ger betryggande tillgång till vatten.
 
Lite kul att tråden fick eget liv efter jag glömde att jag skapat den. Ärligt talat vet jag inte om jag blev något klokare. Så här kommer systemet att se ur. Slutet expansionsystem, egen brunn med 300 liter hydrofortank. Laddomat (givetvis) Pannan har ingen kylslinga nu, men det kan köpas till. Tydligen behövs ingen kylslinga med SYR 5067 (rätta mig om jag har fel). Tyvärr verkar SYR-ventilen vara lite halvt opålitlig när man läser på olika forum.
 
Jag har tyvärr testat min ventil, (Logiken i pannan ska byggas om) den gör vad som förväntas av den.
 
Vilken av dem har du, 5067 eller 3065?
 
Jag har ett annat märke. Klart billigare och smidigare. Allt i en enhet.
 
Tell me more ;-) Vilken ventil?
 
Tackar. Var som sagt en tid sedan jag själv läste i tråden
 
Snart har jag tänkt färdigt och måste ta ett beslut.
Vad tror ni om mina tre av varandra fristående säkerhetssystem?
Säkerhetsventil
Överhettningsskydd / STB (inbyggda stoppet för rörgasfläkten)
Laddomat 21 med UPS

eller
Överhettningsventil 2 (eller alternativt SYR) som alternativ till UPSen till laddomaten. Undviker gärna SYR då denna den verkar krångla för många användare.
 
Gjorde min läxa och kollade upp ditt tips, Daniel109.
Hoppade över SYR och beställde en ventil från Polen istället.
Brukar köpa på svenska sidor, men när det skiljer mellan 770kr och 2490kr på
Överhettningsventil 2 (eller DBV1) blev valet lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.