saltrulle skrev:
........Lägger du också Decra eller?
Jag lägger Matakis "Powertekk", enligt många är det samma sak. Enda skillnaden jag märkt är att mina nockpannor sitter ihop tre och tre "från fabrik". Ytbeläggning osv verkar vara samma.

/Anders
 
Nibbler!

Med vinkelslip bränner du sönder galven, som annars självläker om du nibblat..
 
Själv använder jag en transformator (120V) för att få ned hastigheten på vinkelslipen.
Men det fordras en regäl transformator. Det finns även polermaskiner som går på lägra varv, och där kapskivor passar. Det är viktigt att man efter kapning borstar bort spånen från plåten. Vad gäller nibblaren, så har jag både handriven och elektrisk sådan, men tycker det är omöjligt att använda dessa på en profilerad plåt typ Decra.
 
Hur sakta kör du om du ska kapa med kapskiva och understiga den temperatur där garantin slutar gälla? (plannja tex har gränsen vid 60 grader tror jag det är)

Köp en riktig nibbler så är det inga större problem med profilerad plåt... ;)
 
Hampe skrev:
Hur sakta kör du om du ska kapa med kapskiva och understiga den temperatur där garantin slutar gälla? (plannja tex har gränsen vid 60 grader tror jag det är)

Köp en riktig nibbler så är det inga större problem med profilerad plåt...  ;)
2-3000 v/minut går bra att kapa med. Men hur varmt det blir just i kapögonblicket vet jag inte, men färgen tar inte skada, tycker jag, och då borde inte galvningen heller skadas mer är i kanten.
Men det där med nibblaren, jag tycker min är riktig, priset var det däremot, en blå Bosch. Nu har jag ingen utbildning för en sådan maskin ;) men jag tycker den hoppar och dansar som den vill, många gånger. Decra pannan har en del hårda vinklar, och hur det skulle gå till att kapa dessa med nibblaren, fattar jag inte.
 
Cirkelsåg då? Kapade vanlig plåt ( plannja 20) till vedskjulet. och det var inga problem.
om man haar varvtalsreglering borde det väl gå bra?
Kanske bör köpa en biltema klinga eller liknande eftersom granulatet nog inte är så snällt mot klingan.
 
  • Gilla
slpema
  • Laddar…
Ja många verkar ha sina egna små knep men Nibbler är vad man skall ha..
 
Det finns nibbler att köpa på jula för en billig peng... En sån variant som du kopplar på borrmaskinen!
 
Cirklesåg..
 
  • Gilla
VOJNE
  • Laddar…
Har någon testat en sådan här?

Product Details

säljs på jula för 1300:-, och var med i Gör Det Själv för några nummer
sedan i en liten artikel.

Jag har själv lagt 120m2 plåttak i höstas och körde med pneumatiska plåtsaxar
och nibblar.. men hade jag vetat att den maskinen fanns så hade jag kört
allt med en sådan..

/Daniel
 
Dags lyfta tråden lite ;) Någon som provat byggmax-nibblern för 219:- ?
 
Med tanke på att man varken får en ny dyna eller stift till en kvalitetsnibbler (Fein) för 219:- så är jag ytterst tveksam. Dock så är ju priset så pass lågt att det skulle kunna vara värt att prova.

Vad jag undrar är om det finns ersättningsdynor/stift eller om man åker på att köpa en helt ny sats när den första blir slö.
 
Hur det än utföres var noga med att borsta bort all spån även från farmarskruv anars blir det rostprickar efter spånen
 
Jag köpte Byggmax nibbler till taket på cykelförrådet, profilerad plåt. Fungerade utmärkt, även om man helst ska vara två, en som håller plåten och en som nibblar.
 
gullegrizen skrev:
Jag köpte Byggmax nibbler till taket på cykelförrådet, profilerad plåt. Fungerade utmärkt, även om man helst ska vara två, en som håller plåten och en som nibblar.
En klar fördel så blir det inte så långtråkigt
med jobbet:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.