Hej!

Vi är på husjakt i Stockholm, främst Nacka. Min fundering är ungefär hur länge man kan få vänta på att få olika renoveringar gjorda då vi varken har tid eller kompetens att göra en massa själva. Vi vill hitta ett hus som är inflyttningsbart framåt maj/juni och vill därför göra alla större renoveringar innan vi flyttar in. Tänker då främst på invändiga renoveringar, t ex badrum, byta golv osv.

Vi har en del bra kontakter, t ex målare och elektriker men funderar kring t ex VVS och snickare. Vi är bara intresserade av vita jobb, med kvitton och alla nödvändiga branscintyg och kvalitetsdokument på plats. Det viktiga är att jobbet blir bra utfört, kvalitet är mycket viktigare än pris.

Beroende på svaret på frågan kan vi avgöra huruvida olika renoveringsbehov gör ett objekt intressant eller inte.
 
Frågeställningen är omöjlig att svara på.
Generellt kan man säga att duktiga och prisvärda hantverkare är uppbokade lång tid i förväg. Ofta ett halvår eller mer. Men man kan ha tur. De kan råka ha en liten lucka där de kan klämma in något mindre projekt. De hantverkare som går att hitta på kort varsel är oftast sk multihantverkare. Även där är de som är något att ha oftast uppbokade.

Den fördel ni har är era målare och elektrikerns nätverk. De känner i allmänhet till bra hantverkare och kan genom sina kontakter få hjälp åt er snabbare.

Lycka till med husplanerna
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Nu bor jag inte i Stockholm men även här är det inte lätt att få hantverkare. De flesta är bokade 3-6 månader i förväg.
Ärligt talat tror jag att ni behöver ha lite mer tålamod. Hantverkare kan vara ett drygt släkte och ofta behöver dom rätt mycket insats från uppdragsgivaren så att allt bli rätt och efter önskemål. Det är svårt att orka med flera projekt i huset samtidigt.
Sedan finns det många som säger att man bör flytta in i huset och bor in sig innan sågen tas fram. Först efter ett tag inser man möjligheter och begränsningar samt önskemål.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ja, t ex badrum gör man förstås med fördel ett i taget om man bor i huset

Bra tips att kolla med ”våra” hantverkares kontakter.

Gällande kök så har vi mycket goda erfarenheter av tidigare totalentrepenad när vi byggde om köket i vår lägenhet. Där fixade kökssnickaren alla andra hantverkare (VVS, el, golvläggare, målare och bänkskivemontage) med utmärkt resultat.

Det som oroar mig mest är egentligen badrum, tycker mig ha läst en hel del skräckhistorier här på forumet om slarv och fuskbyggen.

Vem bör man prata med om man vill flytta en innervägg? Är det en snickare som gör sånt?
 
Innerväggar fixar snickaren själv enkelt om det inte finns installationer i den. Finns det El eller annat behövs fler yrkesgrupper.

När det kommer till våtutrymmen som bad bör man skriva riktiga avtal där det klart framgår vad som gäller. Seriösa företag har inga problem med detta. Efter att sett några avsnitt arga snickaren så har jag förstått att avtal föreslagna av mindre seriösa aktörer bör nagelfaras noggrant innan underskrift/beställning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Du har ju kontakter med bra målare och elektriker, som gör vita och fina jobb så då kan du prata med dessa om dom känner någon rörkrökare eller byggare att rekommendera. Dom har ju sett både det ena och det andra. Sen kan du därefter kolla upp att företagen innehar alla dom behörigheter som krävs innan du anlitar dom.

Förhoppningsvis så går samordningen lättare till om dom uppenbarligen jobbat ihop tidigare och rekommenderar varandra.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.