ok, idag möttes vi av att det droppade vatten genom takspotten i taket i vårt sovrum!

Gick genast upp på vinden och letade reda på felet ock konstaterade att det var ett flexrör till avlopssluftningen som det blivit en spricka i, och där droppade det i sin tur ner i lösullen, la sig ovanpå plasten, letade sig in genom plastskarv och tejp. La sig på takgipset och rann vidare ner genom hålet där takspotten satt!

Som tur är verkade det nyligen ha hänt, det var visserligen lite vatten ståendes på plasten men det räckte att skyffla undan lösullen och ta handdukar!

Jag skar sedan upp plasten och torkade det som låg ovanpå gipsen!

Men jag undrar nu ett par saker...
1. Nu lämnade jag plaste uppskuren och öppen på vinden, vill ju att det ska torka på gipsen! Men det är ju kallvind, är ju inte mycket som torkar i den kylan! Och sätta en byggfläkt känns ju inte som att det kommer hjälpa heller. Hur ska jag göra? Låta det stå öppet en vecka och sedan tejpa igen och lägga tillbaka lösullen??

2. Det spruckna flexröret behöver jag ju byta. Men hur gör jag det? Känns som att röret går hela vägen till utsidan? Inte som att det finns någon skarv så jag kan byta bara ”böjen”??
Hur gör jag här? Se bild...

Svart flexrör med synlig skada på vinden, trolig orsak till vattenläckage genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i ett flexrör till avloppsluftning på vinden, synlig skada nära rörets koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen återstår ju också frågan VARFÖR det har spruckit!? Röret är bara 3år gammalt...
 
Tomture61
Exakt lika som jag har råkat ut för :surprised::surprised::surprised:
(hus från 2008)

Kontaktade tillverkaren i Sverige , fick en ny mot att jag sände den trasiga till dem.
När jag monterade den nya körde jag med en 45 gr böj mellan flexrör / skarvmuff.
Verkar som att flexröret inte tål att böjas !

Du är tvungen att gå upp på taket och lossa pannan/orna (kan man hoppas du har betong/tegelpannor då)
Sitter ett gäng skruvar på utsidan av yttertaket till flexröret.

Undrar hur många hus som råkat ut för detta och inte märker det förens taket rasar in !
Man vill ju inte sänka ett företag men , börjar likna åtal av do.........
 
Redigerat:
En 45gr böj är en bra idé, vanlig 110mm avloppsrör va? Borde jag inte bara kunna skära av flexröret en bit ovanför sprickan och sätta denna i böjen, för med böjen på så blir ju anslutningen en bra bit högre upp. Då slipper jag ut o springa på taket nu.... (känns ej lockande! ;) )

Orkar inte ens bemöda mig att kontakta hustillverkaren då det känns enklare att lösa detta själv faktiskt.

Tack för tips!
 
Tomture61
Om det funkar att skarva ihop det kapade flexröret + 45 gr böj vet jag ej ?
Tror flexröret är grövre där du har sprickan / vecken.
 
Vad är det för flexrör som sitter där egentligen är frågan???

Tyckte först det såg ut som att själva flex delen var nerstoppad i avloppsröret, men när jag kollar närmare ser det faktiskt ut som att själva flexdelen är ovanför anslutningen och att flexröret har övergått till en ”rak” del som i sin tur då är nerstoppad!

Men kanske går det ändå? Någon som kan svara på det? Ytterdiametern ser ändå ut att vara densamma, och sätter jag en 45gr böj så kommer flexröret gå rakt ner! Sedan kan man ju skarvtejpa med såndär grön djävulsk tätningstejp....

Borde enligt mitt tycke funka hur bra som helst? (Ja jag vill slippa gå upp på taket!)
 
Fulkemisten
Var kommer vattnet ifrån? Går inte röret upp över taket? Snösmältning?
 
Kondens gissar jag?

Jo röret går till utsida tak... exakt hur det ser ut vet jag dock ej.
 
Tomture61
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Var kommer vattnet ifrån? Går inte röret upp över taket? Snösmältning?
I mitt fall finns det ej ngn huv/hatt mot nederbörd , det är en betongpanna med ett hål på , som är anpassat till flexröret .
avloppsluftare-benders-betong-palema-candor.jpg
Har sett på äldre hus där det brukar vara ett böjt (180 gr) rör .
 
Var väl inte så fasligt dyrt, men ändå....

Hmm, fick för mig att det satt en huv på taket. Men kollade nu och så verkar det faktiskt inte vara just där, utan det är nog precis som tomture61 säger bara ett hål! Hur kan man ha det så? Det kan väl falla ner allt från löv, till fåglar, möss eller insekter? Snö och regn? Känns ju väldigt fel.... men tydligen så man gör? :thinking:

Jag kan säkert be husleverantören skicka ett nytt rör, men vi har haft egna snickare så jobbet får vi betala ändå. Så jag kommer ändå göra det själv ist. Såvida man inte ska blanda in försäkringsbolaget? Men jag tycker det känns som ett såpass litet fel/problem att det är lättare att åtgärda själv....

Eller vad tycker ni?

Framförallt om det räcker att bara skära av slangen och trycka ner den i en 45graders avlopps ”muff”.
 
Hur gör jag för att få det att torka ordentligt? När kan jag tejpa igen plasten som jag skurit upp tror ni? Vill gärna få det iordning och lägga på lösullen så snart som möjligt....

Tror ni att det lilla som varit blött torkar även om jag sätter igen plasten?

Bifogar lite bilder...
Öppning i isolerad vind med träreglar och löst liggande lösull, plastfolie skuren och lyft för åtkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösullsisolering runt ventilation och skuren plast i takkonstruktion, tejp för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus byggområde med synlig fukt på plastsäck, träbjälkar och isoleringsull, behov av torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör och löst skuren plastfilm med lösull på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av skuren plastfolie och våt isolull i ett byggprojekt i behov av torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör intill skuren plast och fukt på trä i byggkonstruktion med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad plastfolie över isolering med synlig kondens och vattensamling nära träbjälkar och kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig yta med uppklippt plastfolie och en trälist på en byggarbetsplats, fråga om torkprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Fuktmäta på träreglarna tro ?
Dumt med våta träreglarna som packas in med isolering.
Ser ut som gipsskivorna är blöta också.
Tror du får kontakta ditt försäkringsbolag.
 
Redigerat:
Det är svårt att mäta träreglarnas fuktighetskvot då det är undersidan mot gipset som är blött enbart.

Gipset kan jag ju prova mäta, men allt känns väldigt ytligt. Så jag tror inte vattnet har legat där länge alls, nästan så jag tror att det bara legat där max en dag eller så. Men kan ju förstås ha fel.

Men det var alltså såpass lite att jag kunde torka upp vattnet med ett par handdukar ovanpå och under plasten!

Ska man försöka hänga en byggfläkt över det utsatta och ha på låg värme där ett gäng dagar tro?

Är ju dock livrädd för att det ska hända något och att den typ trillar ner i isoleringen så det börjar brinna eller nått! :confused:
 
L
Sätt en fläkt utan värme så torkar vinddraget upp det , ingen värme då kan det bli kondens någon annan stans , har du en propellerfläkt , en sån att kyla med på sommaren är den utmärkt , då den har ett brett blås
SE på vägarna fartvinden från bilarna torkar upp vägen
 
Står faktiskt en golvfläkt på vinden redan.... den kan ju kanske funka bra! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.