Normalt?

  • Ja

    17 Röster 81,0%
  • Nej

    4 Röster 19,0%
  • Antal röster
    21
Kort uppdatering: la i de sista pinnarna runt 18 igår (5 vedträ) och nu på morgonen vi 08 var det 85, 80, 40 på tempmätarna.
Tidigare har samtliga varit i botten så det gjorde enorm skillnad att få igång shuntautomatiken.
 
  • Gilla
MalinDz och 5 till
  • Laddar…
Till en modern villa på 200m2 räcker säkert 1,5m3 tankvolym bra. Men ett gammalt hus... Nää!

Jag har ett hus på 160m2 + 40m2 biutrymmen. Huset är renoverat på -80talet med extra isolering. Så det är väl någonting mitt emellan nytt och gammalt. Till att börja med körde jag en 3m3 tank. Det fungerade bra även när det var extremkallt. Men då var jag tvungen att vara hemma varje dag, missade jag en dag tog det flera dagar att komma ikapp, blir huset utkylt så går det åt mycket värme. Så jag kompletterade med en tank till, så nu har jag totalt 6m3.

Visst kan man optimera lite här och där, men som jag ser det har TS hus på tok för lite tankvolym.

/Mats
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
L ludberg skrev:
Kort uppdatering: la i de sista pinnarna runt 18 igår (5 vedträ) och nu på morgonen vi 08 var det 85, 80, 40 på tempmätarna.
Tidigare har samtliga varit i botten så det gjorde enorm skillnad att få igång shuntautomatiken.
Skönt att du är nöjd. Men frågan är ju egentligen hur mycket mer ved som gått åt? Om jag förstått saken rätt, så har du tidigare slutat elda då översta tempmätaren visat 85 grader. Medans du nu fortsatte tills hela tanken var varm.
 
Verkar som du kommit en bit på väg, ludberg? Frågan är förstås å andra sidan hur mycket ved du lade i nu senast.

Själv har jag experimenterat i tre dygn, fotat termometrar och annat. Sedan fick min matematiklärare till sambo räkna ut resultatet :D . Det visar sig att jag med två ilägg faktiskt sparar 20-25 % ved. Med ett ilägg räckte värmen i ca 25 timmar. Med två, fast i praktiken 1,5 då jag fick ett halvt ilägg över som inte brann ut (1,5 ilägg värmer med andra ord upp knappt 5 000 liter i mitt fall), räckte det i ca 47 timmar.

Så långt allt gott. Däremot har jag sett en sak, utöver de saker GK, SOA m.fl. kommenterat i en annan tråd (som jag skapade för ett par år sedan om min anläggning). Så fort bottengivaren i min slavtank inne nått temperaturen inställd på kulvertstyrningen, 66 grader (jag har sänkt det till 60 nu. Kändes onödigt med 66?), sjunker den temperaturen väldigt, väldigt snabbt. Det får mig att tro att den går tillbaka i returen och att en backventil saknas där någonstans. När huvudtanken slutat skicka in vatten och slavtanken stått på 60 uppe och 66 nere, blir dessutom huvudtankens vatten varmare allt eftersom tempen i botten av slavtanken sjunker. Stämmer mitt amatörmässiga antagande är det förstås bra om man lokaliserat ett fel, men trist om det är så. Frågan är hur mkt man tappar på att det självcirkulerar tillbaka.

**edit**

Det är för övrigt omkring 35 grader i botten av slavtanken i stort sett hela tiden. Det talar väl också för att det heta vattnet går tillbaka.
 
Redigerat:
Det låter mer som att du har skiktning i tanken.
 
Okej. Hmm. Fast om det laddas vatten utifrån in till slavtanken och den var satt på 60 grader uppe och 66 nere, det stängs av när de temperaturerna är uppnådda, och man därefter kan stå och titta på hur temperaturen faller i botten medan den i toppen är oförändrad. Känns inte det skumt? Varför sjunker tempen i botten så snabbt och vart tar de hundratals literna 66-gradigt vatten vägen? Ut till radiatorerna? Jag är amatör på VVS och letar bara efter möjliga fel. :)
 
Ut i radiatorerna ja. Temperaturen du får i botten är returen från radiatorerna.
 
Det låter iofs logiskt, men jag tycker ändå det är konstigt. Det går väl inte ut 66-gradigt vatten till radiatorerna, och framför allt inte så snabbt. Shunten (är det väl) som styr det tar väl upp avsevärt svalare vatten. Sedan sjunker det som sagt väldigt snabbt.
Egentligen är nog det strunt samma då jag inte är duktig nog att leta efter en backventil. Killen jag ska ta hit som ska få gå över vår anläggning kan få kika på det.
 
På mina tankar satt termometern alldeles ovanför returens anslutning. Pga strömningen kommer ju vattnet att värma givaren. Skiktningen blir lite störd. Direkt när laddpumpen stannar vill vattnet skikta sig och kallare vatten längre bort från anslutningen tränger undan det varmare vattnet som som också vill stiga.
Erkänner att det är en teori. Hur stor påverkan det skulle ge vet jag inte och jag har inte erfarenhet av slavtank, men mina tankar på 3 x 500L (90m2 timmerhus) hade jag möjlighet att mäta på på utsidan med IR-termometer (kunde lyfta på glasull & alu-folie). Tex helt utkyld till 20C, laddas med 80C i toppen, 35C i botten och ändå 20C på mitten en bra stund.

Men jag håller med Daniel. Termometern nertill kommer att visa returens vattentemperatur och det är den temperatur det ska bli. Jag tror temperatursensorn påverkas direkt av det inströmmande vattnet från elementreturen så den inte visar temperaturen i hela tanken på denna nivå.
 
Mjo. I tråden om min egen anläggning https://www.byggahus.se/forum/threads/vedanlaeggning-i-nybygge-rad-och-tips-vaelkomnas.221605/ finns det flera som har åsikter om hur min röris har kopplat. Där har liknande snack som var olika saker ska sitta framförts. Jag får väl ringa den där andra rörisen igen och se om han kan komma hit. Vem vet, kanske kan han revolutionera mitt system. :) Det är förstås lite trist när man läser om andra med snarlika system som har avgjort längre eldningsintervall.
 
Hur har det gått?
Har själv en likadan panna och som framkommit tidigare måste bottentemperaturen upp till 95-100grader för att tankvolymen ska nyttjas.
Detta med torr ved är något som skiljer sig avsevärt från person till person. Den gamla sanningen om att veden ska vara upphuggen till påsk och inburen till midsommar stämmer mycket bra för blir man senare än så rasar effekten på pannan och vedförbrukningen tenderar att skena. Har man som du nämner hela pinnar som inte kluvits så är det inte säkert att de ens hinner torka på en sommar. Klena pinnar bör randbarkas i samband med huggningen om de ska bli någon vidare bra ved.
Skillnaden på extremerna nysotat och bra ved v.s. sotfylld panna och halvkass ved är inte sällan nära dubbla förbrukningen.
I min anläggning har jag en soloinnova 30kw och det vanliga är två fulla ilägg för att värma 1750l från 35-100grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.