VillaGQ skrev:
Hej
Spännande projekt!
Byggde ett hus 2008 som vi späckade full med KNX. Ljud, ljus, värme och larm styrs med knx.
Har funkat bra men nu börjar både värme och dimmer kontaktorer att spöka. (Theben)
2 rum utan värme och spottar som inte tänds i kök. Funderar på att försöka lära mig programmering själv eftersom det är svårt att hitta kunnigt folk. Är det värt besväret?
Någon som har tips på bra service tekniker eller vägar för att lära sig knx själv. Har grundkunskaper.
Är det någon mer som har "theben" kontaktorer som spökar? Två av mina är helt döda, kan inte ens slå till dom manuellt.
//uffe
Hej Uffe. Har själv haft problem med Theben aktorer. En la av efter att jag hade provat jordfelsbrytaren. Den andra la av efter ett strömavbrott. Fick byta DMG dimmers mot nya DMG 2T. Då fungerar det att använda dom gamla DME slavarna. Även en av golvvärmeaktorerna har lagt av. Fick köpa en ny HMT6. Problemet är att du behöver en kopia på filen (pr5.) till ETS för att kunna ändra i programmeringen samt att du öppnar upp filen i samma verision av Ets:en som det är programmerat i. Antagligen är det programmerat i ETS3. Det kan bli problem med filen om du har några produkter som har plugin program.
Du kan köpa produkterna av Walltin Building Control i Malmö. Kolla med dom om dom kan programmera dom åt dig innan dom skickar dom. // Peter@jpel.se
 
  • Gilla
VillaGQ
  • Laddar…
Stort tack för tipsen! ska kolla med Walltin.
En del av mina theben aktorer beter sig märkligt. Det är bara enstaka kanaler som inte fungerar, 3 kan fungera perfekt och en helt död, i samma aktor. är det så på dina med, eller är hela död?
Ett har även hoppat igång och fungerar bra igen?
//Ulf
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Ser ut att vara kloka, kostnadseffektiva val. Vad sätter du för ytterknappar på de där Jungsensorerna?

Jag har ett flertal av samma dimmeraktor från Theben, både grundmodul och expansionsmodul. Fungerar fantastiskt bra, även med dimbar 230V LED (9 av de 10 olika sådana ljuskällor jag testat har fungerat). Har även en boostermodul på ett ställe där det är hög belastning på en och samma utgång.

Vad ska du använda analogaktorerna till?

Du ska väl även ha en KNX-DALI-gateway? Kostar en del men blir i längden kostnadseffektivt, eftersom ett Dali-styrdon är så mycket billigare än en KNX dimmeraktor (räknat som pris per utgång).

Gammal tråd det här men området är intressant för mig. En ganska basic fråga, vad är det för skillnad på grund och expansionsmodul? Försöker lista ut det genom att se på spec'en men lyckas inte.
 
L Lini skrev:
Gammal tråd det här men området är intressant för mig. En ganska basic fråga, vad är det för skillnad på grund och expansionsmodul? Försöker lista ut det genom att se på spec'en men lyckas inte.
Grundmodulen är den enhet som är ansluten till KNX-bussen och som konfigureras med ETS.

Expansionsmodulerna ansluts ("dockas") till grundmodulen med ett eget kommunikationsgränssnitt och konfigureras via grundmodulen.


Det är, eller kanske var, ett sätt att få en lite lägre kostnad per kanal.
Idag finns det dock rätt många alternativ som kanske är mer ekonomiska.
 
jbr jbr skrev:
Grundmodulen är den enhet som är ansluten till KNX-bussen och som konfigureras med ETS.

Expansionsmodulerna ansluts ("dockas") till grundmodulen med ett eget kommunikationsgränssnitt och konfigureras via grundmodulen.


Det är, eller kanske var, ett sätt att få en lite lägre kostnad per kanal.
Idag finns det dock rätt många alternativ som kanske är mer ekonomiska.
Tack för svar!
'
Du verkar ju vara väl bevandrad bland alternativen. Om du hade pusslat ihop ett KNX-system idag, där behovet är väldigt basic (ljus, av/på och dimmer) vilka komponenter hade du valt? Kan du t.ex ge exempel på något du hade valt istället för den grund + expansion du valde?
 
Det fina med Thebens MIX2-serie är att varje grundmodul kan ha två expansionsmoduler och de behöver inte vara av samma typ. Tex man kan ha en grundmodul med dimmerfunktion + exp. med binäringång + exp med brytaktor. Info finns bla här.

Även själva KNX-gränssnittet i grundmoden är löstagbar. Går elektroniken i grundmoden sönder behöver man bara byta den och det krävs ingen omprogramering med ETS:en.

Ang. din fråga till jbr: egen reflektion att det inte enkelt går att besvara eftersom det helt hänger på de evtl.fasta ljusarmaturer som ni skall ha, tex downlights i undertaken. Eller om ni främst tänker ha "lösa" armaturer som fönster-, och taklampor så kanske vägguttagen skall ha separat brunntänding så ett av uttagen kan styras via dimmer och den andra bara brytas via brytaktor.

Men det viktigaste som man kanske inte har behov för eller iallafall inte tänker på i början är olika typer av sensorer. Tex rörelsesensorer, temperatur inne och ute, CO2/luftkvalitet, lux/ljusstyrka, vattenläckage mfl. Oavsett om man skall ha larm eller ej rekommenderar jag att även ha magnetkontakter i alla fönster och dörrar så man kan ha kontroll om de är stängda eller ej. Det är billigt att förbereda för dessa sensorer. Det är alla dessa som gör att huset senare kan styras mer automatiskt och vara del av ett "smarthus".

Svenska elektriker kör generellt nästan bara på Schneider eller Hager men vill du ta lite eget större ansvar ang. programmering kan du välja på en massa andra bra alternativ, tex MDT ger väldigt mycket funktion för bra pris om du köper via Tyskland. Voltus.de är en bra ehandelssajt för KNX om du vill botanisera lite.
 
V Videonisse skrev:
Håller på med utbyggnad och renovering av villa från 1943. Eftersom vi gör om all el så tänkte vi satsa på att bygga upp ett KNX-system. KNX tillsammans med husets IP-nät kommer sedan vara stommen for kommunikationen i vårt "smarta hem". Räknar med att även ha en del Zwave för diverse sensorer.

Tänkte i denna tråd dela med mig av denna resa :)

Här är en lista på de tekniska system vi planerar ha i huset och som jag på det ena eller andra sättet vill få kopplat till hemautomationen. Detta är visionen, får se hur nära den vi kommer i slutänden...
  • El och belysning (givetvis...)
  • Värmesystemet (Thermia bergvärme)
  • Centralventilation/FTX
  • Spisfläkten (motor och belysning)
  • Sensorer för fönster och dörrar (öppet/stängd, låst/olåst)
  • Vattenläckage/central vattenavstängning
  • Inbrottslarm
  • Dagvattenpump
  • Mediasystemet (TV, film, musik, foto etc)
  • Solskydd (markiser)
  • Väderstation
  • Övervakningskameror

Fruns kravbild
Samtidigt som jag älskar teknik så tycker min fru helt tvärtom, vilket kanske inte är helt ovanligt. Hon kräver därför att tekniken inte skall synas, tex fick jag inte välja coola tryckknappar för KNX utan de skulle helst se ut som de vanliga och inte utmärka sig :confused: Först tyckte jag det sög rejält men sen valde jag att se det som en bra utmaning. Det är ju inte för inte som Apple spöade mobildominanterna Nokia och Ericsson.

Ljusdesign
När det gäller el och belysning tog vi tidigt in en ljusdesigner som gjort en lösning med all fast belysning samt styrda uttag för fönsterbelysning etc. Den är baserad på traditionell lågvolts halogen för alla downlights, men jag försöker hitta LED-ljuskällor att köra med istället. Inte helt lätt när det skall vara olika spridningsvinklar på ljuskällorna. Väntar på att en tysk leverantör skall släppa sina nya LED-moduler i augusti och då testa dessa.

KNX
Inom kort måste nya elcentralen igång eftersom nya köket då är klart. Som ni kan se på bilden nedan så är det en bit kvar... Min elektriker är KNX-certifierad men aldrig gjort något system hos kund. Därför har jag själv tagit på mig att designa mycket av KNX-delarna och kommer även själv göra programmeringen. Körde KNX-org:s webbkurs förra veckan och fick iallafall full pott på testet. Men att sätta upp ett väl fungerande system kräver ju tyvärr lite mer så det har blivit några timmar på nätet och forumen senaste veckorna (de tyska är bäst).

Bilderna
Översta bilden är centralen för belysning i skafferiet, dit går all belysning för kök och matplats samt även ett allrum som ligger på våningen under.

Andra bilden är elcentralen där all övrig KNX-utrustning kommer sitta. Även 24 V DC strömförsörjning för LED kommer sitta där. Alla inkommande kablar läggs på plint på översta och nedersta raden.
Vad är det för modell/märke på elskåpen i den nedre bilden (de stora bredvid varandra)?
 
V Videonisse skrev:
Det fina med Thebens MIX2-serie är att varje grundmodul kan ha två expansionsmoduler och de behöver inte vara av samma typ. Tex man kan ha en grundmodul med dimmerfunktion + exp. med binäringång + exp med brytaktor. Info finns bla här.

Även själva KNX-gränssnittet i grundmoden är löstagbar. Går elektroniken i grundmoden sönder behöver man bara byta den och det krävs ingen omprogramering med ETS:en.

Ang. din fråga till jbr: egen reflektion att det inte enkelt går att besvara eftersom det helt hänger på de evtl.fasta ljusarmaturer som ni skall ha, tex downlights i undertaken. Eller om ni främst tänker ha "lösa" armaturer som fönster-, och taklampor så kanske vägguttagen skall ha separat brunntänding så ett av uttagen kan styras via dimmer och den andra bara brytas via brytaktor.

Men det viktigaste som man kanske inte har behov för eller iallafall inte tänker på i början är olika typer av sensorer. Tex rörelsesensorer, temperatur inne och ute, CO2/luftkvalitet, lux/ljusstyrka, vattenläckage mfl. Oavsett om man skall ha larm eller ej rekommenderar jag att även ha magnetkontakter i alla fönster och dörrar så man kan ha kontroll om de är stängda eller ej. Det är billigt att förbereda för dessa sensorer. Det är alla dessa som gör att huset senare kan styras mer automatiskt och vara del av ett "smarthus".

Svenska elektriker kör generellt nästan bara på Schneider eller Hager men vill du ta lite eget större ansvar ang. programmering kan du välja på en massa andra bra alternativ, tex MDT ger väldigt mycket funktion för bra pris om du köper via Tyskland. Voltus.de är en bra ehandelssajt för KNX om du vill botanisera lite.
jag kommer definitivt expandera med flera sensorer, bl.a. till fönster. Min tanken där var däremot att gå över till zwave eller ngt annat wifiprotokoll och inte använda KNX för det. Jag tänkte bygga upp mitt system i två faser. Fas 1 är i stort sett belysning och strömtillförsel (evt bastu och värme om det visar sig ha vettiga KNX-moduler) i princip saker jag inte klarar mig utan att fungerar. Fas 2 blir att gå vidare men då med HASS och ta t.ex fönsterdetektorer och mycket annat över zigbee zwave, mer konsumentinriktade produkter. I.o.m att det går brygga över från HASS till att både läsa av och styra KNX-systemet så kan jag dra nytta av att icke-KNX-sakerna är mycket billigare samtidigt som jag har (som jag resonerar iallafall) ett stabilt system i botten för sakerna som inte får sluta funka.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Det
L Lini skrev:
Vad är det för modell/märke på elskåpen i den nedre bilden (de stora bredvid varandra)?
Det är från Emedius AB, köpte via en skåpbyggare. Verkar som de är uppköpta av Garo nu.
 
L Lini skrev:
Fas 1 är i stort sett belysning och strömtillförsel (evt bastu och värme om det visar sig ha vettiga KNX-moduler) i princip saker jag inte klarar mig utan att fungerar. Fas 2 blir att gå vidare men då med HASS och ta t.ex fönsterdetektorer och mycket annat över zigbee zwave, mer konsumentinriktade produkter.
Mycket intressant, jag har själv liknande planer. Känner inte till HASS, är det det home-assistant.io du menar?

Jag har börjat labba lite med integration mellan Zwave och KNX med hjälp av Zipatos Zipabox med KNX-modul, men tycker det är rätt knöligt, så absolut intressant med andra möjligheter.

Håller för övrigt med om att Thebens Mix-serie är riktigt bra grejer. De var t.ex. kapabla att dimma 230V-LED ett bra tag innan de andra tillverkarna var i närheten av att fixa det.

För kostnadseffektica brytaktorer med hög kapacitet kan jag rekommendera Eibmarkts egen-brandade 12-utgångars brytaktor, för drygt 2000 kr.

De flesta vanliga bastupaneler har en potentialfri styringång som du kan koppla till en brytaktor om du nöjer dig med att kunna slå bastun av och på via KNX.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Mycket intressant, jag har själv liknande planer. Känner inte till HASS, är det det home-assistant.io du menar?

Jag har börjat labba lite med integration mellan Zwave och KNX med hjälp av Zipatos Zipabox med KNX-modul, men tycker det är rätt knöligt, så absolut intressant med andra möjligheter.

Håller för övrigt med om att Thebens Mix-serie är riktigt bra grejer. De var t.ex. kapabla att dimma 230V-LED ett bra tag innan de andra tillverkarna var i närheten av att fixa det.

För kostnadseffektica brytaktorer med hög kapacitet kan jag rekommendera Eibmarkts egen-brandade 12-utgångars brytaktor, för drygt 2000 kr.

De flesta vanliga bastupaneler har en potentialfri styringång som du kan koppla till en brytaktor om du nöjer dig med att kunna slå bastun av och på via KNX.
Efter lite soul-searching så är jag nu inne på ett spår där KNX blir basen men där jag sen bygger belysning på i stort sett bara Philips Hue. Principskiss nedan. Har bett om att få mina idéer nerskjutna i annan tråd här så vi får se vad det blir av det. Just nu ser jag mest fördelar både ekonomiskt och tekniskt. När belysningen är på plats så blir det nog en 3e integration av t.ex HASS eller ngt annat så jag kan styra m.h.a ett programmeringsspråk på högre abstraktionsnivå. KNX-basen ligger dock kvar..

HASS, ja precis. https://home-assistant.io
 
  • Principskiss över en KNX-baserad hemautomation med integrerad Philips Hue-belysning, sensorer och enhetskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högre abstraktionsnivå, ja. Det är önskvärt, men det har jag hittills inte nån bra lösning på. Ska titta på HASS. En annan variant verkar vara Node-RED, som finns i den här prylen (där man också verkar få integration mot Google Home, vilket jag så småningom tänkte försöka mig på):
https://proknx.com/en/product/realknx-en/
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Högre abstraktionsnivå, ja. Det är önskvärt, men det har jag hittills inte nån bra lösning på. Ska titta på HASS. En annan variant verkar vara Node-RED, som finns i den här prylen (där man också verkar få integration mot Google Home, vilket jag så småningom tänkte försöka mig på):
[länk]
Har google Home, vill inte vara utan igen. T.o.m min 5åring styr netflix och musik via den även om den bara klarar engelska. Har inte sett på Node-RED men antar det ligger nodeJS i botten så då är det ju en bra start. Båda verkar snacka med Google Home utan problem.
 
L Lini skrev:
Tack för svar!
'
Du verkar ju vara väl bevandrad bland alternativen. Om du hade pusslat ihop ett KNX-system idag, där behovet är väldigt basic (ljus, av/på och dimmer) vilka komponenter hade du valt? Kan du t.ex ge exempel på något du hade valt istället för den grund + expansion du valde?
Jag har testat lite av varje här hemma. Vad gäller aktorer håller jag med Videonisse om att MDT är väldigt prisvärda.
Jag har lite prylar från MDT och är definitivt nöjd med deras funktioner. De har för övrigt utvecklats rejält jämfört 1:a generationens brytaktorer.
Har handlat det mesta från just Voltus. Om man tar t.ex. en 20-kanalsaktor från MDT så hamnar man på ca. 175 spänn per styrt uttag vilket får anses som mycket bra.

Vad gäller dimmer har jag komponenter från Theben, Merten och Siemens. Ur ett användarperspektiv tycker jag nog det är relativt egalt vad man väljer egentligen. De har lite olika filosofi vad gäller programmering och vad gäller val av funktioner men skillnaderna är små.
 
V Videonisse skrev:
Jag är helt klart nöjd, fast frugan är nöjdast då hon fick så "normala" knappar som möjligt...

I F40 sitter 4st små mikrobrytare per knapp (en i varje hörn) och de ger ett bestämt och gediget motstånd som upplevs som hög kvalitet.

Tryckmotståndet är högre än tex Eljos elektroniska tryckdimmers. Först tänkte jag att det är en nackdel men eftersom det sitter flera knappar ihop så vill man inte att de skall tryckas in för lätt då det isåfall lätt skulle bli feltryck.

Saknar 2 funktioner som finns i F50-serien och det är inbyggd tempgivare samt att LED-indikatorerna går att programmera med ljusstyrka samt 3 olika färger (kanske är det 4). Eftersom F40 och F50 har helt olika knappsatser så kan jag inte välja den senare och hade varit trevligt om Jung uppgradera F40 med även dessa funktioner. Tänkt jag skall maila och fråga men inte varit prio än.

När det gäller ramarna och knappsatserna i A-serien "A Creation" så tycker jag att de är snygga eftersom ramen är betydligt tunnare är de flesta andra. Samtidigt svävar de ju lite utanför väggen vilket kan upplevas som snyggt men vissa kallar det "dammsamlare" ;-) . Själv tycker jag att de iallafall är snyggare än de med tjock ram.

Om ngn är intresserad så har jag bifogat de produkter som jag hittade som matchade frugans krav, se nedan pdf. Är lite tyska med, kort översättning: Sensor = Med mikrobrytare och fler funktioner, Busankoppler = KNX-gränssnitt till vanliga tryckknappsserier, Taster-schnittstelle=universalingång som bla kan kopplas till "vanliga knappar" med fjäderretur.

När det gäller LED och F40, kan man välja om de skall lysa alls? Eller är det ett beteende du inte kan göra något med? Min fru gillar brytarna men inte att det är en LED som lyser (inser det kanske behövs ibland dock)

Min spontana tanke är att det är något du bör kunna styra då brytaren i sig inte kan veta vad du vill sker när du klickar, men jag kan ju ha fel. Vet du var jag hittar dokumentation kring det här? Vad jag kan se så står det inte i den vanliga manualen för brytaren.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.