Hej
Tänkte bara uppdatera tråden med en bild på ett hus med en plastpanel som är ganska annorlunda än den plastpanel som tidigare diskuterats. Denna panel är mer att jämföra med "vanlig" Z-panel i sitt sätt att monteras och dess totala tjocklek är knappt 20mm jämfört med de Amerikanska varianterna som mer är att likna med plåtar då materialet bara är ca 2 mm tjockt. Denna typ av panel är väldigt robust och har inte det "billiga" intryck som de tunnare varianterna från Amerika kan ge.

Denna PVC-panel finns i några olika varianter där den ena är extremt lik den gamla Lavellan från 60-talet, men med den nya tjockleken och stabiliteten. Finns även en liggande variant likt den på huset på bilden.

Jag länkar inte då jag själv har professionellt intresse i denna plastpanel men jag tycker ändå det kan vara på sin plats med en bild.
RodaStuganPlastfasad.jpg
 
  • Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…
På håll ser det ut som trä. Har du ingen närmare bild?
Vet du hur hållbart det är över tid?
 
Immobil Immobil skrev:
På håll ser det ut som trä. Har du ingen närmare bild?
Vet du hur hållbart det är över tid?
Varianten på bilden har nog vissa likheter med trä men om det är just det man eftersträvar så finns det än bättre alternativ som är extremt likt en vanlig träfasad.

Tillverkaren ger 50 års garanti lokalt men bara 10 år vid export vilket då är det som garanteras vid försäljning inom Sverige. Men då plastfasaden har en kraftig yta av PVC så kan man nog absolut tro(och vi räknar med) att hållbarheten är 50+ år. Just den vita panelen saknar färgpigment vilket gör att den extra långlivad.

Bifogar en bild på panelen i genomskärning. Inte den profil som på huset innan men samma princip.
Vit PVC-panel med trästruktur i genomskärning med pigmentfri yta för lång hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH
Niklas
 
N NickeNickee skrev:
Just den vita panelen saknar färgpigment vilket gör att den extra långlivad.
Det betvivlar jag starkt. Det är många, som har sett sina vita utemöbler av plast, förvandlas till ett vitt pulver(gips).
 
Immobil Immobil skrev:
Det betvivlar jag starkt. Det är många, som har sett sina vita utemöbler av plast, förvandlas till ett vitt pulver(gips).
Hej igen
Jag förstår precis vad du menar och jag har haft dessa möbler med. Men jag har också lite andra erfarenheter vilka är raka motsatsen mot sådana möbler. Jag vill tillägga att jag inte har något intresse av att omvända någon utan jag vill bara påvisa mina egna reflektioner.

Anledningen till att jag fick upp intresset för plastfasader är att det finns ett hus i släkten som fick vit plastfasad 1968. Huset ligger på västkusten och är kraftigt utsatt för solljus på ena sidan och mögelrisk på den mörkare och lummigare sidan. Plastfasaden på detta hus är absolut oförändrad efter nu exakt 50 år. Jag var vid huset i somras och jämförde en originalpanel som legat i skugga i 50 år med den vägg som är mest utsatt. Ingen skillnad, vilket är fantastiskt intressant. Möjligtvis så kan jag tycka att den uppsatta är lite mindre lyster i än den lagrade men annars väldigt opåverkad. Denna vägg var den som fick mig att börja montera plastfönster för 17 år sedan och denna vägg var den anledning som gjorde att jag nu för några år sedan börjat att professionellt jobba med plastfasader.

Jag tycker det är ganska häftigt att det finns fasadbeklädnader och fönster som inte behöver något underhåll under ett helt liv. Jag vill också tillägga att även de plastfönster jag installerade för 17 år sedan är absolut oförändrade efter dessa år.

Niklas
 
  • Gilla
niels v. och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
PVC fick jag precis nys om men också ett nytt fasadmaterial ska se om jag hittar länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.