Jag har en kopplingsdosa i källaren som innehåller 4 x 2,5 (tre faser och jord,400v) som går till en vattenpump. Är det ok att dra fram en fas + nolla (fk 1,5mm) i röret till kopplingsdosan från centralen och utnyttja den befintliga jorden(2,5) i dosan till ett jordat uttag ? Eller hur ska man göra.

 
Nej,

Den nya fasen har ju en egen säkring (hoppas jag), alltså den går inte på samma säkring som någon av de 3 faserna i dosan.

Man får inte blanda ledningar från olika grupper (=säkringar) i samma rör eller dosa. I din 3 fas instalallation för pumpen finns det visserligen 3 olika faser med separata säkringar. Men det framgår tydligt vid centralen att det är så.

Jag tror att man i undantagsfall får blanda, men då skall man dels ha speciell märkning (vet inte hur) vid centralen och vid dosan, dels gäller undantaget med vissa förbehåll (som jag heller inte vet exakt vilka det är). Men huvudregeln som man bör följa är att inte blanda.
 
Okey, då blir det att dra ekk från takdosan (belysningen) ner till ett uttag istället. Men på andra ställen i mitt hus finns det blandat. Alltså i tex takdosan finns en fas till belysning och en som går till vägguttagen. Det finns då en märkning i dosorna på ledningarna t ex S3 & S7 som jag har funnit motsvara säkringsnumret.
Är då detta helt fel ?
 
Att ha olika faser på olika ställen gör inget, så blir det ju eftersom det finns tre faser.

Om du har en apparat som går på tre faser och utnyttjar en av den till något som går på en fas så är det blandat och då finns det risk för krypströmmar genom trefasapparaten, vilket kan innebära att om du skall göra något med enfasuttaget och bara tar ut den proppen kan du få en stöt. För att undvika detta tas alla tre proppar ut.

Ett fenomen som förhoppningsvis bara dyker upp i gamla hus.

Om du skall dra el till ett uttag så dra det inte från takdosan, då måste ju lyset vara på för att du skall ha ström till uttaget. Så är det  min källare och det stör jag mig på titt som tätt. Då du ändå drar en ledning, ta den från dosan före strömbrytaren ävem om det blir lite längre är det värt det.
 
Så du tycker att jag kan dra en ny fk (nolla + fas 1,5) i samma rör som trefasen går i till pumpen och då utnyttja jorden (2.5)som redan finns fram i dosan som sedan går till arbetsbrytaren + motorskyddet ? Det hade ju varit enklare att dra fk än att borra i den bunkerhårda betongen och plugga.
 
Men... 2,5 ledare tillåter 16 A...
Pumpen lär väl inte dra så mycket så varför ens dra en ny fas?
Dra i en nolla på 2,5 till kopplingsdosan och dra sen ut en ny ledning ifrån kopplingsdosan till uttaget med 3x1,5.

Bara ett förslag

/Kent

 
Det blir ju klart enklast. På pumpen står det "1,9 A 1,04Kw" så man kan nog säga att det finns lite mer att ta av en av de tre 16 A säkringen. Uttaget kommer bara att belastas med en grovdammsugare (1200w) och en "avkalkare" från trebema.

Anders
 
Drar du i en tråd till i röret (nolla, och dra i en 2.5 kvmm) så får du ju fenomenet osymmetrisk belastning på 3-fasgruppen, då ska det vara en 3-polig säkring före.

 
Ojdå, då blir det nog att dra från uttaget innan takbelysningen i alla fall.

Anders
 
Kinslayer skrev:
Drar du i en tråd till i röret (nolla, och dra i en 2.5 kvmm) så får du ju fenomenet osymmetrisk belastning på 3-fasgruppen, då ska det vara en 3-polig säkring före.
Det där har väl varit uppe här, det finns ingen "3polig säkring" i smältpropputförande, det finns bara "3st enpoliga" att välja på då.


Jag skulle dragit in en nolla och en fasledare, båda på 2.5mm2, och matat fasledaren på samma säkringar som pumpen, men före motorskyddet. Det här är bara om röret är för klent för att dra in tre ledare, det bästa är väl ändå att dra in en fas, en nolla och en jord på 1.5mm2, och mata det med en helt egen säkring.

Om du delar jordledare så får du inte ha mer än totalt 16A sammanlagt avsäkrat från en inkommande fas, oavsett hur många fasledare det är fördelat på, eftersom jorden måste tåla den totala jordström som kan uppstå.

Med tanke på att pumpen bara är på en hästkraft så kan det kanske vara läge att byta befintliga kablar från 2.5mm2 till 1.5mm2 och säkra ner till 10A-säkringar för att ge plats för tre till ledare i röret? Jag är osäker på om man ens behöver säkra ner egentligen när man har motorskydd, sedan ett antal år så anses tydligen motorskyddet tillräckligt i vissa fall, men med tanke på hur lätt det är att byta proppbottnar så är det lika bra att säkra ner. Om det är aktuellt så prova att köra pumpen på klenare säkringar ett tag, men en varningens ord är att om motorskyddet är helt feljusterat (alldeles för hög ström) och en propp då får så kan motorn ta skada. 16A låter ändå extremt mycket för den motorn.
 
Det är ju helt otroligt vilken hjälp man får på detta forum.
Tack alla ni som bryr er.

Där sitter ett nytt motorskydd som är ställt på 1,9A så då är det väl inga problem att dra nya 1,5mm2 till pumpen som du föreslog samt att dra tre 1,5mm2 till uttaget jag behöver.
Till sist säkra om (byta proppbottnar) till 10A på alla 4 faserna.
Blir detta inte bäst att göra så ?

Anders
 
Drar du 1,5 ledare så _måste_ du säkra ner till 10A.

/Kent

 
Varför inte bara dra fram en nolla till dosan och sen utnyttja befintlig fas och jord?

Det finns ju trefasuttag som har ett extra 220 uttag så det kan ju inte vara helt fel
Förvisso blir det lite snelast men om pumpen drar så lite som 1.9A så finns det ju 10A + att tillgå för uttaget.

Alla ledare till uttaget måste naturligtvisa vara 2.5mm2
ryker säkringen ska ju motorskyddet skydda motorn
 
Alltså, jag känner mig lite vilsen nu.
Vad är bäst att göra ?
Dra fram en 2,5mm2 nolla och koppla uttaget på en av de tre faserna + jord, säkra 16A.
Dra fram 3x1,5mm2 + jord till pumpen, samt 3x1,5mm2 till uttaget, säkra alla faser 10A.
Hydroforpumpen går vid normal förbrukning inte speciellt ofta och bara max 30 sek åt gången för att få upp trycket från 2,2 till 3.0 kilo.

Anders
 
suan skrev:
Dra fram en 2,5mm2 nolla och koppla uttaget på en av de tre faserna + jord, säkra 16A.
Gör så, kontrollera bra att uttaget är godkänt för 16A, vilket dom brukar vara nu för tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.