hsd
F fiskbuggaren skrev:
Men nu frågade jag specifikt om var jag kan köpa en spis som passar till min gas. Då känns köp random spis och sedan gas till den inte som rätt lösning.
Inlägg #23
 
hsd hsd skrev:
Inlägg #23
Är en länk till en gaspatron. Länkar jula dig annorlunda än mig?
 
hsd
Den som passar till köket som tipsades om
 
Fulkemisten
F fiskbuggaren skrev:
Passar inte till spisen som tipsats om och är knappast enklare än om man kan använda samma gas som något annat system. Nu har vi förvisso redan små gasflaskor till jägarköket, men de har inte heller samma formfaktor som de avlånga i en sådan där kokplatta och jag vill inte ha tre system.
Fogas kan allt om gasol, fotogen osv. De har en hel del olika produkter. Någon i lager borde passa ditt syfte, annars är de mycket hjälpsamma och kan ta in. www.fogas.se
 
O
Men man klarar sig 3 veckor utan mat 3 dagar utan vatten och 3 timmar utan mobilen. :)

Har du barn är det kört direkt om inte barnvakten fungerar, eller förlåt mobilen fungerar. Då tvingas man att umgås med sina barn. :)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Alla ni stadsbor får väl flytta ut till släkten på landet, då tror jag att det inte blir några större problem. I alla fall om ni inte kommer och sätter er vid matbordet och väntar på att bli serverade lunch.
 
För den som ändå vill ha en generator kan man misstänka att behovet inte är helt rationellt och därmed inte kostnaden heller. Köp då en Honda 10i eller 20i som ger bra elkvalitet och kan anslutas till vad som helst.. Detta behövs eftersom 80% av syftet med den generatorn antagligen är att hålla igång ditt nätverk och server, ventilation och cirkulationspump mm. ;) Och din nuvarande UPS med extrabatteri gör att du har ett par timmar på dig att ansluta och starta generatorn. ;)
 
För oss som har brunn med hink, utedass och skafferi fyllt med allt möjligt mer eller mindre ätbara saker är det knappast nåt problem. Men som nån sa tidigare, hur ska det kunna fungera i stora områden med lägenheter? Det är verkligen inte realistiskt att alla ska göra sina toabesök i närmsta buske.
 
K Kirre2 skrev:
För oss som har brunn med hink, utedass och skafferi fyllt med allt möjligt mer eller mindre ätbara saker är det knappast nåt problem. Men som nån sa tidigare, hur ska det kunna fungera i stora områden med lägenheter? Det är verkligen inte realistiskt att alla ska göra sina toabesök i närmsta buske.
Klart kan alla skita i buskarna. Titta på vilken krigszon som helst där folk bor i ruiner. Roligt är det nog inte, och sjukdomar lär spridas snabbt.
Men ett krisläge ÄR inte roligt och ingen ska inbilla oss att vi kan krypa ut ur våra källare efter en veckas krig och allt är som vanligt.
Denna diskussion kan skapa lite eftertänksamhet och kanske ödmjukhet kring alla bland oss som blivit tvingade att lämna hemmet just pga allvarliga krislägen.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Skaffa:
- Vedkamin och ett lager ved
- Vettenfilter i familjestorlek (LifeStraw Mission t ex)
- ca 20 konserver per familjemedlem och några paket potatismospulver, pasta, ris m.m.
- En 5-i-1 radio ifrån Civilförsvarsförbundet
- En bunt ljus eller ännu hellre en fotogenlampa

Inga enorma kostnader för en villaägare och de mesta är bra att ha i alla fall.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Krig är förhoppningsvis inte det vi drabbas av.
Men jag ser en elkris som troligare senario i närtid.

Mittersta östra Finland har problem just nu med mycket snö.
https://svenska.yle.fi/term/yle/18-37665
 
Jag tror inte att anledningen till att MSB går ut med rekommendationen att alla hushåll ska klara sig en vecka är att de tror att ev. katastrofer ska vara överstökade efter en vecka. Det är nog mer för att de anser att om den stora merparten av befolkningen kan klara sig en vecka på egen hand hinner myndigheterna styra upp saker och ting tillräckligt för att en stor andel av befolkningen ska kunna få hjälp. Alltså att de som är mest utsatta har tagits omhand så att myndigheternas fokus kan flytta till de som kan klara sig genom att det finns vattentankar utställda, nödransoner mobiliserade på samma ställen, filtar och bränsle samlats ihop etc etc.

Detta må vara en blåögd inställning från MSBs sida, men bättre att få befolkningen att tänka till lite än att inte göra något.

Sen vad man bör ha bunkrat är ju upp till var och en att avgöra. MSBs listor är inget facit på hur man klarar sig, de är vägledning som de allra flesta kan ta till sig.

Många bra tips finns i tråden, och jag tänkte bidra med två till:

1. Gasolgrillen som står på altanen är det inte många som tänker på. Den fungerar utmärkt att laga mat på året runt. Har man då en reservflaska med gas så klarar man sig ett bra tag.

2. Toaletter har faktiskt en hel del färskvatten. Då tänker jag inte i första hand i skålen man gör sina behov i, utan vattencisternen. Sen har de allra flesta hus en varmvattenberedare på rätt många liter...visst varmvatten är inte det allra bästa att dricka, men i en nödsituation är det ju ingen tvekan.

Vi måste också ge MSB cred för att det nu börjats snacka ute i stugorna om det här mer. Om de inte gjort detta så hade ju t ex inte den här tråden skapats och vi hade inte diskuterat saken! :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Gjorde en koll idag, Har inte på något sätt köpt för att bunkra inför en katastrof.
Men hade det mesta ändå.

I mat väg har vi mat så vi klarar oss runt en vecka, Då är det mat som vi inte bunkrat för någon kris utan mat som vi alltid har i skafferi, torrvaror & konserver. Blir så när man köper på rea (köp två för xx,xxkr fast man egentligen bara behövde en) Det blir inte gammalt efter som vi alltid använder äldst först.
Såg även att frysen är full, så man får väl börja äta ur frysen först.
Det blir väl inga lyxmiddagar men det fungerar väl med pasta och ris, köttsoppa, ärtsoppa och makril samt tonfisk, champinjoner och majs mm

Hunden har alltid mat för minst en månad hemma, hon dricker dock en hel del vatten också.

Batterier har jag alltid hemma, de går åt till allt möjligt. Har massor av nya AAA, AA, C, samt 6F22
Batteriradio finns också.

Ficklampor har jag tre stycken Led + en i bilen.

Första förband, våtservetter, mediciner mm finns alltid hemma då vi har barn.

Tändare och tändstickor fanns också i mängder, samt massor av ljus.

Komradio finns två 31mHz med både laddbart samt batterikasetter.

Varma kläder, filtar mm finns

Ett rödspritskök, med 4liter rödsprit. ett gasolkök med två små flaskor gasol. Har dock ingen aning om hur länge rödspriten och gasolen räcker

Bristen är som jag anade vatten samt lämpliga kärl att förvara vattnet.
så om jag ska förbättra min och familjens situation i kris så får jag väl skaffa vattenflaskor/dunkar och reningskit för vattnet.

Hur förvarar man vatten och hur länge kan man förvara vatten?
Det kan väl inte vara bra att bara dricka mineralvatten, de är iof. enkelt att förvara då de verkar hålla 6 månader.
 
Att tänka på när det gäller "hur länge håller" saker...datum på förpackningar är INTE ett mått på när livsmedel bli otjänliga att förtära. Står det juli 2018 på en mineralflaska betyder inte det att man måste hälla ut flaskan 1:a augusti, inte heller måste vattnet kokas då. De allra flesta datummärkningar är tillverkarens garanti att smak, lukt och utseende inte förändrats. Det är därför det kallas "bäst före"-datum, där betoningen ligger på ordet "bäst". Jag har också läst något om att för vissa produkter gäller datummärkningen förpackningen (!?), men detta har jag inte fått bekräftat någonstans.

Vissa livsmedel har märkningen "sista förbrukningsdag" och då handlar det om att livsmedlet kan bli hälsovådligt efter detta datum. Detta bör man respektera!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73
P Paxman skrev:
Detta bör man respektera!
Även här räcket det med sunt förnuft. Lite luktsinne och smaka lite.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.