Jag har tittat på den tråden. De har inte så höga fasader som du har. Färgsättningen är bra, inget kritvitt där, även om jag ogillar deras utförande av fönstrens foder (särskilt på översidan). Bandtäckning med plåt är också snyggt men kostar minst 1000 kr/kvm. Lägger du om ditt tak med riktig papp och läkt och återanvänder teglet, får du ett tak som håller i 70 år till.
 
Ok nu är jag med! Fönsterna sitter relativt lågt invändigt typ 1,10 från golv och inget jag kan göra åt då vi redan gipsat och fodrat insidan.
 
Huset var absolut inte fult, utseende och stil kan både ändras och diskuteras in i det oändliga. Alla vill väl ha ett fint och trivsamt hus, så även jag. Men trivs man bättre om huset är fint sett från gatan, eller anpassat på insidan?

Med detta menar jag (som gillar luftighet och ljus) att ett stort fönster är alltid ett stort fönster :)
 
1,10 m från golv inomhus är inte lågt, tvärtom. Bröstningshöjden (så kallas det på fackspråk) bör snarare ligga runt 70-75 cm i normala rum. Men när jag tittar lite noggrannt på dina foton står jag fast vid att ca 0,8 m högst upp blir lagom även med hänsyn till fönstrens placering.
 
Ja jag hade de tankarna med att gå med stående upp till mittersta listen på plywooden och sedan lägga droppplåt där för bryta av men sedan fortsätta med stående. Har även vart inne på ditt förslag om liggande. Men jag är en person med kraftig beslutsångest och kan gå och tänka på sakerna i månader, sedan när jag gjort jobbet så kan jag ångra mig varför jag inte gick andra vägen. Därav mitt inlägg och se om man kunde fått en hjälp på traven för att göra det bästa av situationen.
 
Själv har jag ingen beslutsångest när jag ger råd till andra... Problemet är nu ganska väldefinierat. Ditt hus har ovanligt höga fasader. Tumregeln för att förta intrycket av höjd är att använda liggande panel, helt eller delvis. Ett enkelt sätt för dig att testa olika varianter är att rita upp en fasadsida (skalenligt i t.ex. 1:50 eller 1:100). Använd vågräta streck för liggande panel och lodräta för stående. Se till att få med fönstren. Det kräver ingen avancerad ritutrustning, men brukar räcka för att göra ett val.
 
Haha kan jag förstå. Jag brukar själv aldrig ha det åt andra men just för mig själv att det ska bli rätt. Du tror inte att en liggande fasad falspanel blir för platt? Iom på gavlarna har jag bara 1 fönster nere o ett där uppe och jag hade gärna velat ha 2 där nere för slippa så mkt täckt fasad. Har också kollat på fjällpanel men hade det på vårt förra hus och det var ett enplans ute i skogsmiljö så fick lite stugkänsla av det..
 
Jag tror mest på en kombination av stående och liggande i ditt fall. Bland liggande paneler tycker jag du skall undvika stockpanel och fjällpanel, de ger fel associationer. Z panel är praktisk eftersom den saknar spont. Sedan kan du jobba lite med djupet, låta den lifggande panelen vara något indragen i förhållande till den stående.
 
Nej, men i ditt fall tror jag mer på en kombination av stående och liggande. Stora ytor med liggande panel blir ganska tråkiga. Jag har varit mycket i USA och i nordöstra hörnet där älskar de liggande panel av tradition. Jag upplever det som väldigt enformigt.
 
Efter jag pratat med kvinnan som växt upp i huset berättade hon att det tidigare har varit puts på huset. Några år efter att huset byggdes så fick hennes pappa idén att byta mot etternit för det var ju bättre och mer underhållsfritt eftersom han fick med gämnan springa och reparera sprickorna sa hon. Antar det är ett kalk reviterat hus då jag såg halm/elefantgräs i ena hörnet när jag rev porten mellan fasad och garage. Om jag nu drar av trä panelen och det visar sig sitta denna kalk fasad. Skulle det fungera att köra ny puts fasad på det utan att det skapar fukt problem? för det är antagligen den såkallade enstegsmetoden dom använde förr.. Vad tror ni en material kostnad skulle vara på ca 180kvm yta?
 
Jämförelsen med moderna sk enstegstätade putsfasader är inte relevant. I det fallet är det fråga om puts på frigolit som sitter direkt på en regelstomme. På reveterade hus finns det alltid en papp bakom putsen. Putsskiktet torkar ut snabbt. Metoden var myccket populär på 1930-40-talen.

Det är klart att det skulle kunna se snyggt ut med en putsad fasad. Det finns dock några problem i sammanhanget. Skall man bygga vidare på en gammal puts gäller det att veta vilken typ som har använts tidigare. Kalkcement och rent kalkbruk var vanligast, men man kan inte sätta kalkcementbruk utanpå en kalkputsad yta. Då spricker det. Sedan skall man hitta en murare som behärskar konsten, vilket kanske inte alltid är så enkelt. Men förutsättningarna är säkert bäst i Skåne. Materialkostnaden är säkert inte den största biten. Köper du färdigblandat torrbruk av kalkcement, så kostar det ca 50 kr/kvm, dvs 9000 kr. Blandar du själv blir det avsevärt billigare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jaha jag trodde det var ett problem bara det låg dikt ann för det är plankreglat helt och hållet.
Jag har även ringt och pratat med den gamla ägaren som tog bort etterniten och satte upp isoleringen och panelen. Dels för att få lite mer kött på benen och få veta lite mer om huset så jag kan planera våren. Han sa att putsen såg relativt ok ut vad han kan minnas, etterniten var spikad på läkt och läkten var spikad på "putsfasaden" och han minns tydligt det var halm matta. Äldre gubbe och det var 2002 han rev det. Så jag är sugen på att vänta med beställa virke tills jag rivit ner träfasaden för se hur det ser ut då om inte det är något fuktproblem som kan uppstå eftersom här regnar det typ som i Scotland känns det som..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Major_D skrev:
Så jag är sugen på att vänta med beställa virke tills jag rivit ner träfasaden för se hur det ser ut då om inte det är något fuktproblem som kan uppstå eftersom här regnar det typ som i Scotland känns det som..
Det låter förståndigt. Det är alltid bra att ta ett steg tillaka.
 
Är det bara träpanel eller hade de lagt på någon isolering under? bara träpanel så borde putsen ha klarat sig.

Ett att grannhusen, typiskt skånskt 20-talshus, hade av oklar anledning fått stående träpanel på gavlarna. När de plockade ner den kom de vackra detaljerna fram igen, och det var bara hål från spiken. De lagade hålen med kalkbruk och drog över en infärgad puts över hela huset, så nu är det fint ljusgrått med vita pilastrar. Såg inte riktigt klokt ut med lockpanel på gaveln innan, väldigt enkel operation. Om spiken inte drar med sig allt eller det är bom i putsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.