Vår skorsten är uppmurad av tegel. Det är lite trångt i köket och för att kunna få in en 60 cm elspis så skulle jag vilja stjäla lite utrymme från skorstensmuren. Det finns en eldstad i källaren vars pipa går längst ut mot ena delen av muren, på plan ett ska den här 60 cm spisen in istället för den 55 som finns nu. Frågan är alltså hur tjock måste pipans vägg vara, jag vill alltså ta bort 5 cm...
 
Claes Sörmland
I ditt fall så vill du dels garantera gastätheten och dels skydda elspisen mot värme från väggen. Jag antar att elspisen med sin plast och elanslutningar är att betrakta som brännbar. Elspisen får som högst bli 85 grader C från strålningsvärmen från skorstenen. Kanske finns det andra krav för elinstallationen?

När man murade skorsten förr så brukade väggens tjocklek ligga på halvsten, kring 15 cm med puts. Den väggen låg då inte mot brännbart trä, för det ändamålet murade man ut tungor. Det huvudsakliga skälet till denna tjocklek är att få tillräcklig fogbredd så att skorstenen inte läckte. Strålningsvärme genom väggen såg man bara som positivt. Så gastäthet når du om det är en halvsten till rökkanalen + puts. Får det inte plats så kan du ordna med ett insatsrör förbi spisen. Detta insatsrör kommer också att sänka temperaturen på ytan. När jag känner på väggen till rökkanalerna i mitt hus (från 1919, halvstensväggar) så blir de aldrig över 50 grader C varma. Men det beror naturligtvis på vilken effekt man eldar med och hur länge.

När man murar rörspisar/kakelugnar så ställer man tretums storteglet på löpytan och då är väggen bara 7,5 cm+puts. Det värmer bra genom en sådan vägg och då brukar man räkna med minimalt 10 cm till brännbart material, t ex en trävägg eller en list eller taket ovanför kakelugnen. En kakelugn blir kanske max 70 grader C på ytan vid andra brasan.
 
Eldstaden i källaren är en bakugn. Bakar vi och eldar flera dagar har muren aldrig blivit så varm att man inte kan hålla handen kvar på den, så jag tror inte värmen överstigit 60 grader. Att elspisen skulle ta skada har jag inte ens reflekterat över. Direkt granne med nuvarande spis är en vedspis och den blir het kan jag säga, så isåfall är det den som blir problemet. Tål moderna elspisar inte värme utifrån?
 
Claes Sörmland
Då är ju värme uppenbarligen inget problem. Fokusera på att få rökkanalen gastät!
 
K
Våra senaste spisar har haft fläktar som kyler elektroniken från värmen från ugnen. Det ser jag som ett tecken på att moderna spisar sämre tål värme utifrån.. Samtidigt så blir ju metallen runt plattorna ofta väldigt varm om man gör mycket på spisen under lång tid. Så viss värmeskydd måste ju finnas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.