Är det "fusk" att måla huset utan att tvätta det först? Då är nog halva Sverigs husbestånd "fuskrenoverat". :rolleyes:

Att värmepannan läcker, avriningnen inte funkar är lätt att upptäcka för köparen. Halvkasst underhållna hus är inte ovanligt.

Hur en spekulant reagerar på att en granne oanmäld kommer och ondgör sig över tidigare ägares underhåll är inte lätt att veta.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Om jag hade varit i TS sits så hade jag hållit inne med informationen tills husets sålts. När sedan nya ägaren tagit huset i besittning hade jag på något snyggt sätt tagit upp de grejer jag visste om, kanske genom att fråga ifall besiktningen visade fel X, Y och Z. På så sätt har man inte påverkat försäljningen, men ger nya ägaren möjlighet att åberopa dolda fel ifall de ej framkommit under försäljningsprocessen.

Blir köparen sur för att man inte sagt något innan köpet så får det stå för denne. Då får man förklara att man inte vill vara en sådan som lägger sig i andras affärer, men att man gärna hjälper sina nya grannar om man kan.
Nu är jag iofs inte helt säker, men...

Om man som köpare inte detaljerat undersökt/frågat om hur fasadmålningen gick till så har man nog svårt att hävda dolt fel vad det gäller målningen. Först efter att man frågat om målningen och hur grundarbetet utförts och om säljaren varit oärlig med svaren kan man hävda dolt fel.

Att i efterhand hävda att säljaren brutit mot sin upplysningsplikt är också svårt eftersom säljaren lär hävda att dom trodde att det var ok att måla över svartmögel och därmed har dom inte haft orsak att upplysa om det.
 
L Leifur skrev:
Nu är jag iofs inte helt säker, men...

Om man som köpare inte detaljerat undersökt/frågat om hur fasadmålningen gick till så har man nog svårt att hävda dolt fel vad det gäller målningen. Först efter att man frågat om målningen och hur grundarbetet utförts och om säljaren varit oärlig med svaren kan man hävda dolt fel.

Att sen i efterhand hävda att säljaren brutit mot sin upplysningsplikt är också svårt eftersom säljaren lär hävda att dom trodde att det var ok att måla över svartmögel och därmed har dom inte haft orsak att upplysa om det.
Nu var mitt svar riktat till TS, och hur h*n ska hantera informationen h*n besitter...inte huruvida exemplen på fel är dolda eller ej.
 
G ekaa88 skrev:
Ja nån grannsämja finns inte, lång historia men just därför vill vi ju ha bort dom och då bör man ju vara tyst
Jag kunde inte titta på ordinrie visning och åkte senare dit själv. Träffade av slump granne som berättade om allvarliga fel och jag kunde själv se att det säkerligen stämde. Jag släppte det, men tycker synd om köparen, eftersom det gick för alldeles för högt pris.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Nu var mitt svar riktat till TS, och hur h*n ska hantera informationen h*n besitter...inte huruvida exemplen på fel är dolda eller ej.
TS beskrev några fel, varav ett var just övermålning av svartmögel, så det var inte något exempel utan ett konkret fel.

Sen påstod du faktiskt i nedanstående att det förfarande du beskriver skulle ge den nya ägaren möjlighet att åberopa dolda fel, vilket var det jag avsåg att svara på.
P Paxman skrev:
... men ger nya ägaren möjlighet att åberopa dolda fel ifall de ej framkommit under försäljningsprocessen.
 
Satt i nästan exakt samma sits för några år sedan. Ett grannhus skulle säljas där el (och därmed värme) och vatten varit avstängt i lite över 3 år (dödsbo "ägt" av svenska kyrkan)...
Hela södergaveln svartnade av mögel, och till slut blev området invaderat av råttor som bodde i huset. När mäklaren var där första gången (såg honom och ifrågasatte vem f#n han va) så var jag med honom inne i huset. I källaren stod det c:a 0,5 m vatten och stanken i hela huset gjorde att ögonen tårades. Allting, dvs möbler, mattor, tapeter, maten i köket, mm ,mm var täckt av ett tjockt lager mögel.
Huset köptes av ett par som just fuskrenoverade huset, och sedan la ut det till försäljning igen. Jag informerade alla spekulanter jag såg om vad, och hur det var gjort...
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
TS beskrev några fel, varav ett var just övermålning av svartmögel, så det var inte något exempel utan ett konkret fel.

Sen påstod du faktiskt i nedanstående att det förfarande du beskriver skulle ge den nya ägaren möjlighet att åberopa dolda fel, vilket var det jag avsåg att svara på.
Jag förstår...du missade helt vad mitt inlägg handlade om.
 
L Leifur skrev:
Om man som köpare inte detaljerat undersökt/frågat om hur fasadmålningen gick till så har man nog svårt att hävda dolt fel vad det gäller målningen.
Det stämmer inte. Man behöver inte besikta ett smack för att kunna hävda dolt fel.

Knäckfrågan är om man hade upptäckt felet OM man gjort en grundlig besiktning.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Huset köptes av ett par som just fuskrenoverade huset, och sedan la ut det till försäljning igen. Jag informerade alla spekulanter
Hur slutade den historien?
 
O
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Satt i nästan exakt samma sits för några år sedan. Ett grannhus skulle säljas där el (och därmed värme) och vatten varit avstängt i lite över 3 år (dödsbo "ägt" av svenska kyrkan)...
Hela södergaveln svartnade av mögel, och till slut blev området invaderat av råttor som bodde i huset. När mäklaren var där första gången (såg honom och ifrågasatte vem f#n han va) så var jag med honom inne i huset. I källaren stod det c:a 0,5 m vatten och stanken i hela huset gjorde att ögonen tårades. Allting, dvs möbler, mattor, tapeter, maten i köket, mm ,mm var täckt av ett tjockt lager mögel.
Huset köptes av ett par som just fuskrenoverade huset, och sedan la ut det till försäljning igen. Jag informerade alla spekulanter jag såg om vad, och hur det var gjort...
Hur vet du att det var en fusk renovering?
 
O
J Jonas Sahlström skrev:
Berätta för mäklaren om fusket. Han har väl skyldigheter att vidarebefordra denna information till köparna
Så du tror på fullaste allvar att mäklaren direkt skickar vidare informationen till köparen utan att ha kollat upp frågan?
 
Nu är kanske saken passé, men jag tycker att du borde ha gjort vad du kunnat för att informera potentiella köpare om det du känner till av fusk. Bara skitsnack att man skulle kunna bli ersättningsskyldig för eventuell minskad försäljningssumma. Så länge det man säger är sant så är det ju säljaren som har ansvaret.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
O
S Sir Duke skrev:
Man vet ju inte vad mäklaren kommer göra av informationen, poängen är att då har TS lämnat över frågan och kan släppa det. Dvs hur utgången blir i slutändan för köparen kanske inte påverkas, men TS har tagit lagom mycket ansvar och är sedan helt avlastad och fri. Ungefär så.
Bussigt att uppmuntra människor att maila mäklaren bara för att de ska döva sitt egna samvete.
Okej att jag inte gillar mäklare, men nånstans måste även jag försvara dessa. Och den gränsen går vid att uppmuntra att anmäla till mäklaren för sitt eget samvetes skull
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
Vad är det för fel på det? Kan man medverka till att felaktigheter undviks så är det bra. Det är en vettig mellanväg att gå via mäklaren. Då kan mäklaren kolla upp saker och filtrera bort oväsentligheter. Säljaren kan ju inte lagligen hålla tyst om mäklaren ställer en direkt fråga. Men det stör inte affären på samma sätt som om man snackar med enskilda spekulanter.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
O
N NoiseMaker skrev:
Nu är kanske saken passé, men jag tycker att du borde ha gjort vad du kunnat för att informera potentiella köpare om det du känner till av fusk. Bara skitsnack att man skulle kunna bli ersättningsskyldig för eventuell minskad försäljningssumma. Så länge det man säger är sant så är det ju säljaren som har ansvaret.
Varför? Nu får du bära hundhuvudet, trots att du inte är ensam om din åsikt.men jag varför det är så viktigt att berätta för köparna?Varför måste man bära detta ansvar? Det är väl inte TS fel att grannen fuskrenoverat? Det finns ingen som helst anledning att springa runt å prata med alla spekulanter. Det ända vi vet är att säljaren ska ha målat över mögel. Vi vet inte hur resten av huset ser ut. Det behöver inte innebära fuskrenovering för att man målat över mögel direkt. Eftersom inte säljaren och TS var bästa vänner så var troligtvis inte han över å kollade. Med andra ord så kan TS överdriva det hela. Problemet kanske inte alls är så stort som det framstår. Att då uppmuntra att springa över och "skvallra" till potentiella köpare känns inte så klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.