Jag håller på att bygga in ett installationsstråk och gillar runda former.
Jag försöker få till ett runt utvändigt hörn men hittar inget bra material att bygga det i.
Radien skall vara kanska liten (5cm) vilket gör att det inte funkar med gips
eller spårad mdf.

Jag försöker med avloppsrör enligt bilden men det går inte att limma mot träet.
I och med att det är rör och ledningar innanför så får det inte bygga så mycket på
insidan.

Har ni koll på vadman kan limma avloppsrör mot trä med, PL400 funkar INTE!

Alternativt, har ni förslag på annan lösning?
 
  • Ett rundat avloppsrör fäst vid trä med en skruv för att skapa ett utvändigt hörn på ett installationsstråk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Feta" plaster som PE, PP mm är jättesvåra att limma. Men PVC går mycket bättre. Googla "rör pvc" för att hitta rätt rör.
 
skruva fast en tunn plastlist mot trä först och limma med epoxy sen kanske?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
"Feta" plaster som PE, PP mm är jättesvåra att limma. Men PVC går mycket bättre. Googla "rör pvc" för att hitta rätt rör.
Jag trodde att de oranga avloppsrören var i PVC och de gråa i PP men det kan hända att jag har fel? Jag har i alla fall testat båda sorterna och inget funkar. Frågan är vad man kan tänka sig för annan typ av rör. En fundering jag har är form-rör men det känns sådär att använda papp att bygga med.
 
Kan du inte klyva ett 160 mm avloppsrör och använda halvorna rakt av? Blir ju en halvcirkel istället för en haloval men det kanske är okej utseendemässigt?
 
Fukta 6 mm gips och böj
Låt torka
Montera
Eller såga rillor på baksidan av plywood
Böj och montera
 
V vanpire skrev:
Fukta 6 mm gips och böj
Låt torka
Montera
Eller såga rillor på baksidan av plywood
Böj och montera
Jag har testat rullor i MDF men det funkar dåligt med så liten radie. Tror det blir svårt att böja gips med 10cm diameter tyvärr.
 
Använda ett avloppsrör som gigg, dra tunn board runt i fyra lager, limma mellan varje?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Varför inte göra det i trä?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Varför inte göra det i trä?

Protte
Hur menar du? Det skall vara ett runt utvändigt hörn som bygger minimalt i tjocklek för att få plats med rör och kablar på insidan.
 
Endera en stor kluns som du fräser in och utvändigt till önskad form.
Eller snedhyvlade bitar som du kexar ihop och sedan putsar till på utsidan.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.