Har en påbörjad utbyggnad i sommarstugan vi köpte i somras. Bara snön försvinner ska vi börja bygga så den blir klar till sommaren.

Utbyggnaden är tänkt att bli sovrum till oss och barnen. Vintertid står stugan ouppvärmd.

Vad ska man sätta för skivor på väggarna inne? OSB + gips , plyfa + gips? Eller finns det nåt annat smart? Funkar det med gips?
 
  • Påbörjad utbyggnad av sovrum i en ouppvärmd sommarstuga med träväggar och ett fönster, material syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ouppvärmt växlat med uppvärmt kommer det ju att bli mycket mer rörelse i väggarna så träpanel vore väl det säkraste men det är (i mitt tycke) fult.
OSB fungerar fint numera (när de slutat använda "giftiga" lim) och gips på men jag skulle nog då kört med microlit eller någon glasfiberväv och måla.

Vindskydd, isolering och fuktspärr enligt konstens alla regler först förstås... :)
 
Vi har även funderat på ”färdig” pärlspont (fräst mdf), skulle den tåla värmeväxlingarna?
 
Fast inte fuktspärr om det ska stå kallt. Finns massor av trådar i det ämnet även om åsikterna inte alltid är eniga.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Fast inte fuktspärr om det ska stå kallt. Finns massor av trådar i det ämnet även om åsikterna inte alltid är eniga.
Och det vet jag hur det ska vara, det är den aktuella frågeställningen jag funderar över
 
Man måste nästan börja med frågan, vad vill du ha för slutresultat? Tapeter kräver gips, i så fall med OSB eller K-plywood bakom. Allra enklast är att sätta någon form av bättre plywood (t.ex. furuplywood) som du bara målar. Fräst MDF skulle jag undvika. Mycket träpanel kan bli lite plågsamt, fast det kanske passar in i en stuga i Dalarna?
 
J justusandersson skrev:
Man måste nästan börja med frågan, vad vill du ha för slutresultat? Tapeter kräver gips, i så fall med OSB eller K-plywood bakom. Allra enklast är att sätta någon form av bättre plywood (t.ex. furuplywood) som du bara målar. Fräst MDF skulle jag undvika. Mycket träpanel kan bli lite plågsamt, fast det kanske passar in i en stuga i Dalarna?
En vägg är gammal yttervägg som blir faluröd. Tror vi kan stå ut med träpanel, bara den inte är omålad! Varför inte fräst MDF?
 

Bästa svaret

Robbery Robbery skrev:
Varför inte fräst MDF?
Av flera skäl. Det går inte att underhålla på ett bra sätt. Sedan tror jag att det är lite fuktkänsligt. Dessutom hatar jag sådana fuskmaterial som är billiga att tillverka men som säljs dyrt...

Träpanel står sig otroligt bra i den typen av miljö, men den skall vara målad. Jag har nog sett för många gillestugor med klarlackad fur på väggarna.
 
  • Gilla
Robbery
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.