Fuktkvotsmätare har jag konstruerat en på jobbet, det var ett par år sen men vill minnas att principen är en högohmig resistans mätning. Sen får man inte ha spänning på mätspikarna på kontinuerligt för då blir det nån form av jon vandring. Vill dessutom minnas att vi polvänder mellan varje mätning.
Våra trådlösa mätnoder (fuktkvot + rh +temperatur) drivs med litium batteri i d storlek och har beräknad livslängd på 5-7år typ. Det är ju långsamma förlopp så räcker med en mätning i timmen typ.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
Jag tror valet kommer bli hur vida du orkar dra massa kabel eller inte.

Kör med RS485 om du orkar dra massa kabel, eller kör med NodeMCU om du vill ha det trådlöst.

NodeMCU är ju en arduino-plattform typ, så du lär till och med kunna göra en kombo och köra RS485 på NodeMCU och skicka mätvärdena över WiFi för att slippa delar av kabeldragningen.
Du kan ju då t ex ha EB NodeMCU för varje rum för att slippa håltagning.

Men det är klart att kabel alltid är stabilare än trådlöst, dock ganska marginellt i detta fallet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S swirve skrev:
Fuktkvotsmätare har jag konstruerat en på jobbet, det var ett par år sen men vill minnas att principen är en högohmig resistans mätning. Sen får man inte ha spänning på mätspikarna på kontinuerligt för då blir det nån form av jon vandring. Vill dessutom minnas att vi polvänder mellan varje mätning.
Våra trådlösa mätnoder (fuktkvot + rh +temperatur) drivs med litium batteri i d storlek och har beräknad livslängd på 5-7år typ. Det är ju långsamma förlopp så räcker med en mätning i timmen typ.
Mycket matnyttig information. Tack! :)

Det kanske är en företagshemlighet, men hur överförs data? 5-7 låter riktigt bra, men det är ju ändå för kort om man tänker sig att bygga in dem :).
 
M Marcussjogren skrev:
Jag tror valet kommer bli hur vida du orkar dra massa kabel eller inte.

Kör med RS485 om du orkar dra massa kabel, eller kör med NodeMCU om du vill ha det trådlöst.

NodeMCU är ju en arduino-plattform typ, så du lär till och med kunna göra en kombo och köra RS485 på NodeMCU och skicka mätvärdena över WiFi för att slippa delar av kabeldragningen.
Du kan ju då t ex ha EB NodeMCU för varje rum för att slippa håltagning.

Men det är klart att kabel alltid är stabilare än trådlöst, dock ganska marginellt i detta fallet.
Hm. :thinking:

Man kanske ska tänka om lite ändå. Det är ju lite dumt att bygga in elektroniken, då går den ju aldrig att byta... De spikar man slår i virket lär högst troligt inte krångla i alla fall. Och om man kan sätta mätgrunkan på utsidan av väggen utan att den syns för mycket så vore det ju också möjligt att köra på WIFI (Säkrare signalstyrka) och på batteridrift. Förloppen är ju väldigt långsamma, så precis som @swirve skriver behöver man inte mäta särskilt ofta. Jag tror till och med att en gång i timmen är långt mer än nödvändigt. Frågan är hur liten man kan lyckas bygga en sådan enhet?

Fördelen är ju då att man har en design som gör att man enkelt kan addera givare precis var som helst och mäta i princip vad som helst också.
 
Vi har en 868mhz radiolänk mellan noderna och en basenhet. Basenheten skickar sen upp data i molnet med en gprs länk och styr maskinen den är kopplad till. Men det är ju lite overkill i din applikation.
Jag hade nog satsat på trådad rs485 mellan mätnoderna och dragit med ström till noderna i samma kablage. Trådlöst i all ära, men keep it simple stupid är mitt motto.

Edit: ska man köra trådlöst med batteri är ju wifi sjukt overkill och drar onödigt med kräm. Det är ju på sin höjd ett par tre byte nån gång i timmen som ska skickas. Antingen en 868/433mhz länk eller om man vill vara modern så kolla på bluetooth mesh.
På frågan om hur liten man kan göra den så kommer batteriet sätta begränsning. Elektroniken skulle jag nog kunna göra typ 15x15mm...
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, KISS är bra :). Det enda utesluter inte det andra heller kanske. Om man låter sensorerna i väggen köra på rs485 så kan man ju ändå ta in andra sensorer trådlöst relativt enkelt om man bara använder samma protokoll för överföringen, och där verkar ju MQTT vara ett vettigt val av flera orsaker.
 
M
mexitegel mexitegel skrev:
Hm. :thinking:

Man kanske ska tänka om lite ändå. Det är ju lite dumt att bygga in elektroniken, då går den ju aldrig att byta... De spikar man slår i virket lär högst troligt inte krångla i alla fall. Och om man kan sätta mätgrunkan på utsidan av väggen utan att den syns för mycket så vore det ju också möjligt att köra på WIFI (Säkrare signalstyrka) och på batteridrift. Förloppen är ju väldigt långsamma, så precis som @swirve skriver behöver man inte mäta särskilt ofta. Jag tror till och med att en gång i timmen är långt mer än nödvändigt. Frågan är hur liten man kan lyckas bygga en sådan enhet?

Fördelen är ju då att man har en design som gör att man enkelt kan addera givare precis var som helst och mäta i princip vad som helst också.
Nej precis, man slår ju i spikarna och på sin höjd kan man göra en fåra i betongen för att dra kabeln i, men annars behöver man inte göra sig till mer än så.

100% Bonde murade in DHT22 för att hålla koll på luftfuktigheten i fuktspalten mellan inner och yttervägg i sitt nya hus.
Det är ju samma princip.

NodeMCU har ju även stöd för 1-wire, så vill du mäta temp i rummet osv, så är det bara att hänga på sånt med. Hur många sensorer du kan köra på en NodeMCU avgörs av vilken modell du köper och då såklart hur många I/O den har.

Ja precis - bygger man med MQTT t ex så har du ett färdigt komminikationsprotokoll, både för att ta emot data från sensorer, men även för att skicka kommandon till dem.
Det är enligt mig mer rätt att jobba mot ett så centraliserat system som går.

Om du är lite sugen på att se vad man kan göra med NodeMCU så har nog användaren Hanpa gjort en hel del inlägg i ämnet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
Och om man nu vill hävda att RS485 är bra pga att det är så enkelt att man bara behöver skriva ”system.write(variabel)”, så är ju MQTT betydligt krångligare, ty man måste skriva mqttclient.message(”/topics/sensors/whatever”, variabel) eller nåt åt det hållet. Är ju mängder med extra tecken ;-)

Kontentan;
Det svåra kommer varken vara att skicka meddelanden via RS485 eller MQTT, man kör in lite bibliotek, ändrar några rader och så är det igång oavsett vilket man väljer.


Det svåra kommer vara att läsa av sensorer, att göra det med rätt intervall osv, logik och annat godis som du kommer vilja ha.

Trådat är bättre än trådlöst - ja. Men om du missar ett meddelande av 5000 på ett år, så förändrar det inte utfallet för din vägg.

Jag bryr mig egentligen inte om vilket sätt du väljer, det är ju sitt system :) men jag vill starkt hävda att ett system baserat på MQTT och wi-fi kommer förenkla driftsättningen något oerhört.
 
Här är lite info om jordfuktmätning m ardu. Det står lite om elektrolysproblem och vikten av att vända mätströmmen varje gång. Koppl exempel etc. Det borde vara direkt applicerbart även som väggfuktsensor.
http://gardenbot.org/howTo/soilMoisture/
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Klockrent! Tack! :)
 
Jag planerar att bygga jordfuktsmätare till växthuset. Har skissat en hel del men ej kommit till skott riktigt ännu.
För att driva fuktsensorn har jag fastnat för en dubbel mosfet drivare m enable samt med ena utgången komplementär till den andra. Då kan jag köra on/off samt strömriktning med 2 datapinnar. Mellan utgångarna så kopplas ett motstånd samt spikarna in med ADC mitt mellan motstånd o spik. MCP14E8 heter den.
Edit
Anledningen att använda extern driver var att kunna driva 5 sensorer parallellt. Samt även kunna mäta temperatur vid varje sensor m en termistor. Tänkte läsa de 5 temparna genom samma ADC kanal. Var o en jordad genom varsin datapinne. Allt i en Ardu mini m 6 ADC.
 
Redigerat:
tommib
Tänkte lite mer på det här problemet. Kan det vara ett alternativ att fälla in eldosor i väggen med jämna mellanrum? Då kan du dra in trådarna från alla sensorer i dem samt dra slang mellan dosorna. Själva elektronikdelen monterar du sedan i dosorna och trycker dit ett vanligt doslock. Enkelt, snyggt, färdiga komponenter. Om du vill ta i från tårna kan du trycka dit en bigbox eller dubbeldosa men vanliga enkeldosor räcker troligen utan några som helst problem för en Arduino nano + breadboard + kopplingar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En riktigt bra idé! Använda standardprodukter är ju att föredra (y)
 
Det börjar bli dax att bestämma sig. Jag har testat lite att mäta på islagna spikar och det verkar funka. Dock kom jag att tänka på att spikarna måste vara i rostfritt, annars är ju risken att de rostar med tiden vilket kan ge felaktiga mätvärden.

Sen insåg jag att det naturligtvis blir andra mätvärden med spikarna eftersom de var islagna längre än vad man mäter med en mätare. Och vad jag förstått är det virkets ytfuktkvot som är intressant? Å andra sidan ligger ju mitt intresse främst att följa mätvärdens förändring.

Helst skulle jag vilja göra som tommib föreslog och fälla in dosor men eftersom väggen ska ventileras så behöver väggen vara så tät som möjligt och då blir ju frågan hur man får till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.