Hejsan

Har av misstag punkterat ångspärr när jag skriva osb mot gles, av bara farten tog jag 42mm skruv utan att tänka mig för och kan då marginellt skruvat igenom ångspärr. 12 + 28 blir 40, så hur stor skada kan det bli?

Hälsningar
 
Pratar vi yttervägg, tak eller mellanbjälklag? Beror mycket på var det handlar om. Är inte nödvändigtvis så farligt som det kan verka, men att punktera en diffusionsspärr är ju något man vill undvika.
 
Är det någon som har sett skador som uppkommit pga av punkterad ångspärr?

Jag har då aldrig gjort det, klart det är bra att minimera skadorna på ångspärr vid nybygge, men det brukar ändå inte vara så tätt som man tror i slutändan..
 
Sitter skruven kvar så borde det inte spela så stor roll. I princip alla hus från 70-talet när man började med ångspärr fram till för några år sen när utreglat 'kopplingsutrymme' blev populärt har ju ångspärren direkt bakom väggbeklädnaden med tusen skruvar genom.
 
  • Gilla
JohanOP
  • Laddar…
endel i tak mot vind men mest i yttervägg. på andra sidan plasten så är det lösull som pressar mot glesen.
 
Dessutom, om det är ett "modernt" byggt hus med FTX-ventilation, så är ju ventilationen injusterad så att det är lätt undertryck i bostaden.
Just för att minimera risken att varm, fuktig luft "pyser ut" i isoleringen och ställer till elände.
 
vi har gjort ett taklyft på en villa från -45, den nya våningen är byggd med dagens regler medans entreplan inte har någon plast.

Vi har satt in ett ftx aggregat ja, men är ännu inte injusterat.

Hoppas på att det inte blir några problem, känns bara så himla klantigt när man köpt tejp för tusenlappar för att få plasten tät
 
Som dom flesta säger, bör inte uppstå några bekymmer bara för att det sitter några skruvar igenom. Tejpen är ju mest till för att reparera större håligheter och skarvar. Finns nog få hus som har en plast som inte är punkterad någonstans överhuvudtaget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.