Att bara handa och ha det hemma som går åt för dagen är iallafall inte bra.
 
Fråga är väl om det inte är värre med ett veckolångt elavbrott mitt i högsommaren?
På vintern så kan man ha fryst mat ute och avföring fryser, på sommaren blir mat snabbt förstörd och avföring både här och där kan lätt bli smitthärdar.

Med 2 boxar fulla med älgkött så kanske man borde se till att ha en säck med salt hemma så man kan tillaga / salta in maten?
Har varit utan värme i en vecka i smällkalla vintern, men med 3 eldstäder så är det ingen större fara och man måste inte ha 22 inomhus vid en kris.
Lite fysiskt silver finns det också här hemma, bara vapen som saknas...
 
Johseg01 Johseg01 skrev:
Vi glider i ämnet om man tror att man skall kunna ringa, vad man nu behöver det till då alla måste klara sig själva. Det går inte att planera att samhället har någon tid och möjlighet att hjälpa alla. Om man funderar lite så lär prio vara Vatten, Värme, Mat, Vapen och sist Kommunikation & transportmöjlighet ifall det börjar hetta till.
Återigen. Alla behöver inte klara sig själva. Och alla klarar sig inte själva. Man skall kunna klara sig utan hjälp från samhället. Lämpligen häller man kontakt med släkt och vänner för att se om man kan ge eller få hjälp med något. Så kommunikationer och transporter är i högsta grad relevant. Men givetvis kommer det inte att fungera i alla lägen. Vapen? Var kommer de in i bilden? Skall du jaga mat eller starta ett medborgargarde som har potential att göra mer än försvaret?

Johseg01 Johseg01 skrev:
Vi lär inte komma ens in i bilen eller huset pga all elektronik.
Jag har aldrig behövt vare sig fungerande el eller telenät för att komma in i bilen. I flerbostadshus med nyckelbricka eller kodlås lär det bli problem, men oftast har man väl en vanlig nyckel också?

Johseg01 Johseg01 skrev:
Låt oss hoppas att vi slipper detta, men någon form av förberedelser är nog klokt att fundera kring. Att ett elavbrott/vattenavbrott pga en väpnad konflikt skulle sträcka sig till maximalt en vecka tror jag är en utopi. Då tar det nog snarare månader. Tänker man månader så räcker varken bilbatterier eller en UPS. Hur fn skall man klara det.
Problemet med att förbereda sig för kriser är att man inte kan förbereda sig för alla kriser. Och man kan inte veta vilken om någon som kommer att inträffa. Så i tillägg till att förbereda sig för att klara en vecka utan hjälp från samhället så kanske man inte bör göra mycket mer än att hoppas att vi slipper.
 
Att det blir stökigt vid strömmavbrott är inget nytt fenomen. det behöver inte vara långt innan det kan bli problem.

Plundring börjar ganska snabbt i "dyra butiker"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10970020.ab

Och vad händer om det varit elavbrott i några dagar och butikerna håller stängt. Folk börjar bli desperata. Då börjar "vanliga hederliga" människor förse sej med förnödenheter från matvarubutikerna.

Det är bara att titta på det som hände i USA 2003 då som mest 50miljoner var strömlösa.

Större städer med mycket folk på mindre yta får större problem, landsbyggden klarar sej bättre.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Återigen. Alla behöver inte klara sig själva. Och alla klarar sig inte själva. Man skall kunna klara sig utan hjälp från samhället. Lämpligen häller man kontakt med släkt och vänner för att se om man kan ge eller få hjälp med något. Så kommunikationer och transporter är i högsta grad relevant. Men givetvis kommer det inte att fungera i alla lägen. Vapen? Var kommer de in i bilden? Skall du jaga mat eller starta ett medborgargarde som har potential att göra mer än försvaret?


Jag har aldrig behövt vare sig fungerande el eller telenät för att komma in i bilen. I flerbostadshus med nyckelbricka eller kodlås lär det bli problem, men oftast har man väl en vanlig nyckel också?

Problemet med att förbereda sig för kriser är att man inte kan förbereda sig för alla kriser. Och man kan inte veta vilken om någon som kommer att inträffa. Så i tillägg till att förbereda sig för att klara en vecka utan hjälp från samhället så kanske man inte bör göra mycket mer än att hoppas att vi slipper.

Vapen är till att jaga och hålla ovälkomna besökare borta. Det är väl en uppenbar risk att det blir djungelns lag. Känns inte bra att de enda som har vapen idag är banditer - precis som du är inne på. Men eftersom det är licenspliktigt m vapen så får man vara pragmatiskt och hoppa över detta steg.

Preppning är inte i första hand hjälpa släktingar, utan snarare se om sitt eget hus och familj, precis som andra också kanske bör göra. Jag menar att om alla resonerar att någon annan skall hjälpa mig då är ju denna tråd meningslös. Kommunikation kan vara bra för att informera sig men resten av ansvaret är inte mitt.

Nja vad jag menar om elektroniska lås som ofta är batteridrivna kanske inte fungerar så bra efter några EMP´s - Iskanders. Utvecklingen driver oss att nyckeln snart är ett minne blott -på gott och ont. En modern bil är som en datamaskin i sig. Känns inte så himla robust.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Vapen är till att jaga och hålla ovälkomna besökare borta. Det är väl en uppenbar risk att det blir djungelns lag. Känns inte bra att de enda som har vapen idag är banditer - precis som du är inne på. Men eftersom det är licenspliktigt m vapen så får man vara pragmatiskt och hoppa över detta steg.
Jag väntar mig att skurkar kommer att utnyttja situationen till att plundra obevakade butiker med larmsystem satta ur spel. Detsamma lär förmodligen gälla andra tomma byggnader. Men varför skulle skurkarna bli mer benägna till väpnade rån i främlingars hem?

Johseg01 Johseg01 skrev:
Preppning är inte i första hand hjälpa släktingar, utan snarare se om sitt eget hus och familj, precis som andra också kanske bör göra. Jag menar att om alla resonerar att någon annan skall hjälpa mig då är ju denna tråd meningslös. Kommunikation kan vara bra för att informera sig men resten av ansvaret är inte mitt.
Jag är för min del övertygad om att den som klarar sig bäst i en krissituation är den som har bäst kontakt med sina grannar. Hela vår vardag och hela vårt samhälle bygger på att vi i någon mening hjälper varandra. Slutar vi med det så kan vi verkligen tala om kris. Så gott som ingen klaras sig själv i det långa loppet.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
D09
Jag har nyligen börjat följa olika preppingsidor och jobbar efter att bygga på saker och ting långsamt.

Det finns i princip hur mycket som helst att tänka på Dvs allt från att få sitt hushåll att återgå till normalt till att på sikt faktiskt skydda det vilket jag tror hör till ytterligheterna.
( Dock drar kriser till sig kriminella och det blir ett guldläge för organiserade ligor att passa på )

En sak som nämndes är organisering med grannar. Det är nog så viktigt likväl som tiden efter en ev kris att man gjorde vad man kunde för att underlätta för varandra.

Man kan använda befintliga forum. T ex anslagstavlor som vägföreningar har, idrottsföreningen etc
 
  • Bokomslag för "När Skåne försvann", dokumentär om snökatastrof i Skåne 1979 med personer som gräver fram bilar i djup snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Alla x borde få y betalda av staten
Något sådant finns inte. Staten har inga egna pengar. "Alla borde tvingas avstå en del av sin lön för att x ska få y" är rätt uttryck.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Min poäng var att du köper den flaska som passar till den spis du har. Om det är olika system för spisen och kaminen är ganska ointressant, det är inget problem och ingen extra kostnad.
Men nu frågade jag specifikt om var jag kan köpa en spis som passar till min gas. Då känns köp random spis och sedan gas till den inte som rätt lösning.
 
E elmont skrev:
Mat behöver man inte ens tänka på vi klarar bort åt en månad utan mat.

Tekniskt sant men utan mat dröjer det inte många dagar (eller timmar) innan ALLT man tänker på är mat.
Vid flygolyckan i Anderna 1972 började de överlevande äta sina döda kamrater mycket tidigare än efter en månad. (Äter man sina kamraters inälvor och hjärna är man bra hungrig).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Förlåt ämnesglidningen men i det vidare perspektivet ligger vi pyrt till om en konflikt stoppar importen. Vi importerar (minst?) hälften av all mat vi äter. Andra halvan är beroende av import av t.ex. bränsle för att kunna produceras.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Allt med begränsad hållbarhet är bökigt. Just gasolen verkar faktiskt inte höra dit så jag kanske helt enkelt får ge upp och köra tre separata gassystem eller köpa begagnad spis. Vatten ska roteras halvårsvis. Diesel ska roteras. Diverse mat håller bara så länge.

Ett par säckar ris och pasta torde åtminstone hålla tankarna från att äta upp sina bekanta (men kräver förstås att man kan koka mat). Man kan ha bilen någorlunda tankad. Så långt tycker jag nog att man bör kunna förvänta sig av de flesta.

När man sedan börjar försöka förbereda sig på mer anständig tillvaro ett par veckor märker man (eventuellt) att det faktiskt är ganska roligt att pyssla med. Eller hade varit om det inte var för den där begränsade hållbarheten på allting.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag väntar mig att skurkar kommer att utnyttja situationen till att plundra obevakade butiker med larmsystem satta ur spel. Detsamma lär förmodligen gälla andra tomma byggnader. Men varför skulle skurkarna bli mer benägna till väpnade rån i främlingars hem?


Jag är för min del övertygad om att den som klarar sig bäst i en krissituation är den som har bäst kontakt med sina grannar. Hela vår vardag och hela vårt samhälle bygger på att vi i någon mening hjälper varandra. Slutar vi med det så kan vi verkligen tala om kris. Så gott som ingen klaras sig själv i det långa loppet.
Mat, Pengar, vatten, och din fina bil, - i bästa fall bara råna dig, men i värsta fall mycket mycket värre. Givetvis lär affärerna ta en del smällar, men man bör nog inte tro att man är fredad på något sätt.

Grannar kan vara bra, men kan också vara ett problem om de är många och hungriga med noll koll.
Efter att ha upplevt land och stad så upplever jag att på landet hjälper man varandra på ett annat sätt än i en storstad. På gott och ont så bor jag i en huvudstad - och här finns inga gratis luncher ! -allt kostar och alla skall tjäna $ på varandra. - "Mina grannar äro oändliga och därtill många helt omöjliga".

Men jag tror att man bör ta följande två beslut ifrån min huvudstads situation, , -" stay & protec yourself" eller fly och låta våra folkvalda hantera detta själva då de bär ansvaret.

Personligen lutar jag åt det sistnämnda då jag tror att växlingen mellan mina problem och våra problem inte går att hantera utifrån vårt storstadssamhällsbygge. Hur sjutton skall två och en halv miljoner klara sig utan att det finns någon enda backupplan. Jag menar att det är en sak att man tappar ström i mindre stad, då några få organiserar sig lite lokalt och hjälper varandra. - Men här, -Vart skall man börja. Opponera att: 1 000 000 är utan vatten och värme, 20 000 sitter i en rullstol, 50 000 börjar att råna och tjuva,1,5 miljoner har ingen mat på en liten yta. 2 miljoner utan fungerande hygien, - det blir ju västbanken/syrien direkt...Jag menar att det är en krutdurk att vi inte har någon beredskap som finns förberett. Att någon illasinnad landsledare skulle motstå frestelsen att slå ut vår el, vatten, värmeverk finns inte på min karta, detta lär ryka redan första minuten i en konflikt.

Det finns ju inte ens enfas generatorer att köpa som har en bra livslängd över 150 timmar i handeln enligt de tester som är gjorda och som finns tillgängliga att ladda ned, om man är lite fingerfärdig i goggle,

Men visst vi kanske har vår elcykel som ett nyköpt spelkort..Det känns iallafall som ett bra miljöval.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Undrar om man kan begära skatteavdrag för allt det där vi nyblivna preppers nu måste köpa, för att staten än en gång gick....

Men jag slutar där jag började: Staten måste ta sitt ansvar mycket mer än nu.
Du skämtar, eller hur????
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag hoppas att många inlägg i denna tråden är på skämt, annars: hur mår folk?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.