...eller ?

Tänker bygga en liten enplansskrubb (120m2bo) och ju mer jag räknar, desto tydligare blir det. Det lönar sej helt enkelt inte med dagens elpriser att varken elda saker och ting eller installera värmepump. Det energisnåla huset släpper helt enkelt inte fram någon förtjänst :( Braskamin vill jag ha ur myssynpunkt och då blir det ännu svårare att motivera sej till andra energikällor än el till golvet.

Övertyga mej om något annat! Jag sviker ju min egen ideologi om jag "eldar" med el.
 
Heltklart rätt att bygga energisnålt!
Om det är tillräckligt energisnålt så är det klart mest ekonomiskt att köra elvärme eftersom det blir låga installationskostnader och med dagens energipris på el så kommer det då ett ta lång tid att tjäna in en dyrare värmeanläggning.
Jag tror att du då behöver komma ner på en förbrukning på ca 75kW/h /m²/år för att det skall vara lönsamt på sikt.
Eftersom vi i dag har ett lägre energipris än tex tyskland och andra europeiska länder måste ta med i beräkningen att el priset kan tänkas vara ca 1,5kr kW/h i en ganska snar framtid.

Om du skall ha braskamin för myseldning så skulle jag välja en vattenmantlad sådan och elda mot acktank till sammans med solvärme och en el-patron som kan kopplas in kalla dagar och om man reser bort.

/Patrik
 
Bra förslag med vattenmanteln. Hade faktiskt inte tänkt på det. Solvärme är lite knepigt att få ekonomi i, men om jag har tur kan jag ta det från "nöjeskontot" :)
 
LinaoMarkus skrev:
Bra förslag med vattenmanteln. Hade faktiskt inte tänkt på det. Solvärme är lite knepigt att få ekonomi i, men om jag har tur kan jag ta det från "nöjeskontot" :)
Vart annars skulle man ta det ifrån :question

Jag menar det är ju inget annat än ett rent nöje att bygga o renovera. [smiley=thumbsup.gif]
 
Vad menas med "elvärme". Direktverkande el eller vattenburet system som värms med elpanna?
 
vattenburet. Flexibelt inför framtiden
 
Jo men då är väl din tes inget nytt. De flesta nya modulhusen som är täta och välisolerade levereras ju med elpanna eller FLVP som kostar i princip lika mycket som en elpanna och nya täta och välisolerade hus har/kräver ju mekanisk frånluft. Så visst är elvärme "framtidens melodi" i nya hus som om inte är energikrävande, andra alternativ såsom bergvärme, ved, pellets, vattenmantlade eldstäder med ackar eller liknande kan man rimligen inte räkna hem.
 
Du bör kanske lämna plats för ett framtida skorstenchakt, för annan värmekälla. Pannrum i vardagsrummet är ju inte så praktiskt.. Vad spetsel kostar om X år vet man ju inte, och huset står ju i många år. Tyvärr har vattenmantlade kaminer varit dyra, om de blivit billigare har jag inte kollat.
 
Vattenmantlade kaminer är dyra från ca 30 000 kostar dom jag hittat men om man skall installera en kamin för myseldning så kanske man räkna hem den ökade kostnaden med billig energi och skattereduktionen på 15 000 för biobränsle och acktank med elpatron är väl inte dyrare än elpanna med vv beredare.

Solvärmen för både värme och tappvarmvatten , fast den är väl lite svårare att räkna hem, där finns bidrag på upp till 7 500 fast då måste anläggningen vara testad och godkänd av SP och alla som är det är relativt dyra, det finns billigare solfångare som inte är godkända för solbidraget som kanske lönar sig bättre.
Om man räknar med ett energipris upp mot 1,50 i framtiden sä räknar man lätt hem sol energin.

 
Låter vettigt att satsa på en riktigt bra isolering istället för på ett eller annat bränsle. El är väldigt driftsäkert. Det är inte mycket som kan gå sönder i en elanläggning jämfört med t.ex. värmepumpar eller pellets.

Och ventilationen skall du lösa med ett FTX-aggregat.
 
SkaneErik skrev:
Låter vettigt att satsa på en riktigt bra isolering istället för på ett eller annat bränsle. El är väldigt driftsäkert.
Utom när Gudrun kommer.. ;)

Finns pelletskaminer som går elda ved i oxå..
 
2an skrev:
[quote author=SkaneErik link=1131538787/0#9 date=1131572398]Låter vettigt att satsa på en riktigt bra isolering istället för på ett eller annat bränsle. El är väldigt driftsäkert.
Utom när Gudrun kommer.. ;)

Finns pelletskaminer som går elda ved i oxå..
[/quote]
Jo men om allas vår vän Gudrun kommer så spelar det ingen roll om man kör med el, värmepump, pellets eller en vedpanna. Möjligen kan man driva den senastes cirk.pump med ett backupbatteri, men ändå..
Beroende på var man bor så är strömavbrott inget man behöver ta med i beräkningen. Men en braskamin är väl inte helt fel ändå, ifallifall..
 
SkaneErik skrev:
Jo men om allas vår vän Gudrun kommer så spelar det ingen roll om man kör med el, värmepump, pellets eller en vedpanna.
Inga problem att köra pellesbrännaren på backup via bilbatteri.. :cool:

När man kör på underhållsglöd drar den bara ett konstant effektbehov på 50W.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.